10 297 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Är vägsamfällighet skyldig att släppa in nya medlemmar?
Eventuella bidrag påverkar nyttjandet av vägen, men inte det faktum att lantmäteriet skall fastställa hur man tar sig till fastigheten när detaljplanen uppdateras. Man skulle iofs kunna tänka sig att lantmäteriet väljer att anvisa en annan vägdragning till den nya fastigheten eftersom vägen verkligen är enskild (och utan bidrag) och att den inte tål mer trafik. Jag har svårt att tro att de skulle fatta ett sådant beslut, men det kan ske om det exempelvis är närmare/billigare att ansluta en fastighet till en annan väg än att förbättra den nuvarande så att den klarar den ökade trafiken. Utifrån mina resonemang med Lantmäteriet angående både vägar och vatten/avlopp så har jag dock svårt att tro att det skulle kunna bli så om inte vägen går genom en K-märkt gård eller något liknande. Jag känner till ett fall där man faktiskt tvingades dra vägen som ett U runt en mindre by för att trafiken skulle bli för stor för den befintliga bebyggelsen, men i det fallet så byggde man en golfbana med spa och andra bekvämligheter, så mängden trafik ökade mycket kraftigt.WestPete skrev:
En lite intressant sak är dock att en av vägsnuttarna som leder till mitt hus inte har någon vägförening alls. Vägen före och efter denna sträcka har vägföreningar och förrättningar, men inte just denna sträckan. Vi som bor där betalar och sköter den ändå, men den glömdes bort när man gjorde detaljplanen för området då vägen redan fanns och sköttes om. Skulle det bli bråk om denna vägbit så kommet det att göras en förrättning för den och vi som är beroende av den får då betala för det. Än så länge har hotet om förrättning hindrat alla som klagat på något från att driva det vidare. Är ni i den situationen så skulle detta kanske kunna hjälpa er?
Kan inte detta innebära att avgiften sänks för befintliga medlemmar i samband med ny betalande? Kanske inte mycket men ändå. Samt att den dagen vägen ska rustas kommer det bli mindre dyrt för befintliga.
Antar att stamfastigheten är med i samfälligheten redan? Det är ju inte ovanligt att det är förenat med en avgift när nya medlemmar tillkommer (som vid avstyckning)i en samfällighet.
Jag har svårt att förstå varför ni vill hindra den nya fastigheten tillträde till vägen, men vad vet jag. Kanske finns gammalt groll eller mer eller mindre bra anledningar? Tänk dig själv in insituationen att du äger en tomt och vill bygga dig ett hus men en gubbatjurig styrelse till vägsamfälligheten ger dig av nån abledning inte tillträde till vägen. Tur att det inte är godtyckligt en samfällighets styrelse att bestämma.
Du borde ringa Rev och fråga dom, jag antar att ni är medlemmar.
http://www.revriks.se/bli-medlem/fraagor-svar/
Jag har svårt att förstå varför ni vill hindra den nya fastigheten tillträde till vägen, men vad vet jag. Kanske finns gammalt groll eller mer eller mindre bra anledningar? Tänk dig själv in insituationen att du äger en tomt och vill bygga dig ett hus men en gubbatjurig styrelse till vägsamfälligheten ger dig av nån abledning inte tillträde till vägen. Tur att det inte är godtyckligt en samfällighets styrelse att bestämma.
Du borde ringa Rev och fråga dom, jag antar att ni är medlemmar.
http://www.revriks.se/bli-medlem/fraagor-svar/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog helt enkelt så att Lantmäteriet har gjort ett (inte alltför ovanligt) fel.
Lantmäteriet får inte skapa en ny fastighet om det inte finns möjlighet att färdas till och från fastigheten från det allmänna vägnätet.
Så anslutningen till samfälligheten borde ordnats som en del i förrättningen att bilda fastigheten.
Lantmäteriet får inte skapa en ny fastighet om det inte finns möjlighet att färdas till och från fastigheten från det allmänna vägnätet.
Så anslutningen till samfälligheten borde ordnats som en del i förrättningen att bilda fastigheten.
Inte sagt än att lantmäteriet gjorde fel, men TS skulle kolla upp detWestPete skrev:
Vi har haft minst ett 20-tal avstyckningar och då även nya medlemmar i samfälligheten. Problemet är att Lantmäteriet gör sitt, styckar stamfastigheten och lägger till den nya fastigheten till samfälligheten men dom kommunicerar inte detta till styrelsen för samfälligheten så det blir alltid ett litet glapp där då varken samfällighetens styrelse eller nya ägarna på fastigheten vet om att dom är med i en samfällighet.KnockOnWood skrev:Det är nog helt enkelt så att Lantmäteriet har gjort ett (inte alltför ovanligt) fel.
Problemet brukar vara det omvända, att det finns dom som vill gå ur samfälligheten och det går bara att göra efter en omförättning som görs av Lantmäteriet mot faktura. Det blir liksom Moment 22 med en statstjänsteman på löpande räkning.
Kolla först om vägen är en samfällighet eller en gemensamhetsanläggning (GA) som förvaltas av en samfällighetsförening. Det är två helt olika saker med olika regelverk. Detta ser man genom att logga in på Lantmäteriets e-tjänst Min Fastighet.
Om det är en GA (som de flesta svaren här verkar förutsätta) kan man gå vidare och hittar då Lantmäteriets anläggningsbeslut och alla förrättningar då fastigheter har anslutits eller fått ändrat andelstal. I anläggningsbeslutet står det också vilka vägar som ingår och hur dessa ska skötas. Att ansluta nya fastigheter eller vägar till en GA är ett myndighetsbeslut som bara Lantmäteriet kan göra. Vissa föreningar har rätt att själva besluta om ändring av andelstal och behöver i så fall bara meddela ändringarna till Lantmäteriet. Om föreningen har den rätten framgår av anläggningsbeslutet.
Lantmätaren ska ansluta nya fastigheter som har behov av vägen men det verkar glömmas bort ibland. Då måste föreningen göra en överenskommelse med den nya fastighetsägaren om anslutning och andelstal och skicka in till Lantmäteriet för godkännade. Det kostar några tusenlappar. Vad som är ett rimligt andelstal kan lantmätaren hjälpa till med. Det finns schabloner för olika typer av fastigheter.
Vid anslutning av nya fastigheter kan det också bli tal om att köpa in sig i anläggningen men jag vet inte hur Lantmäteriet tillämpar det i praktiken. Föreningen kan också ta ut en extra slitageersättning om en medlem temporärt nyttjar vägen väsentligt mer än vad som ingår i andelstalet, t.ex. vid byggnation.
Om föreningen har bidrag från stat eller kommun kan vägen naturligtvis inte stängas för allmännheten.
Om det är en GA (som de flesta svaren här verkar förutsätta) kan man gå vidare och hittar då Lantmäteriets anläggningsbeslut och alla förrättningar då fastigheter har anslutits eller fått ändrat andelstal. I anläggningsbeslutet står det också vilka vägar som ingår och hur dessa ska skötas. Att ansluta nya fastigheter eller vägar till en GA är ett myndighetsbeslut som bara Lantmäteriet kan göra. Vissa föreningar har rätt att själva besluta om ändring av andelstal och behöver i så fall bara meddela ändringarna till Lantmäteriet. Om föreningen har den rätten framgår av anläggningsbeslutet.
Lantmätaren ska ansluta nya fastigheter som har behov av vägen men det verkar glömmas bort ibland. Då måste föreningen göra en överenskommelse med den nya fastighetsägaren om anslutning och andelstal och skicka in till Lantmäteriet för godkännade. Det kostar några tusenlappar. Vad som är ett rimligt andelstal kan lantmätaren hjälpa till med. Det finns schabloner för olika typer av fastigheter.
Vid anslutning av nya fastigheter kan det också bli tal om att köpa in sig i anläggningen men jag vet inte hur Lantmäteriet tillämpar det i praktiken. Föreningen kan också ta ut en extra slitageersättning om en medlem temporärt nyttjar vägen väsentligt mer än vad som ingår i andelstalet, t.ex. vid byggnation.
Om föreningen har bidrag från stat eller kommun kan vägen naturligtvis inte stängas för allmännheten.
darey skrev:Lantmätaren ska ansluta nya fastigheter som har behov av vägen men det verkar glömmas bort ibland. Då måste föreningen göra en överenskommelse med den nya fastighetsägaren om anslutning och andelstal och skicka in till Lantmäteriet för godkännade. Det kostar några tusenlappar. Vad som är ett rimligt andelstal kan lantmätaren hjälpa till med. Det finns schabloner för olika typer av fastigheter.
När det gäller vårt VA, så gjorde lantmäteriet så att de tog emot samfällighetsföreningens yrkande, gjorde en rimlighetsbedömning och fastslog detta. Hade det blivit en diskussion runt detta så hade det blivit väldigt dyrt, då lantmäteriet debiterar en tusenlapp per timme ungefär (åtminstone till oss) och det var två Lantmätare på det personliga mötet vår förening hade med dem. Jag har för mig att vårt gemensamma VA totalt kostade ca 30000kr att få fastslaget trots att vi alla var överens (nja, inte sommarstugeägarna som ville ha rabatter för att de inte var åretruntboende, men Lantmäteriet förklarade på mindre än fem minuter att de inte hade något att komma med - strax efteråt så hade vi kaffepaus och då fick vi påminna dem om att varje ifrågasättande kostar pengar).Hur som helst så hade vi gjort allt förarbete till detta beslut och det blev dyrt ändå.darey skrev:
Så ett tips är alltså att göra allt arbete hemma och komma fram med ett förslag till Lantmäteriet som alla inblandade är överens om, blandar ni in Lantmäteriet i diskussionen om andelar på väg, eller kostnad för att köpa in sig i väg, då blir det fort dyrt. Det är tillräckligt dyrt att få lantmätaren att fastställa ert eget förslag.
Det finns ju såvitt jag förstår möjlighet att ta sig till fastigheten redan idag. Vägen är ju öppen för allmän trafik i och med att vägen ingår i en bidragstagande vägförening.KnockOnWood skrev:Det är nog helt enkelt så att Lantmäteriet har gjort ett (inte alltför ovanligt) fel.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Men fastigheten måste ju ha en befintlig infart redan innan eller flyger dom dit
Klicka här för att svara