Hej

Är mest nyfiken för att jag tycker det är lite irriterande och respektlös vad som egentligen gäller i detta sammanhang.

Jag äger mark intill vägen som går förbi husen på landsbygden där vi bor. Det är en vägsamfällighet. På min mark intill vägen står det ett träd ganska nära vägen, men inget som påverkar vägen och det har ju stått där i säkert 30 år. Vägföreningen frågade för ca 1 år sedan om de fick ta ned trädet, jag sa nej pga att jag inte hade behov av att ta ner det utan det fick i så fall vänta tills jag skulle ta ner annan skog.
Idag ser jag att någon har fällt trädet och enbart låtit det ligga. Så jag undrar vad som egentligen gäller, är det okej att göra så?

Mvh

Tror att om det står på vägområdet så har vägföreningen rätt att ta ned det. Och i mångasammanhang så åligger det sedan markägaren att ta bort det fällda trädet. Vet att ex. kommunen när de "tvångsklipper" häckar som skymmer en korsning bara vräker in det klippta på tomten. Kraftbolag som fäller under kraftledningar brukar också bara lämna allt på plats.

Kraft bolagen brukar lämna kvar men skogsägaren brukar bli erbjuden att hämta det och vill han inte hämta virket får han mera i ersättning för virket men ibland lämnas det kvar trots att kraft bolaget är skyldiga ta reda på virket.

Om vägen är en gemensamhetsanläggning så står det i Lantmäteriets anläggningsbeslut hur stort område som föreningen ska/får sköta. I vårt fall gäller "vägdikets ytterkant plus 0,5 meter eller 2 meter från vägbanans ytterkant (om det saknas dike), dock ej tomtmark". Inom detta område har föreningen rätt att "borthugga eller kvista vilt växande träd, buskar eller annan växtlighet" om det krävs för vägens underhåll eller för god trafiksäkerhet. Träden tillfaller markägaren. Enligt Riksförbundet Enskilda Vägars rekommendationer är det god sed att markägaren informeras och ges möjlighet att först själv avverka träden.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.