Hej,
vi är 4 st fastigheter som bildar en ekonomisk förening. Detta skapades redan på 50-talet då husen byggdes och delar på värmeanläggning samt avlopp/vatten.
Nu när jag gått in som kassör blir jag lite förvirrad av begreppen samt hur redovisning ska skötas. Läser jag bolagsverket ska vi följa K2 och redovisa enligt den men det känns lite "overkill" för vår lilla grupp. Vi betalar in en avgift för driftskostnader och ska vara självreglerande. Uppkommer det något utöver så regleras det med gemensam inbetalning.

Vad är skillnaden mellan samfällighet och ek.förening? VAd bör vi vara i detta fall egentligen? Någon som kan detta och kan ge mig lite tips?

Ung husägare

Börja med att logga in på Lantmäteriets e-tjänst Min Fastighet. Där kan du se om din fastighet ingår i någon samfällighet eller gemensamhetsanläggning. Du kan också se alla förrättningar och servitut som berör din fastighet.

tommib
Om det rör sig om fyra fastigheter som delar VA samt värme så är det väldigt troligt att ni är en samfällighet. Om det däremot är så att det är fyra lägenheter i ett hus (eller flera, men på en fastighet) så kan det vara en ekonomisk förening.

Vilket är det? Reglerna är olika beroende på organisationsform.

Det är 4 st fristående villor/fastigheter som har en gemensam pannrum (från början koluppvärmning sedan byttes det ut mot fjärrvärme). Så pannrummet och lilla gräsplattan utanför ägas av oss alla fyra.
Föreningen är registrerad som ekonomisk förening från början (antar att det kanske fanns bara det på 50-talet?).

Undrar bara om det är värt att hålla på och ändra, är det någon skillnad.

Är markplätten med pannrummet en egen fastighet?
Eller vems är annars marken som det står på?

Panrummet och marken den står på samt plätten utanför är en egen fastighet som ägs av den ekonomiska föreningen.

Det skulle förmodligen vara möjligt att göra om pannrummet till en gemensamhetsanläggning och låta en samfällighetsförening driva den. Men då måste det till en lantmäteriförrättning för att ordna det. Kostar alltså pengar.
Om allt funkar som det är nu skulle ni vinna - en viss förenkling av administrationen?

Jag gissar att det är lite tidstypiskt att man gjorde en ekonomisk förening för gemensam teknisk lösning. Längre fram i tiden hade det nog blivit en samfällighet för samma funktion i stället.

tommib
Det verkar konstigt att han arrangerat så pass vitala funktioner som VA och värme som en ekonomisk förening. Som jag tolkar det kan inte fastigheter vara medlemmar i en sådan och det är rimligen just fastigheterna som ska vara medlemmar. En ekonomisk förening får ju lite lustiga konsekvenser om någon flyttar...

Vad är konsekvenserna? Jag gissar att det finns beskrivet i stadgar vad som händer om en medlem inte betalar avgiften. Samt hur man överlåter medlemsskapet. Det är ju både i säljarens (slippa betala avgiften) och köparens (få värme och vatten) intresse att så sker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.