B
byggarätt: Märkligt med dessa myglande säljare.... Om det sades att pumpen inte skulle sättas i garaget för att den hade återvinning av luften i huset...och sedan glöms detta bort handlar det om vad ni har för energideklaration??? Står det FTX i köpehandlingarna ska detta levereras! Om detta levereras med mekanisk återvinning och inte kopplat till pumpen är det ett fel i troligen i
5 svar · 2,1k läst
pelpet
pelpet: Ska man slippa ifrån utredningen så måste man ju ha en hållbar argumentation mot kommunen. Denna inkluderar lämpligen foton från platsen och en redig förklaring till varför vägen är stabil. Om det nu faktiskt är så att rasrisk föreligger lär det bli svårt att föra en sån argumentation, plus att vägföreningen lär behöva ta tag i det.
25 svar · 4,8k läst
H
hempularen: OK, löpande räkning. Det betyder att firman har oomtvistlig rätt att få betalt för det arbete som hittills utförts, med avdrag för de fel som finns. Men firman har även rätt att få (försöka) åtgärda de fel som finns. Vägrar du dem det så kan de få rätt om de går till rätten och kräver full betalning. Det låter även som du avbröt deras arbete med rätt kort varsel, det kan
5 svar · 1,3k läst
P
Pärran: Helt rätt uppfattat och jag delar din teori.
17 svar · 2,6k läst
D
Dcaprio: Vi har satt in en kanalfläkt på frånluftskanalen, den går ut direkt på gatan. Kanalfläkten är ihopkopplad med vent-rör som går går uppe i taket. Vid svetshörnan har vi en förlängning som går ner så vi kan justera höjden och positionen över det vi svetsar. Svårt att förklara, det är väll inte det ultimata men det rensar rummet på färglukt på 30-40min, och då har det
16 svar · 2,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Tack för återkopplingen. OT kommentar så det sjunger om det. Lagmannen är inte bara domare utan tingsrättens chef. Se exempelvis: http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domstolarna/Tingsratt/
25 svar · 16,0k läst
T
TheGame: Vi hade en värmepump som gick sönder. Ringde tillverkaren som vill ha ett serienr endast och kom fram till att det var 1år.kvar.av garantin. Behöver.inte.bråka.o kvitton från säljaren det är.inget.som man.har rätt.att.ta.över
54 svar · 13,9k läst
P
phälle: Tack för informationen, jag hade inte läst hela domen.
6 svar · 2,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Även servitut följer med sin tid i viss mån. Huvudmeningen är att ni har rätt att anlägga avloppsanläggning med de tillbehör en sådan behöver. Tror inte att ni behöver vara oroliga.
7 svar · 1,8k läst
B
Bergsmongo: Ett dödsbo som inte är skiftat får ett organisationsnummer (istället för personnummer) av skatteverket automatiskt efter ett år, om jag inte minns helt fel. Om det går att få ett organisationsnummer tidigare låter jag vara osagt. Kolla med leverantörerna vad dom säger. Gärna en person ett steg eller två över en vanlig säljare. Oftast har man rutiner för dödsbon. Har man inte det
4 svar · 3,1k läst
P
PerOF: I inlägg på forum syns att största hindret är att det inte går att överlåta arrenden. Lagstiftaren har därmed täppt igen möjligheten att köpa och sälja arrenden fritt på andrahandsmarknaden. Utan lagfart, pantbrev, reavinstskatter och andra avgifter. För att ändå möjligöra detta behövs förmodligen ett arrende som upplåts med "plug and play". Med en teknikbox med färdig
5 svar · 2,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Inga papper alls om en bank är inblandad. Banken lånar ut pengar till vännen och du skriver på som pantsättare. Det viktigaste är att du litar på personen och vet att han kan/kommer betala räntan till banken/långivaren. Annars kommer banken efter dig och kan utmäta din fastighet (du måste hosta upp eller sälja).
8 svar · 3,1k läst
Joaquin
Joaquin: Får kanske göra så. Tack hur som helst.
6 svar · 1,2k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Det är väl alltid byggherren som är ansvarig. Sedan kan han i sin tur rikta vidare krav mot sin entreprenör.
13 svar · 6,1k läst
S
Styrman_jansson: En liten kommentar för att undvika diverse förseningsavgifter o.d. Det är säkrast att bara bestrida den del av fakturan som du anser är "för mycket" men hänsyn till ev. ÄTOR och avtal. Vad jag förstår är det inte hela summan på slutfakturan du tycker är felaktig utan en del av den. Det resterande är du fortfarande skyldig att betala och bör göra så i tid för att undvika
23 svar · 7,9k läst
TorpAnders
TorpAnders: Men var är bilderna?:D Nu vill i alla fall jag se skapelsen! Och nog borde man kunna kartlägga kanalerna så avancerat är det inte...
38 svar · 9,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag håller med 'hempularens' inlägg ovan, även fast det var väldigt omständligt. ;) Bra att du och byggaren är överens om ett avslut.
13 svar · 2,4k läst
P
Per i Hamrånge: Är det fönster golv till tak? Golvvärme och stora fönsterpartier kan bli problematiskt. Då golvvärmen inte kan leverera värme vid stora punktbelastningar (som stora fönsterpartier). Man brukar lägga slingorna lite tätare under sådana fönster, men det räcker sällan. Man får mer kallras vid stora fönster med golvvärme jämfört med om det sitter ett element under fönstret. Hur ser
5 svar · 2,4k läst
L
lassaserik: Jag hade valt att en köper hela fastigheten och hyr ut till övriga eller att stycka av de olika boställena och var och en köper sin. Man kommer ofta till en punkt då delägarna har olika ambitionsnivå och prioriteringar om det ska pysslas i husen.
18 svar · 6,5k läst
M
-MH-: Hur stor andel av marken är det som felar? Små fel får man ofta tåla. En skiss vore väldigt intressant, eller ännu hellre en tomtkarta med alla gränsmarkeringar.
22 svar · 9,2k läst
Cristar
Cristar: Hej, Ett försök till förslag...: Om din bror och du hade ärvt några bostäder, så hade det varit själklart att hyresgästerna som bor där betalar hyra till dödsboet under tiden skiftet av arvet pågår. Efter skiftet/försäljningen kan nya ägaren (ev. du/din bror?) sätta vilka hyror ni vill till hyresgästerna. Dödsboets kostnader, såsom underhåll och skatt ska betalas av de pengar
12 svar · 4,7k läst
J
Jocke Best: Håller med om att det låter oklart om det verkligen är dammen som är ett problem, eller ett magasin som löser ett i annat fall större problem. Eftersom det saknas tillräckligt med information om bakomliggande orsaker och karta etc så förstår också jag om grannen inte vill leda vatten in på sin andra tomt bara för att underlätta för dig. En lösning kan vara att plantera lite
37 svar · 20,6k läst
M
-MH-: [citat] TS, tydligen. :)
52 svar · 18,1k läst
·
harry73
harry73: [citat] Anna_H: Du kan inte veta om Allemansrätt gäller eller inte för det är en tolkningsfråga, och säkert inte om du inte har sätt karta/bilder/ed över området. TS skriver att det finns en fin skog på andra sidan huset, så det är inte orimligt att infarten korsar en stig eller gör skogen tillgängligt på något sätt. Om det finns risk för hästar/fotgängare kan TS bäst själv
10 svar · 2,8k läst
O
Odjuret: [citat] Nu var nog silikonfogen från 2013... I det här fallet så fanns det säkerligen misstankar om jag hade bemödat mig med att titta i köksskåpet :D Frågan var enbart ställd för min egen egoisms skull ;) Jag ville veta om en dålig silikonfog kunde räknas som "dolt fel". Inte för att jag vill trakassera säljaren. Ett dolt fel måste ha funnits vid köpet och varit omöjligt att
9 svar · 1,2k läst
O
Odjuret: Ett vanligt bostadslån går åxå att lösa utan avgift om man inte har någon bindningstid på lånet. Vill man lösa det ändå brukar det kunna kosta. Men mig veterligen finns det inget lån som inte går att lösa. Hmmm då borde det inte kallas lån :)
15 svar · 2,1k läst
R
Räknenisse: Ja, "för vad" och "på vilka grunder" har ganska stor betydelse för att kunna diskutera vad som kan väntas hända och inte i processen vid stämningen, så det skulle ge TS lite mer användbara svar. Just att redan innan tänka på att dra tillbaka stämningen ska vara ett troligt scenario är lite okonventionellt och gör att man får känslan att det kan finnas lite udda omständigheter i
29 svar · 16,5k läst
F
falkn: [citat] Nej, självklart inte. Jag har inte sagt att entreprenören inte kan göra fel. Det jag främst argumenterat för är de hur beslutsgången och projekteringen går framåt. Att entreprenören skulle ha satt köket spegelvänt händer inte om det inte står så på en ritning. Man råkar ju inte sätta ett kök spegelvänt, hur skulle det gå till? Köket är beställt och levererat enligt
52 svar · 19,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.