1 049 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Avdrag på faktura
kanske inte rätt forum men lite tips kanske jag kan få.
Det gäller mina föräldrar som bor i brf och har haft stambyte. När de kommer tillbaka så upptäcker de att deras egen dammsugare har tagits fram ur städskåp, byffirman skulle stå för allt, och använts som byggdammsugare samt att då de försökt byta påse så har de slarvat bort något.
I steg ett så vägrade de att betala en faktura till byggfirman förrän det fanns en fungerande dammsugare nu säger byggfirman att de skaffat den bortslarvade delen och sagt att den fungerar.
En vanlig dammsugare skall ju inte användas för bygg och den har ju slitits genom att det är väl fullt av byggdamm i dammsugaren. Hur skulle ni agera ?
Det gäller mina föräldrar som bor i brf och har haft stambyte. När de kommer tillbaka så upptäcker de att deras egen dammsugare har tagits fram ur städskåp, byffirman skulle stå för allt, och använts som byggdammsugare samt att då de försökt byta påse så har de slarvat bort något.
I steg ett så vägrade de att betala en faktura till byggfirman förrän det fanns en fungerande dammsugare nu säger byggfirman att de skaffat den bortslarvade delen och sagt att den fungerar.
En vanlig dammsugare skall ju inte användas för bygg och den har ju slitits genom att det är väl fullt av byggdamm i dammsugaren. Hur skulle ni agera ?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Säg åt byggfiirman att när en ny dammaugare levererats så kommer fakturan betalas.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
man behöver ju inte överdriva saken heller...........jag hade krävt att dammsugaren återställs och sen kanske en ursäkt från nån ansvarig. De flesta dammsugare har ju grovfilter så det är ju inte så att de slits nå mer bara för att det är lite byggdamm istället för hushållsdam en enstaka gång.
Lite byggdamm är i det här fallet dammsugning efter rivning av ett badrum där de återanvänt påsen
De har väl inte orkat hämta sin egen dammsugare utan hittade en i städskåpet trots att de inte skulle använda bostadsägarna grejer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Tänk på att man inte får hålla inne ett större belopp än det krav man har, så om fakturan är på ett större belopp än en vad det går att köpa en begagnad dammsugare av samma ålder och skick för måste man betala det överskjutande beloppet.
Beloppet är inte så stort och letar man efter en begagnad dammsugare så borde man väl kunna dra av den arbetstiden går ju snabbare att åka till affär och köpa en ny. Det är inga dyra grejer det är frågan om bara irriterande att när ca 100 lägenheter skall stambytas så går arbetarna och använder lägenhetsinnehavarnas egendom och förstör.
Kommer jag till min l'ägenhet så förutsätter jag att mina grejer är hela och intakta trots att det varit ett stambyte där. Eller har jag förstora förväntningar
. Det är tillräckligt obehagligt att det springer omkring främmande människor i ens lägenhet under tiden jag inte bor där.
Kommer jag till min l'ägenhet så förutsätter jag att mina grejer är hela och intakta trots att det varit ett stambyte där. Eller har jag förstora förväntningar
Nja, nu är det väl inte frågan om ett byggdilemma ig, utan en annan aspekt på motkrav.BirgitS skrev:
Byggarna har använt sig av kundens ägodelar, i detta fall en dammsugare som inte är gjord för byggdamm!
Utan lov el ngt, så har dom gått i kundens garderob och letat efter något dom själva def borde haft själva!
Pinsamt fr byggare tycker jag, ersättning av en ny dammsugare och en rejäl ursäkt är på sin plats.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Absolut att det är fel av byggarna men även om man tycker att det är lämpligt att de ersätter en med en helt ny dammsugare kan man knappast låta bli att betala en räkning på flera 10-tusentals kronor (om det nu är aktuellt).Jörgen Ö skrev:Nja, nu är det väl inte frågan om ett byggdilemma ig, utan en annan aspekt på motkrav.
Byggarna har använt sig av kundens ägodelar, i detta fall en dammsugare som inte är gjord för byggdamm!
Utan lov el ngt, så har dom gått i kundens garderob och letat efter något dom själva def borde haft själva!
Pinsamt fr byggare tycker jag, ersättning av en ny dammsugare och en rejäl ursäkt är på sin plats.
Fakturan är inte på flera 10-tusentalskronor bara på ett par tusenlappar. Eftersom det var ungefär samma som en ny dammsugare skulle kosta för övrigt så är dammsugaren endast 2 år.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara