Östlund
Östlund: Desto mer ovårdad tomt grannen har, desto finare blir ju din egen utåt sett..
59 svar · 37,7k läst
·
O
Oaks: Tack alla! Vi har idag träffat en jurist och skrivit under gåvobrev! :)
14 svar · 5,1k läst
Fotografen
Fotografen: Det där är ett jävla oskick. Flytta undan skiten, finns det inte någon paragraf som säger att man är skyldig att undanröja trafikfaror och hinder om man är kapabel till det? Sen, se till att de som bor i området kör som folk! De somkör värst brukar vara stressade småbarnsföräldrar som i sin tur klagar på trafiken och sätter ut blomlådor framför sina hus tre kvarter bort. Den
5 svar · 5,4k läst
T
thomasx: Låter som man kan förstå varför sova har ekonomiska problem. .. ;)
17 svar · 6,6k läst
D09
D09: [citat] Samboavtal? Avsätt ett sparande/ belopp för ev separation mot att hon avsäger sig huset. Tråkigt sparande men en trygghet för er båda.
1 svar · 2,5k läst
Globetrot
Globetrot: Hej, Låter jobbigt. Vi har varit i likande sits med ett takföretag. Vi gjorde besiktning efter besiktning pga fel de hade.....vi hade avtalat att de skulle bekosta ombesiktningar men när de började hota med tingsrätt mm var vi tvugna att få ner saker på papper. Sen konkade de och har nu startat nytt igen. Vi hade förseningsvite så till slut blev det ett nollsummespel för oss. Segt! Men
19 svar · 3,7k läst
M
meckis: en säck cement och en fogslev sedan är grundmuren omfogad o fin för 100kr
21 svar · 7,0k läst
·
M
-MH-: Vattenledningen ligger säkert djupt (om det inte är sommarvatten, då den kanske ligger ovanpå tom), så det skulle jag inte oroa mig för. Fråga om du får märka ut brunnen ordentligt (bygg en ställning av impregnerade 2"x4" som går 2 m ovan brunnen och spreja lysorange) så råkar inte maskiner köra över när det skall avverkas. Det är inte lätt att se allt under en halvmeter snö
26 svar · 10,2k läst
F
fredand44: ...för en mycket bra utläggning av dit resonemang! Nu när jag läst hur du resonerar så tycker jag det är tydligt att man inte kan göra som jag hoppades. Mvh Fredrik
2 svar · 3,2k läst
Solvskaftet
Solvskaftet: Är träet grundmålat? Annars kan man kanske börja med det och sen måla när allt "dammande" är färdigt?
52 svar · 18,4k läst
M
-MH-: Nytt rekord? Kanske man skall leta upp inlägg på dagen 10 år gamla och bumpa dom? Alltid kul med flashback, och vissa ämnen blir aldrig för gamla...
9 svar · 5,0k läst
D09
D09: [bild] Katjing
78 svar · 13,7k läst
·
D09
78 svar · 13,7k läst
·
nino
nino: Det man också ska tänka på är om man köper det privat och driver det som en firma, alltså gör avdrag på renoveringar osv så är det inköpskostnaden man räknar reavinsten på vid en försäljning, renoveringskostnaderna drar du allt eftersom så det kan du inte ta upp igen. Köper du för 1300' och renoverar för 1000' under 15 år och säljer efter 20år för 5000' så ska reavinsten
15 svar · 6,1k läst
L
LäsLus: Får man även fråga vilken fönstertillverkare det är som har tillverkat fönstren?
7 svar · 4,6k läst
nino
nino: kan vara lite lurigt med el och med VA också... En kompis som hyr ut nu var tvungen att stå som säkerhet på VA, betalar inte hyresgästen i tid så kommer VAbolaget att skicka påminnelser till båda och betalar inte hyresgästen då så går det vidare till KF men på ägaren av huset. Den som hyr har inga anmärkningar i dagsläget Så kolla det lite extra eller ha hyran där VA ingår
12 svar · 5,0k läst
O
oceanis: [citat] Det är riktigt att det som står i officialservitutet gäller, men det omtalar högst troligt inte något om underhållet utan enbart TS rätt att passera på vägen. Underhållet får brukarna göra upp om själv om det finns flera. Andelstal kommer ju bara på frågan om det är en vägsamfällighet eller vägförening där lantmäteriet har har gjort en förättning och fastställt
18 svar · 5,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: Krånglar du inte till det lite väl mycket nu? Om han inte skriver ett testamente så är väl det också ett val? (ja, jag vet, det var inget svar på frågan) ..eller så skriver du in ditt villkor. Går det så går det...
3 svar · 1,6k läst
K
Kickham: Ja ett officialservitut. Vägen är väl ca 3m bred nu och fungerande antar jag. Området för vägen är dock 4 m brett på servitutet och går således över uthuset. Men om ägaren till grannfastigheten bråkar kan man alltså bli tvingad att riva? Vore obra då vi hade lite planer för det vid ev köp.
2 svar · 890 läst
M
Micke_xyz: Ingen idé att fundera längre för vi har köpt huset!
9 svar · 5,9k läst
Göran.W
Göran.W: Jag har 2 nergrävda hus med eternit och allt som är godkänt av kommunen 5 meter från vattentäckt men det var 15-20 år sen. Asbest är helt ofarligt nergrävt även för vattentäck men så klart inte ok i dag utan det är väl bara betong och tegel man får gräva ner men då får det vara som utfyllnads material till källaren eller bär lager till parkering för dom ska bli nöjda.
4 svar · 5,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Får man öht bygga över där servisschakten går?
4 svar · 3,0k läst
A
aedwall: 1. Egentligen inte. Inte enligt gamla PBL, ändrad lag nu. Du anmäler till JO. 2. Beror på vad ni uppgivit vid försäljningen. Har ni överlämnat en försäkran att alla åtgärder som är bygglovspliktiga är sökta/godkända och korrekt hanterade. Har ni inte gjort detta, så är det inte ert problem. Ja detta ingår i undersökningsplikten att undersöka... //Anders
2 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Det beror väl på HUR medlemmen har rätt att nyttja bryggan? Exempel: Om verksamheten är yrkesfiske är det väl svårt att få fisken från båten utan fordon, men är det turistfiske så kan turisterna gå från bommen, längre är det väl inte än att de orkar bära sin fisk? Vi har en liknande diskussion i miitt område just nu, där vi hävdar att de som bor i radhusen bara får köra
12 svar · 3,5k läst
K
kindvall: Om det inte kostar dig så mycket, lägg en faktura i brevlådan varje vecka, med påminnelseavgift och dröjsmålsränta specat. Se bara till att det är korrekt formulerat. Eller så säljer du fakturorna till ett företag.
14 svar · 8,0k läst
L
Liwia: Michael. Så här två år senare... det var en skitjobbig historia, jag fick bråka med rörläggningsfirman (som hade entreprenaden på hela arbetet), ringde massa samtal till folk som kan, hotade med att skriva om detta på nätet och gå till tidningarna... Till slut dom gick med på att göra något åt det, jag krävde att få dit en annan golvläggare så de tog in en annan kille som
16 svar · 20,2k läst
·
N
Norrlandskusten: Samäg aldrig fastigheter. Det är är bara en tidsfråga innan det blir problem. Dela upp, starta på blankt papper/mark.
29 svar · 8,9k läst
hantverkare1
hantverkare1: Är huset nybyggt får du inte rot över huvud taget
2 svar · 1,9k läst
K
Karl P: hempularen: Bra poäng! Servitutet är inskrivet i det här fallet. Det frågan egentligen handlade om här var väl att behålla "grannsämjan" någotsånär god. Och det gick ju bra till slut. Ingen vinner på att grina över icke-problem tror jag.
10 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.