7 374 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Företag strular bort ROTen?
Jasså. Jag trodde bolaget sökte på nån webbsida och att inte ens fakturan krävdes som underlag. Jag blev själv förra året lurad på detta sätt. Då, när vi blev lurade, så gick det till så att de ansökte (på blufffakturanummer, som vi inte betalat), Skatteverket betalade ut pengarna och sen skickade de brev till oss som vi då reagerade på.....GoForIt skrev:
Dvs de söker på någon annan fastighet o ägare (som kanske stämmer men det är inte vi....)
Fakturan behövs inte vid ansökan (den behövs bara om skatteverket misstänker nått fusk och då begär in en verifikation) , men personummer på den som ska få ROT-avdraget och fastighetsbeteckningen på fastigheten där arbetet utförts, dessutom ska man ange summan som man söker och hur mycket som man fått betalt för. Sedan ska man skriva under ansökan.
Någon oärlig kan söka ROT på vem som helst hur enkelt som helst bara fastighetsbeteckning och personnummer stämmer gör det det får fastighetsägaren ett brev från skattemyndigheten, stämmer det inte får den som sökt ett brev med ett avslag.
Är den oärlige bara lite insatt kan han leta upp ett fastighetsnummer samt lika enkelt leta upp fastighetsägarens HELA personnummer och skicka in en falsk ansökan. Men det kommer ju att bli avslöjad när den som "fått" ROT får brevet från skattemyndigheten.
Någon oärlig kan söka ROT på vem som helst hur enkelt som helst bara fastighetsbeteckning och personnummer stämmer gör det det får fastighetsägaren ett brev från skattemyndigheten, stämmer det inte får den som sökt ett brev med ett avslag.
Är den oärlige bara lite insatt kan han leta upp ett fastighetsnummer samt lika enkelt leta upp fastighetsägarens HELA personnummer och skicka in en falsk ansökan. Men det kommer ju att bli avslöjad när den som "fått" ROT får brevet från skattemyndigheten.
Ja elmont visst funkar det så och inte som go for It säger?
Jag har själv drabbats av detta och var d-kligt sur då företaget som felaktigt försökte få ut all vår rot var ett som stämt oss. Skatteverket betalat ut, hela beloppet gladeligen......sen när vi reagerade försökte de få tillbaka pengarna men firman gick då i konkurs. Så, skattebetalarna fick stå notan för vi fick tillbaka roten (rätten till rot) efter att fusket uppdagats. Såååååå dåligt att de betalar ut utan speciellt mycket info.
Jag har själv drabbats av detta och var d-kligt sur då företaget som felaktigt försökte få ut all vår rot var ett som stämt oss. Skatteverket betalat ut, hela beloppet gladeligen......sen när vi reagerade försökte de få tillbaka pengarna men firman gick då i konkurs. Så, skattebetalarna fick stå notan för vi fick tillbaka roten (rätten till rot) efter att fusket uppdagats. Såååååå dåligt att de betalar ut utan speciellt mycket info.
Jo, man kan även gå in i en ICA-butik och hämta pengar i kassan och det får man inte heller göra. Då är det kriminella handlingar man utför.Hemmakatten skrev:Jo, det kan företaget även om man inte får. Fuskare finns överallt. Råkade ut för just för det. Ett städföretag jag slutat använda skickade in en ansökan om RUT ändå baserat på en bluffaktura. Jag upptäckte det hela när jag fick brevet från Skatteverket om att RUT var utbetalt till firman. Skickade ett mejl till Skatteverket och ett par veckor senare kom en rättelse via brev.
Nu handlade det om ett lite korkat förslag att ALLTID vänta med full betalning tills ev frågetecken är utredda och då blir det problem.
Sen verkar inte tråden handla om kriminella utan mer om att kunskapen i företaget inte verkar finnas. Då kan jag även tycka att det är OK att kunden hjälper till om det behövs och viljan finns.
Det är mycket oklokt av oseriösa företag att börja trixa med ROT eftersom det lätt triggar en skatterevision.
Skatteverkets erfarenhet är nämligen att ROT-fuskare med hög sannolikhet även fuskar med moms, arbetsgivaravgifter och källskatter. (Hittade en av SKVs PowerPoint-presentationer om ROT-fusk där detta framgick för något år sedan.)
Skatteverkets erfarenhet är nämligen att ROT-fuskare med hög sannolikhet även fuskar med moms, arbetsgivaravgifter och källskatter. (Hittade en av SKVs PowerPoint-presentationer om ROT-fusk där detta framgick för något år sedan.)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats -
Vi vill riva huset- finns det företag som köper (eller får) huset av oss och fraktar bort allt?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Flyttat Ta bort reklamskylt, företags skyldighet
Juridik