Jag har ett hus i Sverige men bor sedan 10 år utomlands och så länge jag bott utomlands har huset stått tomt. Det dyker upp trådar titt som tätt här på forumet om hur hyresgäster missköter sig antingen genom att förstöra, inte betala hyra eller liknande så pga dessa skräckhistorier har jag valt att inte hyra ut huset alls, jag orkar helt enkelt inte med huvudvärken vid ev strul eftersom jag inte är på plats.
Detta är egentligen helt galet och total kapitalförstöring! Det är stor brist på bostäder i Stockholm och det skulle såklart sitta fint med en bra hyresgäst.

Jag bor för tillfället i Dubai och hyr lägenhet här av en privatperson. Jag skriver kontrakt som gäller ett år i taget med möjlighet till förlängning när kontraktet löper ut.
Här väljer ägaren om han vill ha betalt i 1, 2, eller 4 checkar som de kallar det. I mitt fall kom vi överens om 1 check dvs att HELA årshyran betalades vid inflytt (blev något billigare årshyra vid 1 check). När det är dags för förlängning betalar jag HELA årshyran igen i förskott. Detta upplägg är inte unikt för min hyresvärd utan tillämpas av alla, privat som företag.
I början tyckte jag detta var helt galet men nu tycker jag det är ganska vettigt för att skydda hyresvärden med tanke på att Dubai är en stad dit folk åker och jobbar tillfälligt och sedan ofta drar vidare.
Är inte detta något som skulle kunna tillämpas även i Sverige? Har man rätt att ta hyra för ett år i förskott?
Självklart kommer alla spekulanter tro att jag är världens bandit som bor utomlands och vill ha förskott ett år men går det att göra så rent lagligt? Detta för att slippa folk som inte betalar hyra och som sedan är omöjliga att bli av med...

Vore kul att höra er personliga åsikt om detta också?

MVH

Daggen

Du har självklart rätt att ta ut hyran hur du vill.

Men praxis när det kommer till andrahandsuthyrning är 1,2 eller 3 månaders hyra i deposition.

Denna brukar vara lika mycket som en eventuell uppsägningstid, dvs har du en månads uppsägningstid, då lämnas en månadshyra i deposition. (vilket som sedan avräknas när du säger upp kontraktet, dvs du betalar inte för sista månaden).

Jag bor visserligen i Stockholm, men har tyvärr inte koll på om det finns någon förmedlare här, en bekant har det för sin stuga på västkusten. Dvs en förmedlare sköter allt från bokning till lämnande av nycklar.
Min bekanta betalar en %-sats till förmedlaren för att slippa huvudvärken.

Om huset är någorlunda nära, så kanske att hyra ut till företag kan vara något?
http://www.bostadstjanst.com/sv/hyr-ut-bostad

Som sagt, jag har INGEN erfarenhet av att hyra ut till företag, men det kanske någon annan här kan lämna referenser till.

DU har ingen granne, eller bekant som kan sköta själva utlämnande av nycklar eller så?

Tackar för svar!

Det jag inte riktigt förstår är att om det nu funkar så att det tex är 1 månads uppsägningstid, varför är det så svårt att bli av med en hyresgäst som missköter sig om man säger upp denne med en månads uppsägningstid enligt kontraktet? Finns flera trådar i forumet där hyresgäster inte betalat hyra och blivit uppsagda och trots det kan man inte kasta ut dem och deras prylar när uppsägningstiden löpt ut...

Skulle jag kunna få hyran betald för ett år framåt skulle jag känna mig trygg då jag vet att hyran kommit in och förhoppningsvis att hyresgästen sköter sig då ett stort belopp betalats. Att bli av med en månadshyra svider inte särskilt mycket men att bli av med säg 8 månaders hyra är desto värre om man skulle göra något riktigt tokigt som hyresgäst och bli vräkt.

Hyra ut till företag skulle kunna vara ett alternativ, enda nackdelen jag ser då är att det troligtvis kommer vara olika personer som flyttar in och ut hela tiden och därmed svårare att hålla koll.

MVH

Daggen

Daggen84 skrev:
Tackar för svar!

Det jag inte riktigt förstår är att om det nu funkar så att det tex är 1 månads uppsägningstid, varför är det så svårt att bli av med en hyresgäst som missköter sig om man säger upp denne med en månads uppsägningstid enligt kontraktet? Finns flera trådar i forumet där hyresgäster inte betalat hyra och blivit uppsagda och trots det kan man inte kasta ut dem och deras prylar när uppsägningstiden löpt ut...
Orsaken är att en det finns ett starkt boendeskydd i den svenska lagstiftningen, men när man hyr av privatperson så har detta skyddet blivit sämre i och med en relativt ny lagstiftning. Men jag är rätt säker på att en svensk hyresgäst med internationella mått mätt ändå har ett väldigt starkt skydd.

Och som du själv säger så är risken med att hyra ut till företag att det är olika personer som använder lägenheten, å andra sidan brukar hyran vara högre samt att när kontraktet är slut så är hyresgästen ute.

Men oavsett om du hyr ut till företag eller privat så behöver du ju någon som relativt smidigt kan ta sig dig om det blir problem med lägenheten tänker jag?

Om du hyr ut ditt egna boende har inte hyresgästen besittningsskydd i det fall att du vill flytta tillbaka till boendet eller sälja det. Om inget annat är avtalat kan du då säga upp hyresgästen med den uppsägningstid som är avtalat. Om hyresgästen motsätter sig har hen rätt att få saken prövad i hyresnämnden, men där kommer du få rätt.

För att om möjligt undvika vändan i hyresnämnden är det alltså bäst att redan från början skriva i avtalet att besittningsskydd inte gäller, vilket är tillåtet och inte behöver godkännas i förväg av hyresnämnden om det handlar om en privatbostad.

Detta gäller den rent legala aspekten. Sedan kan det vara så att hyresgästen struntar i att rent fysiskt flytta ut trots att hen inte har rätt att hyra längre. Det är problematiskt eftersom du inte har några maktmedel för att tvinga hyresgästen att flytta. Du kommer tvingas begära handräckning från kronofogden vilket kan vara en i vissa fall seg process.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag hade tänkt på följande:
- Uppsägning av besittningsskydd
- Minst en månads hyra i deposition + inskrivet i avtalet att avhysning får göras om hyran försenas med mer än en månad. Du kan ju muntligt förklara att det enbart handlar om dina möjligheter ifall du skulle få en riktig strulpelle på halsen.
- Gärna tre månads uppsägningstid
- Kolla så att personen inte har betalningsanmärkningar och fast jobb/alt företag
- Se till att du har någon som kan komma och kolla till huset.
- Smart hantering av el/va-kostnader. Gärna att du betalar dem och skickar kopia på räkningen till hyresgästerna. Man vill ju inte ha elen avstängd.

Handräckning för att få ut en hyresgäst som inte flyttar ut rent fysiskt tror jag går rätt snabbt. men det handlar inte om samma dag, utan troligare någon eller några veckor. Men dte förutsätter alltås att allt är klockrent korrekt hanterat med uppsägning i rätt tid osv, även vid en tídsbegränsad hyra, måste man normalt säga upp hyresavtalet, annars förlängs det automatiskt.

Men A och O är att få referenser, kreditupplysning och hålla en skaplig deposition, den är då INTE en förskottshyra, utan en säkerhet som normal betalas tillbaka vid avslutad hyra.

Ja det verkar som att ett tydligt kontrakt där allt är specificerat så det inte går att bli oense i efterhand och att man hyr ut till någon som man tycker verkar pålitlig och inte väljer första bästa. Jag får se hur det blir.
På ett sätt vore det trevligt med en bra hyresgäst men det medför också en del ansvar på mig som hyresvärd som kan bli krångligt när man inte är på plats.

Tackar för alla goda råd!

MVH

Daggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.