30 314 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet
Kan bara dra en parallell till bilvärlden. Har varit med vår bil hos 3 st olika verkstäder, inklusive märkesverkstaden. Ingen av dem har kunnat åtgärda det felmeddelande som dyker upp titt som tätt. De konstaterar bara att "felkoder inte sparade" och tar mellan 2-400 kr i betalt för "ingenting". Kanske 10 minuters jobb med att plugga in diagnostikenheten.
Kör runt 1000 kr fattigare och ett ilsket plingande titt som tätt. Bilen i sig är det inget fel på, den rullade från Småland till till Tyskland tur och retur senast.
Skulle jag betalat trots att de inte i min mening har gjort någonting, tjänsten jag trodde jag köpte var "tala om vad det är för fel och ge offert vad det ska kosta att fixa". Ungefär.
/HLH
Kör runt 1000 kr fattigare och ett ilsket plingande titt som tätt. Bilen i sig är det inget fel på, den rullade från Småland till till Tyskland tur och retur senast.
Skulle jag betalat trots att de inte i min mening har gjort någonting, tjänsten jag trodde jag köpte var "tala om vad det är för fel och ge offert vad det ska kosta att fixa". Ungefär.
/HLH
Inom bilvärlden, hemelektronik, datorer mm så är det nästan alltid en felsökningsavgift som tas ut vid felsökning, denna avgift skrivs ibland av om man låter den som felsöker åtgärda felet.
Jag har varit med om att en bilverkstad har läst av felkoden och gett förslag på åtgärd utan att ta betalt.
Men i TS fall så beställde han låsmontage eftersom låssmeden sa att dom kunde göra det utan problem. Alltså är det företaget som bryter avtalet.
Jag har varit med om att en bilverkstad har läst av felkoden och gett förslag på åtgärd utan att ta betalt.
Men i TS fall så beställde han låsmontage eftersom låssmeden sa att dom kunde göra det utan problem. Alltså är det företaget som bryter avtalet.
Ifall bilverkstan har sagt att dom "fixar det" skulle jag inte vilja betala ifall dom inte löste/hittade nånting. Har dom däremot bara sagt att dom ska felsöka är det ju bara betala. Har faktiskt varit med om just detta, en Lördag hade en bilverkstad kampanjdag där där dom avläste bildatorn gratis(givetvis för att ragga kunder). Eftersom min motorstyrningslampa blinkade ibland lät det intresant Det var rätt lång kö och när jag kom fram så fick dom inte fram nåt data. Då erbjöd dom mig att lämna in bilen gratis på verkstan eftersom där dom har mer utrustning och dom ansåg min bilmodell skulle dom kunna avläsa. Trots detta så gick dom bet även i verkstan, påstod dom höll på i 3h. Kostnaden blev då 0kr även om det ev. var bilen det var fel på. Så småningom slocknade iaf lampan och jag kör samma bil än. Detta var väl 10år sen.
Att hota med inkasso efter 3 dygn är ju ett klassiskt sätt att få folk att betala saker de inte är skyldiga att betala.
Bilresan och beroende på hur de räknar arbetarens förlorade tid i bilen (vilket kan ingå i bilreseavgiften) går att motivera om man betänker att de säkert har många utryckningar i veckan som annars skulle komma att belasta de kunderna som verkligen får någonting utfört.
Att i det läget ta betalt för material är ju fullkomligt svinaktigt. Jag skulle ha strukit de punkterna i fakturan och ändrat summan och betalat.
Sedan skulle de få försöka inkassera materialkostnaden för arbetet de bevisligen aldrig har gjort.....
Förresten så går det nästan alltid att passa in ett annorlunda lås. Det handlar bara om litet snickeriarbete och ett par resor fram och tillbaka efter material och verktyg.
Bilresan och beroende på hur de räknar arbetarens förlorade tid i bilen (vilket kan ingå i bilreseavgiften) går att motivera om man betänker att de säkert har många utryckningar i veckan som annars skulle komma att belasta de kunderna som verkligen får någonting utfört.
Att i det läget ta betalt för material är ju fullkomligt svinaktigt. Jag skulle ha strukit de punkterna i fakturan och ändrat summan och betalat.
Sedan skulle de få försöka inkassera materialkostnaden för arbetet de bevisligen aldrig har gjort.....
Förresten så går det nästan alltid att passa in ett annorlunda lås. Det handlar bara om litet snickeriarbete och ett par resor fram och tillbaka efter material och verktyg.
Redigerat:
Dravel. Ni spelulerar bägge två. Jag har inte skrivit att kindvall tar parti, eller ens att det är fel att ta parti. Jag säger att det är ointressant att föra en diskussion där man inte litar på TS startpost. Annars har vi ingen utgångspunkt. Så här skriver TS i första posten:oceanis skrev:
"Vår altandörr går inte att låsa och låsa upp utifrån vilket vi önskade ha åtgärdat för att kunna använda detta även som ingång. Ringde företaget och förklarade vilken funktion vi önskade. Det skulle inte vara några problem och jag förklarade så gott jag kunde vilket handtag vi hade osv"
Det är ju otroligt tydligt att TS vet vilken funktion han vill ha, samt att han själv inte vet hur man skall lösa det. Lika tydligt skriver han att hantverkaren skall fixa biffen. Finns här några otydligheter i kommunikationen? Nej i min erfarenhet är det snarare likt en olaglig finstil text font 6pt om att dittan och dattan alltid utgår och si och så tillkommer, liksom moms fast du är privatperson.
Hantverkaren är otydlig, eller slarvig i sitt löfte, och får ta det som läropengar. Jag betalar noll.
Klicka här för att svara