M
-MH-: Dagens regler med enskild firma gör det svårt att separera ekonomin helt, saker som skatyeinbetalningar och ränteintäktee slås ju ihop och redovisas gemensamt. Du får starta AB om du skall ha brutet år, tror inte HB räcker.
10 svar · 2,6k läst
M
-MH-: Broar är ganska dyra saker, så här gäller det att stå på sig. Finns det annan väg för bonden, så kanske det kan ersätta befintligt servitut. Å andra sidan kan det bli billigare om två personer delar på väg/bro, om båda betalar sin del av kostnaderna. Kostnad för nybyggnation/uppgradering och kostnaden för underhåll behöver inte alls delas på samma sätt. Här tycker jag
17 svar · 13,7k läst
·
H
hempularen: Som sagt "fick papper på att badrummet skulle vara rätt byggt" låter ju som det kan ha funnits en giltig utfästelse. Vilket minskar köparens undersökningsplikt. Att det då är bakfall, kan kanske vara OK att inte upptäcka inom denna minskade undersökningsplikt. Nu fanns det ju uppenbarligen inte heller något tätskikt upp på tröskeln, men även det kan vara svårt att se om man inte
3 svar · 2,2k läst
K
kindvall: Vad är konsekvenserna? Jag gissar att det finns beskrivet i stadgar vad som händer om en medlem inte betalar avgiften. Samt hur man överlåter medlemsskapet. Det är ju både i säljarens (slippa betala avgiften) och köparens (få värme och vatten) intresse att så sker.
8 svar · 8,0k läst
U
Ulric: Eftersom jag råkade på precis detta själv för ett antal år sedan kan jag berätta att det är helt rätt som oceanis skriver, skulden följer huset och en ny ägare tar över betalningsansvaret. Enda undantaget är exekutiv auktion. Edit: obs exekutiv auktion. Annan exekutiv försäljning dödar inga skulder.
32 svar · 15,2k läst
·
pelpet
pelpet: Jag lyfter upp den här tråden eftersom uppmärksamhet gynnar syftet (dvs hitta konkreta exempel). Finns det någon som kan hänvisa till något exempel då en bostadsägare anlitat svart arbetskraft och arbetskraften har skadat sig, varvid bostadsägaren fått ta en (ekonomisk) konsekvens?
4 svar · 4,3k läst
harry73
harry73: Det viktiga är inte vilken infart fastigheten har, men vad som bestämdes vid avstyckningen
26 svar · 10,3k läst
M
mothership: [citat] Hej Hempularen! Imponerande med 29702 inlägg. Du ska ha cred för all hjälp du bidrar med i forumet. Tack för svar.
12 svar · 5,0k läst
L
lundsbo: Vi håller på med samma sak. Jag har löst ut mor och far från vår gemensamma gård. Min man och jag ska bygga nytt hus och vi har heller inte hittat någon väg där jag "sitter säkert" vid en ev separation. Jag vill att vi ska äga 50/50. Innan ägde pappa 60% och jag 40%. Vi har löst det såhär; * Låtit värdera fastigheten * Jag löser ut pappa och tar över gården till ca 80% av tax
4 svar · 2,7k läst
C
cecar33: Och det tog två veckor efter inflyttning tills du uppmärksammade att den vid visningen våta fläcken inte torkat? Mellan visning och inflyttning gjordes ingen besiktning eller? Lägg du krutet på att fixa dina rör i stället.
18 svar · 2,8k läst
A
andersmc: Om jag förstått det rätt har du fått en helt "blank" faktura, det är bara ett belopp? det står alltså i Konsumenttjänstlagen att hantverkaren måste lämna en specificerad faktura. Nu har de dessutom kommit en dom från HD som ställer ytterligare krav på hantverkaren. https://www.byggahus.se/forum/juridik/287050-hd-dom-krav-pa-hantverkares-tidsredovisning.html
10 svar · 5,1k läst
·
K
Kane: Det kommer nog bli tuffare att få till denna variant i framtiden i Stockholm, http://www.dn.se/arkiv/stockholm/grannarna-segrade-villaomradet-bevaras/
13 svar · 1,8k läst
Daggen84
Daggen84: Ja det verkar som att ett tydligt kontrakt där allt är specificerat så det inte går att bli oense i efterhand och att man hyr ut till någon som man tycker verkar pålitlig och inte väljer första bästa. Jag får se hur det blir. På ett sätt vore det trevligt med en bra hyresgäst men det medför också en del ansvar på mig som hyresvärd som kan bli krångligt när man inte är på
7 svar · 3,1k läst
roland53
roland53: Tja, om du tror att du kan vinna något genom att överklaga och få rätt, annars känns det bara att det oundvikliga skjutits upp något eller några år och till på köpet har du gjort dig ovän med grannen. Med detta sagt så skall du väl inte lägga dig platt och gå med på vad som helst. Det verkar ju vara grannen som skrivit avtalsförslaget och då naturligtvis så det gynnar honom. Om
9 svar · 3,3k läst
B
b_hasse: Huset är enbart ditt, men din fru har rätt till halva nettovärdet, dvs hälften av (värdet) - (lån) - (latent reavinst) - (fiktivt mäklararvode) Det enda problemet är att värdet ska vara det som gällde dagen så skilsmässoansökan lämnades in. Om huset säljs innan bodelningen är klar bör man kunna komma överens om att köpeskillingen används som värde. Skillnaden mot när ni
11 svar · 2,2k läst
U
UppsalaAnders: För informationens skull: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/kd-infoer-privat-initiativraett-i-detaljplaneprocessen-26137
8 svar · 4,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kontakta ARN så hjälper de dig med handlingarna. Som vanligt är det offentlig handling.
1 svar · 1,2k läst
·
K
kindvall: Det blir ju fyra dagar i veckan, eller egentligen fyra nätter i veckan. 700 kr/natten typ.
7 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Det här är ett typfall där den här typen av ombyggnader ligger i gråzonen för ansvarsområden. Nu vet vi ju inte vad som står i stadgarna, eller i ev. avtal du har med bostadsrättsföreningen. En balkong/terass anses oftast som en yttre del av en byggnad, det innebär att i normalfallet (med normala formuleringar i stadgar) så ligger ansvaret för att det håller tätt helt på
3 svar · 3,7k läst
A
Acuaman: Jo det står att sökande ska skaffa tillstånd för tillfartsväg. jag kanske inte ens behöver överklaga men jag gör detta ändå, snart färdigskrivet. Tack för svar ! Suveränt!
11 svar · 5,9k läst
H
heimlaga: Nej jag tror inte att det har spårat ur. Jag vill bara påvisa att det lönar sig att tänka efter före om man vill att fast egendom skall kunna gå i arv. Det är bättre att diskutera och komma överens och sedan vara överens än att skjuta på det svåra och få en onödig konflikt på halsen.
19 svar · 8,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det brukar gå att se på brottsytan om den har gått av i ett svep eller om det har varit en spricka en tid och den sista biten gick av senare. Om det har gått en tid från att det började spricka tills det gick av helt så brukar det vara nyansskillnader i färgen på själva brottsytan.
6 svar · 1,7k läst
·
C
Camlin: Forslag til hva du kan kreve i erstatning: Hva ville en tenkt husleie for de 7 mnd vært? Halvparten av dette i erstatning? I tillegg kanskje en sum for hver gang du har vært i kontakt med entrepenør/kommune fordi det har tatt din tid?
16 svar · 3,7k läst
Raskus
Raskus: Jag trotsade allt sunt förnuft (snålheten bidrog) och beställde en Zip-up kopia från Garagehuset.se som verkar vara samma konstellation som Handymann/Containerrally. Jag hade inga större förhoppningar om att få den än på några månader, så jag blev ganska paff när DHL hörde av sig bara en vecka efter köpet och ville leverera.
31 svar · 34,0k läst
·
H
hempularen: Jo då, avtal bör man ha. Men A och O är att välja hantverkare med goda referenser. Får man in skojare så hjälper inte avtalet dig. Skojaren struntar helt i det som avtalas. Och är ofta väldigt kreativ i att övertala, tvinga, utpressa sina kunder för få ut förskott. Visst du vinner i rätten om du står på dig, men får ofta bo i ett pågående fuskbygge i 3-4 år. Sedan går
19 svar · 3,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: I det här fallet är det ju bara stommen väl? Ingen tjänst/arbete som skall göras av utländska firman? Enkelt att besiktiga materialet vid leverans innan betalning. Tror inte banken har den kunskapen tyvärr.
6 svar · 1,8k läst
O
Odjuret: Rent juridiskt så är det inte mycket som smv är ansvariga för. Sen kan man se ett ansvar ur kundvårdssynpynkt. Men den sista biten är inget krav du får behandla dina kunder hur du vill...
8 svar · 2,6k läst
B
byggarätt: Märkligt med dessa myglande säljare.... Om det sades att pumpen inte skulle sättas i garaget för att den hade återvinning av luften i huset...och sedan glöms detta bort handlar det om vad ni har för energideklaration??? Står det FTX i köpehandlingarna ska detta levereras! Om detta levereras med mekanisk återvinning och inte kopplat till pumpen är det ett fel i troligen i
5 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.