Torpar-Anna skrev:
Väldigt schysst mot mig? Det fanns ingen anledning till avvattning för min och vägens skull, det här gjorde han i samband med att han gjorde två nya avloppsanläggningar och inte ens för detta behövde han gräva dikena enligt kommunen.
Backdikning kan göra underverk för åkermark. Smidigt att göra dikena samtidigt när man gör avloppsanläggning och då troligtvis hade en grävmaskin på plats.

Vet du hur dne gamla trumman såg ut? Ingenting håller för evigt, fick själv ut och gräva upp en 60m långt dike som var igenlagt med betongrör på 60-talet. Nu hade tre betongrör kollapsat och det stod väldigt mycket vatten upp på en åker. Bara ut och gräva för att lösa problemet.

Sen håller jag med i allt OveRaskopp, är ALLTID två som träter oavsett vad den ena sidan säger.

Redigerat:
Du har antagligen sevitut på hela vägområdet och inte bara körbana vilket innebär att du har rätt att förlänga trummorna till yttersidan på båda vägdikena utan att ersätta bonden för intrånget. Men du får antagligen betala det själv om inte ni har gemensam nytta av vägen. Sedan kan det finnas biotopskydd och annat som hindrar att kulvertera diken om det bor en groga som är utrotningshotad eller annan biodiversitet, sådant är det länsstyrelsen som har ansvar för.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckerr vägen ser väldigt fin ut och väl underhållen. Att gräva diken och lägga i ny trumma gör gott för vägen.

Vems ansvar är det att unerhålla vägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.