15 157 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Tvingad att betala vägavgift trots att lagen säger annat?
Jag kan efter att läst igenom tråden kan jag tycka att ts på nästa årsmöte där man har omval till förtroendeposter bör ställa sig till förfogande för en post i styrelsen för vägföreningen eftersom hen verkar ha tålamod och tid att driva både små och stora ärenden för föreningens bästa.
Första förslaget kanske blir en avgiftshöjning för samtliga fastigheter då föreningen har för lite rörelsekapital.
Första förslaget kanske blir en avgiftshöjning för samtliga fastigheter då föreningen har för lite rörelsekapital.
Jag är kassör i en samfällighet (Väg) med 140 medlemmar och det har varit stor omsättning de senaste 10 åren pga generationsskiften.
Vi har den regeln att den som äger fastigheten på årsstämmodagen i slutet av mars betalar årsavgiften.
Dvs den dagen då debiteringslängden godkänns av stämman.
Ev uppgörelser pga försäljningar efter det får säljare och köpare lösa privat vilket hitills alltid fungerat utan problem.
Vi debiterar mellan 2500-3000.-/år beroende på lagd budget och ja kronofogden är väldigt behjälplig då betalning uteblir har man bara klart bakåt med alla papper så går ärendet väldigt fort
Vi har den regeln att den som äger fastigheten på årsstämmodagen i slutet av mars betalar årsavgiften.
Dvs den dagen då debiteringslängden godkänns av stämman.
Ev uppgörelser pga försäljningar efter det får säljare och köpare lösa privat vilket hitills alltid fungerat utan problem.
Vi debiterar mellan 2500-3000.-/år beroende på lagd budget och ja kronofogden är väldigt behjälplig då betalning uteblir har man bara klart bakåt med alla papper så går ärendet väldigt fort
Redigerat:
Eftersom jag råkade på precis detta själv för ett antal år sedan kan jag berätta att det är helt rätt som oceanis skriver, skulden följer huset och en ny ägare tar över betalningsansvaret. Enda undantaget är exekutiv auktion.
Edit: obs exekutiv auktion. Annan exekutiv försäljning dödar inga skulder.
Edit: obs exekutiv auktion. Annan exekutiv försäljning dödar inga skulder.
Klicka här för att svara