Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Arbetsgivaransvar i praktiken, olyckor vid svartarbete

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    Mer eller mindre överallt varnas det för att anlita svart arbetskraft. Det sägs att det kan bli dyrt om en olycka inträffar. Och nu har jag sett en varning för det även när det handlade om att skänka bort träd på rot.

Jag undrar hur det här ser ut i verkligheten? Är det som med elbehörighet, där man kan hitta en massa varningar om att man kan straffas för att man hemmapular men det samtidigt är omöjligt att hitta några verkliga exempel på privatpersoner som straffats?

Jag efterlyser därför verkliga fall. Finns det någon som kan hänvisa till något exempel då en bostadsägare anlitat svart arbetskraft och arbetskraften har skadat sig, varvid bostadsägaren fått ta en (ekonomisk) konsekvens?

Sedan undrar jag också om det här verkligen kan gälla även när en bostadsägare inte köper en tjänst, utan får hjälp på annat sätt. T.ex. med en kompis som hjälper till med renovering och råkar skada sig, eller om man skänker bort något på blocket och den som hämtar det råkar skada sig. Exempel vore också bra.

OBS! Jag försöker inte föra någon moralisk diskussion kring svartarbete utan en juridisk. Jag vill veta vad som gäller egentligen.

2. A
    Husägare · Kalmar Län · 15 312 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Jag pratade precis nyligen med en hantverkare, egen företagare, som gjort sig illa vid besök hos en kund och det krävdes ambulanstransport. Allt är beroende av om det blir en utredning, dvs om t.ex. polisen kommer ut till platsen och det sedan leder till en utredning arbetsmiljöbrott. I det fallet blev det inget men kunden och hantverkare hade före ambulansen kom stämt av en gemensam bild av händelsen, som "kanske" inte var riktigt överensstämmande med verklig händelse utifrån de inte visste om polisen skulle dyka upp.

När det gäller motorsåg och trädnedtagning så kom det nya regler i år som säger att om du låter någon hantera motorsåg på din fastighet så ska de ha körkort för motorsåg, vilket du ansvarar för att säkerställa om du säljer skog på rot. Att tänka på är att om du sågar på egen fastighet behöver du det inte men om du tar hjälp av någon som har det och du själv vill såga samtidigt krävs det att du också har det.

När det gäller fall när det gått vidare till rättslig prövning/dom så får andra fylla på.

3. Mikael_L
    Medlem · 43 969 inlägg
    Vad det gäller arbetsgivaransvar och hela den biten har jag typ ingen koll på.

Men när det gäller att man bara hjälper varandra, eller säljer något, eller liknande så finns det såvitt jag vet liksom ingen lagstiftning som reglerar sånt här i detalj.
    Utan blir någon skadad och anser att det är någon annans fel/ansvar så blir det väl att rikta ett skadeståndskrav, ev med följande domstolsprocess.

Men i enlighet med skadeståndsrätten ska man ha orsakat skadan uppsåtligt eller genom oaktsamhet. Allt annat är att betrakta som olycka, typ.
    Så i normalfallet är det ganska få skador av denna typ som kan rendera i skadestånd.

(Jag hoppas forumets mer juridikkunniga ser detta och rättar ev felaktigheter ... ;))

4. pelpet

pelpet

Medlem
    Jag har aldrig läst om att någon skulle ha blivit skadeståndsskydig för en skada som uppstått då en kompis hjälpt till vid ett bygge. Och inte det andra heller. Nästan alla varningar om svartarbete verkar handla om att den som arbetar riskerar att bli utan ersättning om en olycka inträffar.

5. pelpet

pelpet

Medlem
    Jag lyfter upp den här tråden eftersom uppmärksamhet gynnar syftet (dvs hitta konkreta exempel).

Finns det någon som kan hänvisa till något exempel då en bostadsägare anlitat svart arbetskraft och arbetskraften har skadat sig, varvid bostadsägaren fått ta en (ekonomisk) konsekvens?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.