13 702 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Servitut att nyttja väg, vem får nyttja och hur länge?
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Vi är beroende av bron om vi inte skaffar en TGB13 eller BV308 (roliga leksaker men inte praktiska).
Servitutet skrevs när nuvarande bonde var 8 år så han har inte kunnat påverka det så mycket. Det är på senare år han kommit med "önskemål" om breddad bro, flytt av staket och växter och liknande.
Så sammanfattningsvis så innebär detta följande:
* Vi delar underhållet med bonden och allting utöver underhåll (ombyggnation) ligger på vår vilja, inte hans indirekta krav
* Detta är ett "avtalsservitut" och är mindre viktigt, dock inte problemfritt, än ett "officialservitut"
* Det går att ändra på men kan kosta många $$$
Vi får höra lite med Lantmäteriet om det kan vara något annat som gäller. När bron sen ska renoveras och bonden bara står där och kräver större dimensioner så får vi se om det är värt att dra igång något.
Tackar för svar!
Servitutet skrevs när nuvarande bonde var 8 år så han har inte kunnat påverka det så mycket. Det är på senare år han kommit med "önskemål" om breddad bro, flytt av staket och växter och liknande.
Så sammanfattningsvis så innebär detta följande:
* Vi delar underhållet med bonden och allting utöver underhåll (ombyggnation) ligger på vår vilja, inte hans indirekta krav
* Detta är ett "avtalsservitut" och är mindre viktigt, dock inte problemfritt, än ett "officialservitut"
* Det går att ändra på men kan kosta många $$$
Vi får höra lite med Lantmäteriet om det kan vara något annat som gäller. När bron sen ska renoveras och bonden bara står där och kräver större dimensioner så får vi se om det är värt att dra igång något.
Tackar för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
En äldre förbudsskylt (motorfordon) såg jag med underskylt, där de hade haft lite svårt med språket.
Det stod gäller ej obehöriga...
Det stod gäller ej obehöriga...
Broar är ganska dyra saker, så här gäller det att stå på sig. Finns det annan väg för bonden, så kanske det kan ersätta befintligt servitut. Å andra sidan kan det bli billigare om två personer delar på väg/bro, om båda betalar sin del av kostnaderna.
Kostnad för nybyggnation/uppgradering och kostnaden för underhåll behöver inte alls delas på samma sätt. Här tycker jag servitutet var olyckligt skrivit, där det inte står andelarna.
Om jägarma har nyttjanderätt till bondens jakt *tror* jag att de får köra där med.
Kostnad för nybyggnation/uppgradering och kostnaden för underhåll behöver inte alls delas på samma sätt. Här tycker jag servitutet var olyckligt skrivit, där det inte står andelarna.
Om jägarma har nyttjanderätt till bondens jakt *tror* jag att de får köra där med.
Klicka här för att svara