2 677 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Arrendeavtal - "jakträtten är undantagen" = ?
Idag, likt tidigare år, så har nu ett 20tal jägare utan att säga något, haft min åker som plats där dom stampat djuren att springa mot sin död.
* Är det säkert att skriften tolkas så?
* Ifall bonden som hyr markerna har gett klartecken till jägarna ändå. Vem är då ansvarig för brottet?
* Borde jag som tycker om min hushare, enstaka rådjur och rovfågel, ändå uppskatta att dessa jägare eliminerar allt på åkrarna en gång om året? Om jag stoppar dessa ifrån att göra det på min åker, kan jag då bli ansvarig att själv arrangera utrensningar av djur?
* Är det säkert att skriften tolkas så?
* Ifall bonden som hyr markerna har gett klartecken till jägarna ändå. Vem är då ansvarig för brottet?
* Borde jag som tycker om min hushare, enstaka rådjur och rovfågel, ändå uppskatta att dessa jägare eliminerar allt på åkrarna en gång om året? Om jag stoppar dessa ifrån att göra det på min åker, kan jag då bli ansvarig att själv arrangera utrensningar av djur?
Redigerat:
ÄR det du som arrenderar eller är det du som äger den nu omtalade åkern med omgivningar?
Om du är arrenderar marken så har du ingen rätt att jaga där. Om det du som äger marken så äger du även jakträtten.
Jägarna får inte jaga på din mark.
Om du är arrenderar marken så har du ingen rätt att jaga där. Om det du som äger marken så äger du även jakträtten.
Jägarna får inte jaga på din mark.
Om jakträtten är undantagen, så har de inte rätt att jaga på din mark. Jag skulle nog först prata med arrendatorn och höra vad vederbörande har fått för uppfattning. Jakträtt är högt betalt i de delar av Sverige där du bor och vill du inte arrendera ut den för den summa du sammantaget får, så är det i så fall bara att säga upp den. Du kan också ha synpunkter på hur jakten bedrivs. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "stampat djuren att springa mot sin död" men om jakten sker på ett otillåtet sätt är det straffbart och faller under allmänt åtal. Rovfåglar är aldrig tillåtet att jaga. Hare och rådjur kan vara till stor olägenhet och är jaktbara under de tider på året som gäller.Yrrol skrev:
Rådjur är endast tillåtet att jaga fram till 31 dec i Västra Götaland, och det är alltså ett jaktbrott att skjuta sådana i februari. Fälthare får skjutas fram till 15 februari, så det måste ha varit detta djur man jagat.
Framgår lite dåligt om dom verkligen jagar på din utarrenderade mark eller bara har det som ett ställe att stapla liken på. Dom får inte skjuta från din mark, inte skjuta in på din mark eller driva in djur från din mark in till mark där dom har jakträtt.
Om dom däremot arrendatorn gett jägarna tillåtelse (han är kanske en av jägarna själv?) att ta ut det skjutna via den marken så är det säkert ok.
Sina yttre gränser för jakträtt brukar det vara jäkligt bra koll på.
Om dom däremot arrendatorn gett jägarna tillåtelse (han är kanske en av jägarna själv?) att ta ut det skjutna via den marken så är det säkert ok.
Sina yttre gränser för jakträtt brukar det vara jäkligt bra koll på.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Kan vara så att marken ingår i viltvårdsområde.
Då får andra inom samma VVO jaga på all mark som ingår utifrån hur man gemensamt beslutat.
Kan skilja vilka djurarter som ingår i VVO eller ej på olika platser.
Du kan fråga Länsstyrelsen vad som gäller för din fastighet och även vem som är kontaktperson
Ingen kan tvinga dig att jaga något, men du kan hamna i situationen att få stort behov att det blir jagat på din mark. (Grävling boar under ladan, bäver dränker din väg, osv.) Och då behöver man kunna be någon om hjälp med det.
Så det finns ett värde i att inte säga tvärnej, utan kompromissa lite med deras önskemål också.
I ditt fall tror jag en bra ide är att bara prata lite med jaktledaren. Kanske kan de lika gärna vara på annat ställe i närheten, kanske är detta verkligen enda platsen som funkar? Vet du VAD det är de jagar där? Är det vettigt folk så tar de hänsyn till dina önskemål också.
Då får andra inom samma VVO jaga på all mark som ingår utifrån hur man gemensamt beslutat.
Kan skilja vilka djurarter som ingår i VVO eller ej på olika platser.
Du kan fråga Länsstyrelsen vad som gäller för din fastighet och även vem som är kontaktperson
Ingen kan tvinga dig att jaga något, men du kan hamna i situationen att få stort behov att det blir jagat på din mark. (Grävling boar under ladan, bäver dränker din väg, osv.) Och då behöver man kunna be någon om hjälp med det.
Så det finns ett värde i att inte säga tvärnej, utan kompromissa lite med deras önskemål också.
I ditt fall tror jag en bra ide är att bara prata lite med jaktledaren. Kanske kan de lika gärna vara på annat ställe i närheten, kanske är detta verkligen enda platsen som funkar? Vet du VAD det är de jagar där? Är det vettigt folk så tar de hänsyn till dina önskemål också.
Jag äger åkern. Hyr ut till storbonden.
Storbonden äger åkrarna runtom min åker.
20tal jägare ställer ett led på ena änden, och andra leder trampar sig fram med hundar och harar springer iväg och skjöts denna gång på min åker.
Dom informerar inte innan. Det hände att jag mötte dom när bilarna stod parkerade på min gård. Då erbjöd dom mig hare som skjutits på min mark. Denna gång parkerade dom på andra änden av åkern och undvek att köra denna vägen vid huset.
- men det har hänt att dom plötsligt är här och skjuter fåglar också. Just detta att dom inte tar kontakt med mig är det som stör mig mest och jag är inte sugen att springa ut mitt i ett aktivt jaktlag och ifrågasätta dom då.
Storbonden är ganska vass av sig så vill ha lite mer koll hur allt fungerar innan jag ifrågasätter.
viltvårdsområde låter väl rimligt i sig då vi har stor väg å mycket rådjur här, grävling har funnits också. fast det är hare dom skjuter.
Storbonden äger åkrarna runtom min åker.
20tal jägare ställer ett led på ena änden, och andra leder trampar sig fram med hundar och harar springer iväg och skjöts denna gång på min åker.
Dom informerar inte innan. Det hände att jag mötte dom när bilarna stod parkerade på min gård. Då erbjöd dom mig hare som skjutits på min mark. Denna gång parkerade dom på andra änden av åkern och undvek att köra denna vägen vid huset.
- men det har hänt att dom plötsligt är här och skjuter fåglar också. Just detta att dom inte tar kontakt med mig är det som stör mig mest och jag är inte sugen att springa ut mitt i ett aktivt jaktlag och ifrågasätta dom då.
Storbonden är ganska vass av sig så vill ha lite mer koll hur allt fungerar innan jag ifrågasätter.
viltvårdsområde låter väl rimligt i sig då vi har stor väg å mycket rådjur här, grävling har funnits också. fast det är hare dom skjuter.
Förstår jag rätt om bonden arrenderar även den åkern där jägarna sköt?
MEN - han har inte jakträtt enligt arrendeavtalet. (Jakträtten är undantagen). I det fallet kan du vara tydlig med att du inte vill att det jagas på den åkern. I det fall du även vill arrendera ut jakt, så brukar årliga avgiften för denna ligga på ca 10.000 - 12000 kr per person och år.
http://www.jaktformedling.se/category.aspx?ID=12
http://svenskjakt.se/start/nagonstans-att-jaga/ bläddra ner till Västra Götaland.
Jag kan ha fel - är inte så hemma på bestämmelserna i södra Sverige - men här i Västerbotten brukar VVO endast omfatta högvilt (Högvilt = björn, dovhjort, gråsäl, knubbsäl, kronhjort, mufflon, myskoxe, vildsvin, varg, älg)
MEN - han har inte jakträtt enligt arrendeavtalet. (Jakträtten är undantagen). I det fallet kan du vara tydlig med att du inte vill att det jagas på den åkern. I det fall du även vill arrendera ut jakt, så brukar årliga avgiften för denna ligga på ca 10.000 - 12000 kr per person och år.
http://www.jaktformedling.se/category.aspx?ID=12
http://svenskjakt.se/start/nagonstans-att-jaga/ bläddra ner till Västra Götaland.
Jag kan ha fel - är inte så hemma på bestämmelserna i södra Sverige - men här i Västerbotten brukar VVO endast omfatta högvilt (Högvilt = björn, dovhjort, gråsäl, knubbsäl, kronhjort, mufflon, myskoxe, vildsvin, varg, älg)
Värt att påpeka: allt villebråd som faller på den mark där du har jakträtten tillfaller dig. Oavsett var det skjutits. Du har alltså rätt till haren och allt annat som fallit på din mark. Om viltet har jagats, dvs i det här fallet skjutits, på den mark där du äger jakträtten, utan ditt medgivande, är det jaktbrott som faller under allmänt åtal. Jaktbrott är rätt allvarligt. Kolla arrendeavtalet och ta upp detta med jaktledaren.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Vad VVO omfattar beror helt på vad som är beslutat på den platsen.Helena S skrev:Förstår jag rätt om bonden arrenderar även den åkern där jägarna sköt?
MEN - han har inte jakträtt enligt arrendeavtalet. (Jakträtten är undantagen). I det fallet kan du vara tydlig med att du inte vill att det jagas på den åkern. I det fall du även vill arrendera ut jakt, så brukar årliga avgiften för denna ligga på ca 10.000 - 12000 kr per person och år.
[länk]
[länk] bläddra ner till Västra Götaland.
Jag kan ha fel - är inte så hemma på bestämmelserna i södra Sverige - men här i Västerbotten brukar VVO endast omfatta högvilt (Högvilt = björn, dovhjort, gråsäl, knubbsäl, kronhjort, mufflon, myskoxe, vildsvin, varg, älg)
Större saker tror jag det finns viss uppmuntran/lätt tvång från staten om att skapa VVO.
Medan småviltet tror jag nästan bara beror på vad man lokalt väljer.
Länsstyrelsen vet vad som gäller där du bor.
Sen ligger väl små fastigheter helt utanför VVO, men om Yrrol arrenderar ut har han nog tillräckligt.
Klicka här för att svara