2 925 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Juristarvode för testamente och skuldebrev
Jag och min fru anlitade en juristfirma för att upprätta ett testamente och skuldebrev, totalt två möten på 2 timmar och en del korrespondens per mail, kanske totalt 10 mail i varje riktning. Kan tilläggas att juristen tog god tid på sig att svara, vid ett tillfälle tog det 2-3 veckor och hon skylde på migrering av mailsystemet (vilket jag tycker låter som en dålig ursäkt).
Idag fick vi fakturan, utan någon som helst specifikation av tidsåtgång, slutnotan var på 6200:-.
Tycker det känns lite högt. Är det nån idé att klaga?
Idag fick vi fakturan, utan någon som helst specifikation av tidsåtgång, slutnotan var på 6200:-.
Tycker det känns lite högt. Är det nån idé att klaga?
Av detta kan andra lära sig att fråga om pris innan då en duktig jurist/advokat bör kunna sätta ett fast pris om inget speciellt föreligger. Kostnaden är ganska hög men inte orimlig. Finns stackare som fått betala över 10 000 kr!!!
En specificerad faktura har ni rätt till, men jag tycker det låter rimligt, timpris för en jurister varierar men 1500kr/timme är inget överpris.
Ni har dessutom inte mycket att komma då ni inte gjort er "läxa" och bett om kostnadsuppskattning innan ni började
.
För egen del är den enda faktura jag själv behövt bestrida hittills är från en advokatfirma. De svarade med att skicka ett utkast till stämning i tingsrätten
. Lite innovativt tycker jag 
Jag ringde upp och erbjöd dem 1000 kr för den goda sakens skull (de ville ha runt 25000, på en helt ospecificerad faktura), chefen blev rätt irriterad. Efter att jag förklarat för honom att 1. Timpriset är helt oskäligt, vår "advokat" var en jurist. 2. Hon hade noll koll och avrådde från att gå vidare med vår sak när jag efter en stunds googling som lekman kunde konstatera att vi hade ett klockrent case.
Han retirerade och sa att de 1000kr inte spelade någon roll heller. Han hade annat att göra...
Det slutade med att jag själv skrev vår överklagan och vann i rätten.
Ni har dessutom inte mycket att komma då ni inte gjort er "läxa" och bett om kostnadsuppskattning innan ni började
För egen del är den enda faktura jag själv behövt bestrida hittills är från en advokatfirma. De svarade med att skicka ett utkast till stämning i tingsrätten
Jag ringde upp och erbjöd dem 1000 kr för den goda sakens skull (de ville ha runt 25000, på en helt ospecificerad faktura), chefen blev rätt irriterad. Efter att jag förklarat för honom att 1. Timpriset är helt oskäligt, vår "advokat" var en jurist. 2. Hon hade noll koll och avrådde från att gå vidare med vår sak när jag efter en stunds googling som lekman kunde konstatera att vi hade ett klockrent case.
Han retirerade och sa att de 1000kr inte spelade någon roll heller. Han hade annat att göra...
Det slutade med att jag själv skrev vår överklagan och vann i rätten.
Kan t.o.m vara billigt beroende på innehållet i dina email, om svaret på eventuella frågor dina email kräver efterforskning för att kunna besvaras korrekt så är det timmar som kan bli dyra beroende på vem på advokatbyrån som efterforskar svaret.
Förra året skickade jag ett email på 2 meningar till advokatbyrån som arbetar för företaget jag är anställd på för att få en förklaring på en punkt, efter ett par dagar fick ett svar tillbaka på en A4 och företaget en räkning för 3-4h arbete..
Så man får tänka sig för innan man ställer enklare frågor som man kunde ha eftersökt svaret på själv..
Advokater är mycket duktiga på att ta betalt och de jobbar inte gratis för att vara snälla. Om deras arbetsdag är 8h kan du ge dig fan på att de har fakturerat 8h + att någon annan har betalat för lunchen..
Förra året skickade jag ett email på 2 meningar till advokatbyrån som arbetar för företaget jag är anställd på för att få en förklaring på en punkt, efter ett par dagar fick ett svar tillbaka på en A4 och företaget en räkning för 3-4h arbete..
Så man får tänka sig för innan man ställer enklare frågor som man kunde ha eftersökt svaret på själv..
Advokater är mycket duktiga på att ta betalt och de jobbar inte gratis för att vara snälla. Om deras arbetsdag är 8h kan du ge dig fan på att de har fakturerat 8h + att någon annan har betalat för lunchen..
Jag betalde 7.184kr för ett gåvobrev samt ett bodelningsavtal hos Avtal24 så jag tycker ert pris är rimligt. Vi hade endast telefon och mailkontakt några gånger så jag vet inte exakt hur mycket tid de lade ner på mina ärenden. De kör fasta priser så det var ingen överraskning och helt ärligt tycker jag att det var väldigt skönt att allt blev rätt från början och jag behövde i princip inte lyfta ett finger. Detta var ca 2 månader sedan.
MVH
Daggen
MVH
Daggen
Klicka här för att svara