29 750 läst ·
32 svar
30k läst
32 svar
Elektriker Lön
Sida 1 av 3
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du sett den här sajten?
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Elektriker-1017
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Elektriker-1017/lan/Norrbotten-19
Och nej, jag är inte elektriker själv.
(Det finns inget fulare här i Sverige än att fråga en person vad han/hon har för lön)
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Elektriker-1017
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Elektriker-1017/lan/Norrbotten-19
Och nej, jag är inte elektriker själv.
(Det finns inget fulare här i Sverige än att fråga en person vad han/hon har för lön)
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Det låter som att TS själv funderar på att utbilda sig och då är det ju inte så fult att fråga anonyma användare.
Faktum är att snacket går på min sons skola. De är 15 år och ska välja inriktning på gymnasiet. En kompis till honom tänker bli elektriker, för han hade fått reda på att de tjänar skitmycket pengar. Och det kan de nog göra som enskilda företagare. Statistiken du länkar till är nog för anställda.
Faktum är att snacket går på min sons skola. De är 15 år och ska välja inriktning på gymnasiet. En kompis till honom tänker bli elektriker, för han hade fått reda på att de tjänar skitmycket pengar. Och det kan de nog göra som enskilda företagare. Statistiken du länkar till är nog för anställda.
Antar du har lärlingstiden inbakad i skoltiden, annars tillkommer ett år med kass lön. Sen finns det olika sorters elektriker, industri, installation, automation, hiss, svagström, distribution osv vilka har olika villkor, förutom grundlön kan tillkomma resetillägg, ackord, traktamenten, arbetstidsförkortning osv, lite andra saker att jämföra också.
Men man kan säga att elektrikern tillhör de bäst betalda yrkena tillsammans med företagsdirektörer och politiker.
Men man kan säga att elektrikern tillhör de bäst betalda yrkena tillsammans med företagsdirektörer och politiker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja visst, sidan heter ju just lönestatistik.Marlen Eskilsson skrev:
Och frågan var
Det tolkar jag inte som att driva företag.
Sånt väntar man nog med några år för övrigt.
Jag tycker nog att lönestatistiken är högst relevant för frågan.
Som de ovan skriver så beror det på vilken sorts elektriker man är.
Industrielektriker allmänt ligger högre än en vanlig installationselektriker.
Industrielektriker inom gruvindustrin ligger ännu högre men jobbar oftare för/eftermiddag med ledigvecka.
Lärlingstiden är dåligt betalt, lite olika mellan olika företag när det stora steget sker.
Industrielektriker allmänt ligger högre än en vanlig installationselektriker.
Industrielektriker inom gruvindustrin ligger ännu högre men jobbar oftare för/eftermiddag med ledigvecka.
Lärlingstiden är dåligt betalt, lite olika mellan olika företag när det stora steget sker.
Där håller jag inte med, gå ut och fråga en överviktig kvinna hur gammal hon är och om hon är gravid så får du se självKnockOnWood skrev:
Nä men seriöst så tycker jag det är helt ok att fråga vad folk har för lön, sen är det ju upp till var o en att svara. På ett hyffsat anonymt internet-forum så det absolut fritt fram i min mening.
Ni som inte vill skriva er lön ska självklart inte göra de. Ville bara kolla vad man brukar tjäna som första årsmont!
Tacksam för dom bra svaren jag har fått
Har redan gjort mitt lärlingsår och det med kass lön. Var bara intressant att höra vad andra nu hade som första årsmontör när jag själv vart de med låg lön enligt mig själv.
Tacksam för dom bra svaren jag har fått
Har redan gjort mitt lärlingsår och det med kass lön. Var bara intressant att höra vad andra nu hade som första årsmontör när jag själv vart de med låg lön enligt mig själv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Gå och snacka lite med ditt fackliga kontaktombud eller om du inte har någon i närheten så ring lokala avdelningen.
Att prata lön det ska man absolut inte vara rädd för, hur ska man då kunna jobba för bra arbetsvillkor och schysst lön tillsammans.
Att prata lön det ska man absolut inte vara rädd för, hur ska man då kunna jobba för bra arbetsvillkor och schysst lön tillsammans.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg