Hej,

Vi påbörjade en renovering i höstas, arbetet avslutades precis i början på november.
Flytta en vägg, gasen, köket, måla om och spackla taket. (Hela lgh ligger på 42kvm)

Första offerten låg på 100tkr, andra låg på 120tkr. Dessa betalades in och därefter godkände vi att de även skulle måla om och spackla (fanns inte i första/andra offerten), vi fick en ny tilläggsfaktura på ca 30tkr som även betalades in.

Nu till mitt problem, idag, två månader senare, när jag kommer hem ser jag att det har trillat in en faktura med posten, det är en tilläggsfaktura på 15tkr, på vafan vet jag! Jag blir helt galen, allt som vi godkänt är redan betalat i slutet på oktober!! Och att få tag på dem är mer eller mindre en omöjlighet då de endast svarar när det passar dem, och när dem inte har ett bra svar kan det dröja flera dagar (av egna erfarenheter) .. jag har testat att ringa och skickat ett mega-mejl..

Jag antar att jag kan glömma ett svar från dem förrän tidigast på måndag..

Jag är helt förtvivlad, finns det något jag kan göra?

Fakturans förfalludatum är i slutet på nästa vecka, ska jag betala den sålänge? Kan jag vända mig till någon ifall företaget vägrar ta bort den? Till vem?

Hoppas någon kan komma med tips!

/Daffe

F
daffe123 skrev:
Hej,

Vi påbörjade en renovering i höstas, arbetet avslutades precis i början på november.
Flytta en vägg, gasen, köket, måla om och spackla taket. (Hela lgh ligger på 42kvm)

Första offerten låg på 100tkr, andra låg på 120tkr. Dessa betalades in och därefter godkände vi att de även skulle måla om och spackla (fanns inte i första/andra offerten), vi fick en ny tilläggsfaktura på ca 30tkr som även betalades in.

Nu till mitt problem, idag, två månader senare, när jag kommer hem ser jag att det har trillat in en faktura med posten, det är en tilläggsfaktura på 15tkr, på vafan vet jag! Jag blir helt galen, allt som vi godkänt är redan betalat i slutet på oktober!! Och att få tag på dem är mer eller mindre en omöjlighet då de endast svarar när det passar dem, och när dem inte har ett bra svar kan det dröja flera dagar (av egna erfarenheter) .. jag har testat att ringa och skickat ett mega-mejl..

Jag antar att jag kan glömma ett svar från dem förrän tidigast på måndag..

Jag är helt förtvivlad, finns det något jag kan göra?

Fakturans förfalludatum är i slutet på nästa vecka, ska jag betala den sålänge? Kan jag vända mig till någon ifall företaget vägrar ta bort den? Till vem?

Hoppas någon kan komma med tips!

/Daffe
Du har förhoppningsvis inte fått en första och andra offert utan faktura.

Angående tillägsfakturan. Har du för avsikt att reda ut vad det är och vad den är på för arbete så skall du naturligtvis inte betala den. Du kan kräva att få den specificerad och får du inget svar på det så bestrider du fakturan innan förfallodagen. Skiftligt och dokumenterat.

Får du en specifikation du inte tycker stämmer så bestrider du det med men du får ha lite känsla, det kan vara en helt korrekt fakturering men lite väl sent kan man tycka. Dom kanske bara ville vara hyggliga och ge dig möjlighet att utnyttja ROT både 2016 och 17?

• Gilla
daffe123
  • Laddar…
fsn skrev:
Du har förhoppningsvis inte fått en första och andra offert utan faktura.
Du har alldeles rätt, jag som skrev fel! Menade på att att jag fick en offert och en faktura på offerten.

Självklart kommer jag fråga om specifikationer, redan gjort. Anledningen till att jag ställer frågan här på byggahus är för att jag vill veta vad/hur ska jag gå tillväga om dem tycker de gjort rätt? -
Tänkte att det är bättre att fråga innan, så att jag är beredd på det värsta!
Haft så mycket strul med denna byggfirman, därför är jag inte positivt inställd.

Det kan absolut vara det du säger om rotavdraget, att vi kan ha använt upp våra 50tkr, makes sense.

Det som inte makes sense är, vad är detta? Detta är en summa vi aldrig talats om?

Under arbetets gång fick vi tilläggsfakturor som vi godkänt, och betalat!
Vi har pratat om att arbetet är klart, och betalt. Vi har inte pratat med byggfirman sen dess, och så kommer denna fakturan som en käftsmäll.

Förstår att det inte är mycket som går att göra med den lilla informationen som jag angett. Tyvärr har jag inte mer information själv, därav min frustration, speciellt när jag inte får tag på dem.

Kommer självklart med mer detaljer så fort jag kommer i kontakt med dem!

Tacksam för ditt svar.

Grundfrågan är ju om fakturan är korrekt? Är det arbeten som är beställda? Är fakturan tydligt specificerad?

Är inte svaret ja på dessa frågor, och du inte får tag på firman, så bestrid fakturan med vänlig ton.

15000 kr räknas som småmål om det skulle gå till tingsrätten så ni riskerar varken betalningsanmärkningar eller en stor rättegångskostnad om ni motsätter er betalning.

Flödesschema som visar processen för att hantera en omstridd faktura och möjliga juridiska konsekvenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nillea och 5 till
  • Laddar…
Tack Pelpet,

Bilden du skickade lugnade ner mig, skönt!
Jag ska försöka få tag på dem på måndag, (har redan mejlat) så får vi se vad dem har att säga innan jag går bananas! :)

Du har fått 2 offerter, hur är de formulerade? Om det är fastprisofferter, som kan anses vara avtal IOM. att du har accepterat dem. Då gäller det priset oavsett hur många timmar eller material som gått åt. Firman får då bara fakturera tillägg för oväntade omständigheter (typ att man öppnar en vägg, och stommen visar sig vara rötskadad). Sådana tilläggsarbeten får inte göras om inte du som beställare godkänner det i förväg.

Om det är offerter för löpande räkning, som ev kan vara med en kostnadsuppskattning, då skall faktiska timmar, faktiska materialkostnader faktureras, fakturan skall vara specificerad (timmar på olika dagar, beskrivning av ungefär vad som gjorts de olika dagarna). Om det finns en kostnadsuppskattning så får den inte överskridas mer än Max. 15%.

O
Bestrid fakturan ska du göra om du inte får ett tillfredsställande svar på måndag! Om du bestrider fakturan så måste företaget gå till rätten för att få Betalt. Du förlorar ingenting på detta.

Du har stöd i konsumenttjänstlagen. Det kanske snabbare på hantverkarens svar om du bestrider fakturan (...), men det är inte nödvändigt
https://lagen.nu/1985:716#R20
Se paragraf 40 o 41.

Mikael_L
Odjuret skrev:
Bestrid fakturan ska du göra om du inte får ett tillfredsställande svar på måndag! Om du bestrider fakturan så måste företaget gå till rätten för att få Betalt. Du förlorar ingenting på detta.
Framförallt skjuter du upp ev betalning till en framtid då förhållandena har blivit utredda.

Lyckas du inte få en tillfredställande förklaring till fakturan och dess belopp innan förfallodagen kan man ju säga att du är rent tvungen att bestrida för att försäkra dig emot att betala extra avgifter.

Om underlaget är svårförståeligt eller obefintligt är inte ditt problem. Den som skriver ut fakturor har också ett ansvar.

betala självklart aldrig en faktura du inte förstår. Det kan ju vara firman som har blandat ihop något. Vi har flera gånger fått felaktiga fakturor med prylar och arbetstid som vi inte har fått ta del av som har gällt andra projekt/kunder. Det brukar oftast räcka att ringa upp företaget i fråga, eller maila dem. Är deras attityd "bara att betala" så bestrid skriftligt.

Lycka till
/HLH

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.