Ja, nu kommer de tydligen denna vecka och jag kommer att få dokumentation som visar att det är fackmässigt utfört. Jag tar antagligen dit en besiktningsman när tätskiktet satts upp och sedan när arbetet är klart.

Allt detta fokus är ett uttryck för att jag helt tappat förtroendet för både det lettiska och det stockholmska företaget som levererar attefallshus och sommarhus.

Ta mig ut köpet innebär väl att köpet går tillbaka och de hämtar huset. Det jag vill är att ha rätt att använda pengar jag ännu inte betalat till att själv anlita hantverkare. Men för att få den rätten krävs väl ytterligare några vändor.

Jag föreslår att du går dit och fotograferar själv vid alla moment, både under och efter utrivning, Gärna om det går att se golv o väggars uppbyggnad (kravet på styvhet). Var rör kommer fram, inga rör utom toa avlopp o golvbrunn upp ur golvet. Även hur nära rör och golvbrunn ligger mot vägg/golv, de får inte ligga för nära, då går det inte att applicera tätskikt.

Plåta när bilder på framförallt golvbrunnen så att man ser manschetten (en gummiartad duk som skall gå ner och klämmas fast mot väggen i brunnen av klämringen. Men plåta utförande av manschetter runt rör, och försegling i hörnen av rummet.

Ta reda på fabrikat och gärna typnummer på samtliga komponenter som används för tätskikt, duk manschetter lim, primer osv, kakel fix fog osv.

Tätskiktssystemet skall finnas på "godkända listan" hos BKR, GVK har också en godkännande process för tätskikt, men när det gäller just listan så har jag för mig att de refererar till BKR listan. De tätskikten är typprovade av Statens provningsanstalt.

Dvs. just när de jobbar kanske du skall vara lite sparsam med plåtandet, det kan provocera i onödan.

Edit: ang. rör upp genom golv, jag är lite osäker på senaste budet när det gäller handfatsavlopp, tror att även det måste gå mot vägg, men är osäker.

Redigerat:
hur gick det här?

Jag fick ett nytt badrum utfört av en svensk hantverkare. Huset blev ett år försenat, det fick stå på tork under vintern och våren och badrummet byggdes upp i juni förra året. Det nya badrummet är mycket fint och bra utfört vad jag förstår. Jag fick ett avdrag för mina utgifter. Företaget hade tydligen haft en konflikt med det lettiska företaget som ville komma och åtgärda badrummet själv, men jag hade bråkat med det svenska företaget innan och fått löfte om en svensk hantverkare dvs. att det skulle göras enligt svensk branschstandard så letterna fick backa. Jag har hört i efterhand att det lettiska företaget fick stå för hela den extra kostnaden för mitt hus.

Då löste det sig rätt ok iaf då? Förutom förseningen

Ja, jag fick ett finare badrum nu än innan och framförallt ett korrekt utfört badrum. Det jag lärt mig av detta är att det verkar vara viktigt att få avtalat att det ska vara utfört enligt svensk branschstandard om man ska ha rätt att kräva det i efterhand. Det jag hade rätt att kräva var att det skulle fungera, oavsett standard, svensk eller europeisk eller annan. Men vid nedmonteringen av badrummet var det inte kul att se hur det gjorts enligt vad jag hörde. Alla vattenledningar i huset var små skarvbitar a plast som var skarvade och dolda. Allt detta är nu enligt svensk standard vilket känns betydligt tryggare. Om inte vattenläckan hänt hade jag inte haft rätt att få detta korrigerat och problem hade kunnat inträffa senare. Så på ett sätt var det tur med vattenläckan trots ett års försening.

• Gilla
TomasTimelock och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.