5 914 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Granne vill bygga väg på min mark
Hej
Min fastighet ligger i område där
Detaljplan precis antagits. Exploatörerna behöver komma åt cirka 20 kvm av min tomt för att bygga väg. Vi förhandlar nu om ersättning för detta.
1. Hur avgörs detta om vi inte kommer överens?
2. Hur lång tid tar avgörandet?
3. Kan avgörandet överklagas? I vilka instanser?
4. Kan de börja bygga på min tomt innan avgörandet är klart?
Min fastighet ligger i område där
Detaljplan precis antagits. Exploatörerna behöver komma åt cirka 20 kvm av min tomt för att bygga väg. Vi förhandlar nu om ersättning för detta.
1. Hur avgörs detta om vi inte kommer överens?
2. Hur lång tid tar avgörandet?
3. Kan avgörandet överklagas? I vilka instanser?
4. Kan de börja bygga på min tomt innan avgörandet är klart?
Om det är en helt ny detaljplan så ska man väl rimligen ha löst vägfrågan för alla fastigheter. Har det skapats ett servitut på er fastighet? Om inte, varför ska de bygga en väg över er fastighet?
Inget servitut är skapar. Det är en ny väg som ska anläggas för nya tomter. De behöver bara ett hörn av min tomt för en kurva.b8q skrev:
Jag kan avstå från utrymmet de behöver (mot rimlig ersättning) men jag vill gärna veta hur processen ser ut om vi ej kommer överens.
peter_sweden skrev:
Om det är för en kurva så borde det inte vara mer än max någon kvadratmeter som ska behöva norpas från din tomt. Men eftersom det är ny detaljplan så borde allt nybygga göras utanför befintliga tomter.peter_sweden skrev:
De behöver slänt också och lite mer än själva kurvan. Det ska uppföras 70 hus så det uppförs vägar kors och tvärs över befintliga tomter.Demmpa skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Förstår jag rätt? Del av din fastighet ska regleras till annan fastighet för att bli del av allmänplatsmark (gata) enligt detaljplan.
Ni är överens innebär att ersättningen sätts till det belopp som ni enats om och att lantmäterikostnaderna blir lägre pga enklare process.
Ni är inte överens innebär att Lantmäteriet bestämmer ersättning samt att lantmäterikostnaderna (troligt) blir högre. Beslutet är överklagbart. Ersättningsbeloppet beräknas efter principerna i expropriationslagen. (det är alltså inte en expropriation man gör, men man använder samma beräkningssätt)
Just för att inte dra ut på tiden och för att kostnaden till lantmäteriet kan hållas mer så brukar man med frivillig överenskommelse kunna få ut lite mer pengar än med tvångsalternativet.
Så har jag förstått det. Liten brasklapp dock att det bör dubbelkollas. Googla på något med inlösen av mark kombinerat med genomförande av detaljplan.
Ni är överens innebär att ersättningen sätts till det belopp som ni enats om och att lantmäterikostnaderna blir lägre pga enklare process.
Ni är inte överens innebär att Lantmäteriet bestämmer ersättning samt att lantmäterikostnaderna (troligt) blir högre. Beslutet är överklagbart. Ersättningsbeloppet beräknas efter principerna i expropriationslagen. (det är alltså inte en expropriation man gör, men man använder samma beräkningssätt)
Just för att inte dra ut på tiden och för att kostnaden till lantmäteriet kan hållas mer så brukar man med frivillig överenskommelse kunna få ut lite mer pengar än med tvångsalternativet.
Så har jag förstått det. Liten brasklapp dock att det bör dubbelkollas. Googla på något med inlösen av mark kombinerat med genomförande av detaljplan.
Har ett liknande problem, granne har byggt väg utan fråga till en sommarstuga bredvid ett åretrunt hus,samma tomt, nu vill de stycka av och ersätta sommarstuga med ett riktigt hus, sonen vill köpa min mark som vägstumpen ligger på.
Blev lite invecklat ser jag, en tomt ska styckas och de behöver dra väg på min mark för att den övre delen ska få egen väganslutning
Förhandsbesked på bygglov är beviljat.
Han hör inte av sig angående mitt begärda pris, klagotiden håller på att gå ut.
Kan min mark också tvångsköpas?
Blev lite invecklat ser jag, en tomt ska styckas och de behöver dra väg på min mark för att den övre delen ska få egen väganslutning
Redigerat:
Med en betoning på kan i så fall.Micke_vb skrev:
Blir LM inblandade och finner att ägaren till marken inte vill avstå mark så söker LM i normalfallet alltid en lösning där ingen blir avtvingad mark eller påtvingad servitut.
Så hittar dom inte alltför krångliga lösningar för tillfart på befintligt markområde som ska exploateras så lär det bli den lösningen.
Är inte avstyckning för marken till nya huset klart så bör de inte få något bygglov heller, tror jag.Acuaman skrev:Har ett liknande problem, granne har byggt väg utan fråga till en sommarstuga bredvid ett åretrunt hus,samma tomt, nu vill de stycka av och ersätta sommarstuga med ett riktigt hus, sonen vill köpa min mark som vägstumpen ligger på.
Men i deras förhandsbesked borde väl tillfartsfrågan vara adresserad.
Klicka här för att svara