Hej,

Jag och min sambo är på gång att bygga ett hus på mina föräldrars mark (har positivt förhandsbesked).

Tomten kommer att ges i gåva och vi vill äga 50-50 av fastigheten och lånen.

Nu till huvudfrågan.

- I och med att det är mina föräldrar som ursprungligen vill ge mig denna tomt som gåva så vill jag ha rätten att bo kvar vid en eventuell separation. Vi har talat med jurister och det verkar vara rent sagt omöjligt att dikterade detta då vi vill äga lika delar av fastigheten och om jag ska äga hela tomten så blir det hus på ofri grund för min sambo. .

Har någon varit i liknade situation, hur har ni isåfall gjort?

- Min andra tanke är om jag på något sätt kan tillgodoräkna mig tomtvärdet vid ett eventuellt uppbrott. T.ex. att vi oss emellan har en revers som faller ut? Blir det isåfall problem med att ett värde kommer in i bilden och vi istället riskerar stämpelskatt? Då antar jag att gåvan ska ges först till mig och jag därefter ger halva tomten till min sambo med en revers?

Mvh
Anders

Något i stil med en revers borde fungera. Risken att det räknas som en försäljning bör givetvis undersökas. Vet ej.

Men oavsett hur ni gör så kommer rätten att undersöka vem av er som har störst behov av att bo kvar i huset vid en separation. Den får då lösa ut den andre. En revers kanske gör det svårare för sambon att ha råd med en utlösen.

Reversen kan iallafall säkra din insats vid en separation.

Tack för svar.

Skulle det kunna fungera att jag och min sambo istället skriver ett skuldebrev oss emellan som har sitt ursprung i tomtensvärde eller måste en transaktion vara kopplad till ett sådant typ av dok.

Rent hypotetiskt så skulle vi då kunna få tomten i gåva tillsammans men att vi på förhand har ett skuldebrev på plats? Tänker dock att det inte bara är att skriva skuldebrev hur som helst eller har jag fel?

Kan troligen fungera, låter möjligen överarbetat. Du behöver diskutera det med en jurist. Upplägget kan möjligen räknas som ett dolt köp. Och det kan i så fall innebära att lagfarten blir ogiltig, och hela transaktionen kan då rullas tillbaka om typ 10 år, även om ingen av er då äger fastigheten.

Det är (väldigt) långsökt att du skulle råka ut för ngt. sådant. Men man bör vara försiktig med udda överlåtelsevarianter.

Som ett varnande exempel på fiffel med uppgiven köpesumma:

På 80 talet försökte en villaägare få ersättning för ett dolt fel, 5 år efter köpet. Säljaren ilsknade till och "påminde" sig att han hade begärt och fått betalt devis under bordet, han kunde tydligen även bevisa detta. Därmed låg fel köpesumma registrerad för lagfarten. Lagfarten ogiltigförklarades. Säljaren krävde att få tillbaka sitt hus, fick därmed betala tillbaka köpesumman. Huset hade ökat i värde med ca. 100% under de åren, den värdeökningen tillföll då säljaren.

I slutänden fick köparen behålla sitt hus, efter att ha "köpt tillbaka" det för ungefär lika mycket mera som han själv hade begärt i ersättning för det dolda felet. Skattebrottet var preskriberat, så säljaren hade inga problem med att gå ut med de svarta pengarna. Då preskriberades aldrig en felaktig lagfart (så kunde du bevisa att en farfarsfarfarsfarfar blivit lurad på sin mark när han ägde Kungsholmen som betesmark, så....).

Numera har preskription lnförts även på felaktiga lagfarter, tror det är 25 år.

Redigerat:
Vi håller på med samma sak. Jag har löst ut mor och far från vår gemensamma gård. Min man och jag ska bygga nytt hus och vi har heller inte hittat någon väg där jag "sitter säkert" vid en ev separation. Jag vill att vi ska äga 50/50.
Innan ägde pappa 60% och jag 40%.

Vi har löst det såhär;
* Låtit värdera fastigheten
* Jag löser ut pappa och tar över gården till ca 80% av tax värde.
* Min man ersätter mig med en revers för hälften av vad jag går in med (mina ursprungliga 40%) minus mitt lån och lite andra fiktiva värden som juristen på LRF-konsult räknat ut genom en revers.
* Vi gör en bodelning inom äktenskapet där han "får" halva gården.
* Vi skriver äktenskapsförord där varje persons del av fastigheten blir enskild egendom.

Man måste komma ihåg att "förnya" reversen minst var 10 år för att den ska gälla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.