Hej. Jag upptäckte igår att vägen som är genomfartsled för området är byggd några meter innanför min tomtgräns. Typ 10% av min tomt består av den vägen och dike på andra sidan. I runda slängar 150 kvm. Inget servitut eller annat finns. Vad kan man göra för att få kompensation?

Ja du det låter inte så roligt. Du får nog kontakta kommunen och be dom komma till platsen och visa på problemet och sedan bör du få dom att ändra din fastighet så den stämmer med verkligheten utan kostnad för dig. Kompensation för förlorade kvadratmeter bör du kunna få med lägst samma summa som kommunen säljer sin tomter för när det gäller kvadratmeterpriset

...och bråkar de får du väl hota med att sätta upp en vägtull. ;)

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Är du säker på att det inte finns något servitut från förr? Jag hade en liknande situation och ringde lantmäteriet två gånger för att fråga, båda gångerna sa de att inget servitut fanns och de skickade även "alla tillgängliga dokument" över fastigheten som bekräftade deras muntliga uppgifter, trots att det andra gången tillkom två extra a4 som inte följde med första gången.
Efter att en tredje gång pratat med dem och ifrågasatt hur det kommer sig att de har gett mig "samtliga dokument" två gånger och de inte stämde överens så visade det sig att det fanns ytterligare ett tiotal sidor som bl.a innehöll det efterfrågade servitutet.

harry73
Är det innanför eller utanför detaljplanerad område.
Gator som ligger innanför detaljplanerad område följer detaljplanen.
Utanför finns det vägar och de regleras med vägrätt eller servitut
(Tror jag ;))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.