De är till den punkten vi kommit att allting handlar om att kunna svälja stoltheten

Staffans2000
Hennes läge kan nog summeras så här -"I guess you're really up shit creek".. https://www.youtube.com/watch?v=0SfHKR_7NjM

Fram med hårdhanskarna. Logik präglar överlag inte den mänskliga rasen.

Staffan

P.S.
I sådana här fall skulle det varit intressant att höra motpartens uppfattning. En vild gissning är att de inte är samstämmiga.

Men hallå, här har vi plötsligt tagit parti för en person som av motpartens syster utpekas som en riktig skurk.
Tänk er själva att ni bor ihop med någon som tröttnar, ni blir ombedda att flytta från ert gemensamma hem, förmodligen hänger barnet med mamman och javisst, delad vårdnad eller varannanhelgpappa, utan bostad.
Kanske hemmahörande i Karesuando och får ställa sig sist i en bostadskö med 556 000 sökande och 50-års väntetid, jobbet ryker och hela existensen med det.
Damen, den som det är synd om, flyttar hem till mamma och pappa och kräver hårdhandskar.
Näe, jag tror att jag också skulle bli omedgörlig och försöka hitta en annan lösning än att bli utkastad på gatan.

• Gilla
ByggJonas och 1 till
  • Laddar…
Men kan han inte köpa ut henne och ta över lägenheten kan han knappast förvänta sig att få bo kvar. Ska andra parten stå på lånet med konsekvensen att inte kunna köpa en ny bostad själv?

Jag har en bekant som råkade ut för precis samma sak där tjejen efter en separation vägrade flytta ut från deras gemensamma villa och hade inte de ekonomiska förutsättningarna att ta över huset. Han kunde inte köpa något nytt då de inte kunde sälja så han fick bo i föräldrarnas stuga tills han hittade en tillfällig lägenhet och det slutade med att han fick anlita en advokat för att få henne utkastad men det tog lång tid.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Den enda det är synd om i den här soppan är barnet, dom "vuxna" borde ta sig kragen och växa upp. Rättsväsendet skall inte behöva dras in i sånt här trams.

• Gilla
Heden71 och 12 till
  • Laddar…
harry73
Jag har många ideer men ingen aning vem jag hjälper i denna fighten. Som sagt tidigare är barnet/barnen de riktiga förlorare, och för dom är det bästa kanske att de får bo kvar i lägenheten. Om ni dä tillsammans hyr en etta, kan ni bo varannan vecka där och varannan vecka hos barnen

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Adam F skrev:
Den enda det är synd om i den här soppan är barnet, dom "vuxna" borde ta sig kragen och växa upp. Rättsväsendet skall inte behöva dras in i sånt här trams.
Det är synd om allihop, de direkt inblandade, släkt, vänner och ibland grannar.
Vårt rättsväsende är till för just sådana här tramsiga saker. De skall bena upp vad som är rätt och vad som är fel och få alla inblandade att respektera inte bara själva lagarna utan även de som en gång stiftade dem för att skapa förståelse och rättvisa. Det viktigaste torde nog ändå vara att få de tvistande att trots att de inte får som de vill kunna gå vidare och inse att det är inte omöjligt att innan en tvist uppstår klargöra för varandra hur förhållningssättet skall vara utifall att.
Tyvärr så är väl kärleken, precis som fru Justitia, helt oförmögen att se verkligheten.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jaa, det är ju väldigt svårt att ta stältning till vem som har rätt efterson ingen av er vet bakrundshistorien i det hela. Tråden handlar inte om vem det är synd om utan om vem som har rätten rent juridiskt på sin sida.

Självklart vill alla parter innerst inne att det ska gå så smidigt som möjligt men när känslor börjar spela in blir det lätt en kamp om vem som kan behålla stoltheten längst.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det här är ett problem som jag tror håller på och blir vanligare och vanligare.
Bostadspriserna har stuckit rakt upp, så för en singel är det svårt. Säljer man gemensamt "stort" boende har priserna gått upp så att den ena parten inte har råd att lösa ut den andra. Pengar finns inte och lån beviljas inte. Dessutom har prisbilden på små, kontra stora bostäder krympt. Dvs, små lägenheter är också dyra. Det gör en sådan här situation mycket svår. Hyresrätter finns inte att få tag på. Om jag och min sambo skulle separera skulle jag inte klara att bo kvar själv. Vare sig i huset eller i en lägenhet i kommunen. Mycket trist för barnen. Troligen skulle jag bli av med jobbet också. I princip skulle hela ens tillvaro raseras.

Man förstår ju varför de som har råd behåller sina gamla lägenheter och hyr ut dem i andra hand när de flyttar ihop...
Fast det är ju också en anledning till att det finns ont om bostäder...

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
paaalma skrev:
Tråden handlar inte om vem det är synd om utan om vem som har rätten rent juridiskt på sin sida..
Jag vidhåller att om man har barn tillsammans så är det ett gigantiskt misslyckande att inte kunna komma överens vid skilsmässa utan att blanda in rättsväsendet. Man borde skämmas.

Sen är ju skilsmässan i sig ett stort misslyckande, kan man inte ens fixa äktenskapet så kan det inte är så konstigt att man inte klarar att skiljas...

• Gilla
ByggJonas och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att TS syster ska dela upp problemet i olika delar, och sen kolla vad som gäller för alla olika delar.

1) De ska separera och har gemensam bostad
--> De ska hitta ett bra sätt att dela på boende kostnader så länge hon är delägare i bostaden.
--> Antingen köpen hennes ex ut henne eller så säljer de bostaden på den öppna marknaden
2) En del av lånet (topplånet) är lånad av TS föräldrar, och lånet har avslutas pga separationen.
--> Detta är i första hand inte systerns problem, men föräldrarnas. De kan bestämma att kräva tillbaka lånet och slutligen ta hjälp av kronofogden.
--> Kräver föräldrarna tillbaka pengarna blir det såklart också systerns problem eftersom hon också är låntagare, så föräldrarna (och fogden?) kan kräva pengarna tillbaka av systern och exen. Jag kan tänka mig att båda har ett solidariskt ansvar, så det är inte sagt att båda betalar hälften.
--> finns inte tillräckligt med pengar kan huset säljas av fogden, men då får banken (pga pantbrevet) först pengarna tillbaka. Resten kan användas till att betala föräldrarna.
3) Sen finns problemet var alla ska bo. Att systern bor hos föräldrarna kan inte vara optimal, och om hennes ex inte kan bo kvar i lägenheten och inte har bostad är det inte heller optimal. Framförallt barnen kommer att lida här.
--> Så här får man försöka sträcka sig så långt det går för att hitta en lösning som gör att båda har ett boende i närheten av barnens skola/dagis som gör att barnen kan bo hos båda föräldrarna. Här ska målet inte vara att det blir rättvist för systern och exen, men att det blir så bra som möjligt för barnen.

Lycka till

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.