Byggahus.se

Rimliga krav

1. S
    Medlem · Dalarnas · 170 inlägg

swedjeep

Medlem
    Hej, är en rätt utmattad nybyggare.

Bygger blockfärdigt hus i egen regi, dvs köpt stomme av ett företag.

Det har varit problem med stomme från dag 1 med måttfel, det ena felet har genererat det andra felet osv, ett bygge som skulle ta ca 400 h har passerat 2000 h och har inte ens börjat med ytskikt invändigt.

Företaget jag köpt stomme av har haft en välvilligt inställning och dom har haft en besiktningsman som också konstaterat felen, notera att företaget jag köpt stomme av använder sig av en stor fabrik i Södra Sverige som tillverkar block åt andra också.

Dom har valt att låta oss hantera problemen mot att vi specifierar vad som utförs tillsammans med tid och ev material vilket dom då sedan ska ta mot sina leverantörer.

Nu när merparten av arbetena är avklarade så börjar tillverkare på att ifrågasätta tider som är väldigt väl dokumenterade. Just nu håller jag inne en summa då deras krav på mig är mindre än mina krav på dom är.... dom anser att jag ska betala merparten men jag inser att betalar jag slutare det med att jag kommer få stå för de garanti arbetena som vi ( Jag har anlitat hantverkare lokalt ) fått åtgärda på plats.

Känns som det är en uppblossande konflikt, jag har dokumenterat var enda åtgärd och säkert lagt under vår och sommar 3-4 timmar i veckan på enbart dokumentation ...

Vad bör jag tänka på i ett sånt här läge. Är less på att lösa problem åt dom men vill samtidgt få det klart, köpte stomme för att det skulle gå snabbt men har idag tagit längre tiden än vad ett lösvirkeshus skulle tagit att resa.....

2. N
    Medlem · Skåne · 739 inlägg

niblom

Medlem
    Hej,

Du behöver nog skriva lite mer för att kunna få någon hjälp. Vad är det skrivet för avtal mellan dig och leverantören? Vad är det för typ av fel? Har de godkänt att du tar in någon lokalt för att lösa problemet osv.

Mvh N

3. S

swedjeep

Medlem
    Det är upprättat protokoll från leverantörer på det som skall åtgärdas och att jag ska återkoppla med åtgången tid så dom kan föra kostnad vidare. Det finns skriftligt.
    Dom tyckte det var enklast så eftersom det är drygt 50 mil mellan mig och Leverantör, Felen är i grund måttfel på dels minst 3 väggelement, 3 överspända takstolar, eldragningar som ej utförts enligt det jag godkänt, diverse transportskador osv.

Nu i efterhand så tycker dom att det gått för mycket tid och det är det jag känner är lite oroväckande, det är ju alltid lätt att komma i efterhand, det finns dock inge tider angivna i protokoll över åtgärder som skulle utföras.

Hoppas det förtydligar lite mer...

4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 884 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag hade inte betalt en spänn innan detta är utrett, men jag förstår att de blir fundersamma när kostnaden för att rätta stommen blev högre än kostnaden för stommen i sig.

Jag har för mig att man har rätt att kvitta fodringar man har på varandra, så jag tror du har rätt att bestrida fakturorna från dem med hänvisning till att du har större fodringar på dem.

5. S

swedjeep

Medlem
    Min fordran är inte motsvarande stommen i helhet, jag har betalat 70 eller 80 % av den redan, det är resterande summa som överstiger alla åtgärder som jag ligger ute med .

6. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 884 inlägg

pelpet

Medlem
    Då är det bara att hålla på fakturorna tycker jag. Alt föreslå att firman betalar dina åtgärder innan du slutbetalar stommen. Normalfallet är ju att man inte betalar förrän något är levererat, och det borde de ha förståelse för. Låt dig inte heller skrämmas om de hotar med inkasso.

7. S

swedjeep

Medlem
    Jo, bara energin som tagit slut, 3 månader försenat och kommer nog gå 1-2 månader till innan det går att flytta in, Köpte stommfärdigt för att det skulle gå snabbt men kontenta är att 2000 timmer hitills utöver egen och familjs tid samt exklusive leveransförseningar orsakat föreningar på 6-8 veckor så hade det gått snabbare och bygga med lösvirke.

Jag har ännu inte yrkat krav på de förseningar lev har förorsakat eller de kvalitetsbrister som inte är möjliga att åtgärda... Det är så trist

8. S

swedjeep

Medlem
    Uppdatering och avslut på tråden.

Det slutade med en förlikning samt att jag fick skriva på en tystnads klausul, dvs jag får inte prata om felen eller överenskommelsen.

Jag vet mig då jag till slut inte orkade, det var en envägs kommunikation , jag förlorade en summa och motpart fick betala en summa så nu går jag vidare i alla fall. Däremot kan tysnadsklausul inte hindra mig från att ge råd och tips så fråga på ni som vill :surprised:)

9. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    2000 timmar för att sätt upp en stomme, med färdig block...
    Det låter totalt obegripligt i mina öron. Det tar ju inte ens i närheten, så lång tid att slå upp en kåk i lösvirke.

10. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 341 inlägg

harry73

bra på allt
    Har du flyttad in? Nöjd med huset? (inte byggprocessen men slutresultat)

Lust att visa bilder?

11. S

swedjeep

Medlem
    Stämmer att det inte är rimligt :surprised:) men jag får heller inte beskriva vad som felade och som fick åtgärdstider att dra iväg pga tystnads klausul i förlikning.

12. S

swedjeep

Medlem
    Kan lägga upp lite bilder när jag är hemma från jobbet, o ja, är nöjd med resultatet även om det är lite smått kvar men jag var tvungen att ta några steg tillbaka för att orka fortsätta efter turerna som var. Men slutresultatet är jag nöjd med hittills. Notera att jag är fortfarande stormförtjust i stomleverantörens koncept, material och filosofi runt byggtekniken, fel har inget med det att göra utan är endast "kvalitets" relaterat

Redigerat 6 feb 2017 15:57
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.