2 628 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Brutet räkenskapsår i bokföring, bu eller bä?
Driver på min gård ett småskaligt musteri och har i nuläget årsbokslut när kalenderåret är slut.
Eftersom musteriet är säsongsbaserat, tillverkar must på hösten som oftast är slut i början av sommaren, har jag funderat på att ändra till brutet räkenskapsår och då ha t.ex. juli- juni istället.
Byter jag skulle jag få mycket lättare att se hur säsongens bokslut blir. I nuläget när jag gör ett bokslut så ser jag ju stora delar av föregående säsongs försäljning och nuvarande säsongs inköps- och produktionskostnader vilket kan bli lite missvisande rent resultatmässigt.
Byter jag till brutet ser jag i stort sett bara säsongens resultat vilket hade känts bättre.
Jag funderar dock på om där är några fallgropar som jag ska tänka på om jag byter. Jag bokför i nuläget via Visma Eekonomi som är helt fantastiskt lättarbetat. Det är även lätt att dela upp musteriet från övrig verksamhet på gården. För den övriga verksamheten är det skit samma hur mitt räkenskapsår ser ut.
Jag har kontakt med en revisor ibland när det gäller komplicerade saker men jag har inte haft möjlighet att konsulter honom i detta ärende.
Tänkte därför se vad den samlade kompetensen här på BH har att säga i saken.
Eftersom musteriet är säsongsbaserat, tillverkar must på hösten som oftast är slut i början av sommaren, har jag funderat på att ändra till brutet räkenskapsår och då ha t.ex. juli- juni istället.
Byter jag skulle jag få mycket lättare att se hur säsongens bokslut blir. I nuläget när jag gör ett bokslut så ser jag ju stora delar av föregående säsongs försäljning och nuvarande säsongs inköps- och produktionskostnader vilket kan bli lite missvisande rent resultatmässigt.
Byter jag till brutet ser jag i stort sett bara säsongens resultat vilket hade känts bättre.
Jag funderar dock på om där är några fallgropar som jag ska tänka på om jag byter. Jag bokför i nuläget via Visma Eekonomi som är helt fantastiskt lättarbetat. Det är även lätt att dela upp musteriet från övrig verksamhet på gården. För den övriga verksamheten är det skit samma hur mitt räkenskapsår ser ut.
Jag har kontakt med en revisor ibland när det gäller komplicerade saker men jag har inte haft möjlighet att konsulter honom i detta ärende.
Tänkte därför se vad den samlade kompetensen här på BH har att säga i saken.
Det är väl bara fördelar i ditt fall även om jag tror att du borde kunna hantera resultatet även med nuvarande situation - men det blir så klart lättare med brutet år.
Jag driver ett par bolag som båda har brutet räkenskapsår och det är inga konstigheter alls. Du får bara se upp det räkenskapsåret som du byter och eventuellt efterföljande eftersom ändringen troligen kommer påverka resultatet. Om du i den vevan behöver låna upp pengar brukar man få lägga lite extra tid på att förklara situationen.
Jag driver ett par bolag som båda har brutet räkenskapsår och det är inga konstigheter alls. Du får bara se upp det räkenskapsåret som du byter och eventuellt efterföljande eftersom ändringen troligen kommer påverka resultatet. Om du i den vevan behöver låna upp pengar brukar man få lägga lite extra tid på att förklara situationen.
Tack för svar!
Jag har enskild firma om det gör någon skillnad.
Poängen med att ha brutet räkenskapsår är bara att kunna se musteriets resultat på ett lättare sätt. Jag har haft minusresultat de senaste åren och kommer att ha det under överskådlig framtid. Detta är pga att gården i sig ligger med i bokföringen. Allt helt regelrätt.
Min huvudverksamhet är som sagt musteriet, allt annat är passivt men behöver ändå bokföras, alla som har en jordbruksfastighet vet hur det funkar.
Skulle eventuellt bara kunna köra med resultatenheter som jag uppdaterar vid varje säsongs början, kanske inte är krånligare egentligen.
Använder det i nuläget men musteriet har bara en gemensam reslutatenhet, behöver nog ha en för varje säsong om det ska funka.
Jag har enskild firma om det gör någon skillnad.
Poängen med att ha brutet räkenskapsår är bara att kunna se musteriets resultat på ett lättare sätt. Jag har haft minusresultat de senaste åren och kommer att ha det under överskådlig framtid. Detta är pga att gården i sig ligger med i bokföringen. Allt helt regelrätt.
Min huvudverksamhet är som sagt musteriet, allt annat är passivt men behöver ändå bokföras, alla som har en jordbruksfastighet vet hur det funkar.
Skulle eventuellt bara kunna köra med resultatenheter som jag uppdaterar vid varje säsongs början, kanske inte är krånligare egentligen.
Använder det i nuläget men musteriet har bara en gemensam reslutatenhet, behöver nog ha en för varje säsong om det ska funka.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Enskild firma är väl alltid kalenderår?
Du får bilda HB eller AB om du skall ha brutet.
Du får bilda HB eller AB om du skall ha brutet.
Borde inte bokföringsprogrammet ha en funktion som låter dig titta enbart på de tidsperioder du vill och/eller de delar av verksamheten som du vill (m.a.o. bara sånt som har med musteriet att göra – borde gå om du kan välja vilka "konton" du ska bokföra olika kostnader och intäkter på).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tänkte lika dant, men från en praktisk synpunkt.Revisorn_144 skrev:
Hur stämmer man enkelt av firmans och den personliga bokföringen, om man inte har samma bokföringsperiod?
Sedan ett litet PS
Ni med enskilda firmor eller egna bolag: Betala in till pensionsförsäkrings-bolagen!
Det är så lätt att hoppa över den "lilla" utgiften när det är kärvt,
men det kommer surt efter när ni når pensionsåldern
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Brutet går inte. vanligt att man öppnar företagskonto kopplat med bankgiro, då skall det inte vara några problem på att skilja på "firmans" och privataKnockOnWood skrev:
Jo, men att titta på en viss period ger inte hela sanningen, exempelvis är det inte säkert att avskrivningar inte kommer med som bara görs i bokslutsarbetet. Om man nu inte periodiserar dem, men det är antagligen bara merarbete för TS. Dessutom bokförs ju verksamhetens alla kostnader/intäkter av en viss typ på samma konto, inte bara de som härrör till TS Musteri. Det är då bättre att jobba med projekt eller resultatenheter eftersom de går på "tvärs".Modig skrev:
-> Ja, det finns säkert smidigare sätt att lösa det! Jag tänkte mest om altaxis vill få en hyfsad koll för egen del, alltså att det borde gå att exempelvis i oktober gå in och kika på perioden juli–oktober på motsvarande sätt som man kan göra på internetbanken etc.
Dagens regler med enskild firma gör det svårt att separera ekonomin helt, saker som skatyeinbetalningar och ränteintäktee slås ju ihop och redovisas gemensamt.
Du får starta AB om du skall ha brutet år, tror inte HB räcker.
Du får starta AB om du skall ha brutet år, tror inte HB räcker.
Klicka här för att svara