Hej.
Jag hyr idag husett av min mamma. Satt och funderade lite över vad som skulle hända om hon plötsligt skulle gå bort. Det finns fortfarande skulder på huset som jag antar att banken vill ha tillbaka. Kan banken tvinga oss att flytta för att kunna sälja huset?
Kan tillägga att det finns inga kontrakt skriva mellan mamma och mig utan endast muntliga överenskommelser angående uppsägning mm.

Ja de kan tvinga dig att flytta.

Men du ärver ju huset (ev. tillsammans med andra arvingar) plus andra ev. tillgångar.

Så första alternativet blir ju att du tar över huset och de lån som finns. Finns det fler arvingar så kan du behöva lösa ut dem.

Hemmakatten
Vid ett dödsfall skall skulder regleras ur dödsboets tillgångar. Har din mamma enbart huset och inga andra tillgångar så kan huset behöva säljas. Däremot om skulderna övergår tillgångarna så överförs skulderna inte till dig.

Att du inte har något avtal gör inte så stor skillnad i det läget. Skulle hon avlida och du inte kan ta över lånen, då gäller det för dig som arvinge att huset säljs till så bra pris som möjligt, och då bör du flytta ut frivilligt, och låta dödsboet sälja huset under ordnade former.

Skulle du vägra flytta, så kan det vara så att banken blir tvungen att sälja huset på auktion med dig kvar som hyresgäst, det kommer att ge ett lågt pris, och köparen kan säga upp dig som hyresgäst, och kommer att kunna flytta in i huset.

I det läget kommer en stor del av köpesumman/ditt arv att ha gått åt på juridik, och huset kommer att ha sålts till underpris.

Tack för snabba svar.
Jag har en bror som isf skulle behöva köpas ut. Vi är i dagsläget inte säkra på hur vi vill göra angående köp. Vi har lagt ut rätt mycket pengar på huset vilket talar för att vi borde köpa det, men samtidigt så är det väldigt mycket kvar att göra. Köpesumman plus det jag lagt ut och det jag behöver lägga ut skulle lägga mig en bra bit över marknadsvärde. Och då måste jag veta att jag verkligen vill bo här. Men tack för svar. Det var mest vad banken kan kräva jag var ute efter.

Det är ju inte så att banken kommer och kräver återbetalning av hela skulden, dagen efter begravningen. Banken kommer dock att kräva att dödsboet fortsätter att betala ränta och ev. amorteringar, missköter dödsbodelägarna den saken så kan banken "sälja panten" precis som om en levande fysisk person inte sköter sina betalningar.

Det går att förhandla om detta med banken, ofta går banken med på uppskov med betalning i en sådan situation. Men det är viktigt att diskutera det ,med banken, inte bara sluta betala.

Kan ja köpa huset för kvarvarande skuld utan att köpa ut min bror? Skulden är ju betydligt lägre än om jag skulle köpa kåken i dagsläget.

Det finns 3 aspekter som du måste tänka över;

Din hyresöverenskommelse. Betalar du marknadsmässig hyra?

Om svaret är nej, du betalar mindre eller betydligt mindre så kan det anses vara förskott på arv jämnfört vad din bror får och det kan då avräknas från din arvsdel.

Du har investerat i ett "hyrt" hus med egna pengar. Du kan kanske ha svårt att visa vad du investerat och vad detta gjort på husvärdet.
Om det blir ett dödsbo så är din bror hälftenägare i huset. Rimligen borde du tillgodoräknas till din arvsdel vad du investerat och det förhöjda värdet.
Detta kan vara svårt att värdera i efterhand.
Se till skriv ett riktigt hyresavtal och ett avtal hur din investering i huset skall räknas medan din mor är i livet.

Ett dödsbo kan förövrigt leva som egen juridisk objekt ett par år innan det måste skiftas. Så det är ingen panik att göra något omedelbart bara dödsbodelägare är överens. ..... och det kan vara där problemet uppstår i många fall :|

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hemmakatten
Nej. Såtillvida det inte finns andra tillgångar i dödsboet som motsvarar husets marknadsvärde minus låneskulden.

Hmm, okej. Tror ja hänger med. Angående övriga tillgångar så har ja inte en blek om vad som kan finnas. Marknadsmässig hyra får ja svara nej på, betalar 1500 i månaden, vilket jag tror är i princip hennes lånekostnad.
Fast å andra sidan så hyrde min bror huset i 8 år före mig. Har bytt fönster och dragit nytt vatten/avlopp så rätt enkelt att peka på det iaf. Får hoppas vi har bestämt oss om vi ska bo kvar eller inte när dagen kommer. Får bara hoppas det dröjer.

Janne79 skrev:
Tack för snabba svar.
Jag har en bror som isf skulle behöva köpas ut. Vi är i dagsläget inte säkra på hur vi vill göra angående köp. Vi har lagt ut rätt mycket pengar på huset vilket talar för att vi borde köpa det, men samtidigt så är det väldigt mycket kvar att göra. Köpesumman plus det jag lagt ut och det jag behöver lägga ut skulle lägga mig en bra bit över marknadsvärde. Och då måste jag veta att jag verkligen vill bo här. Men tack för svar. Det var mest vad banken kan kräva jag var ute efter.
Här bör du fundera ett varv till kring marknadsvärdet.
Vanligtvis så motsvarar ju köpesumman marknadsvärdet i det skicket huset är för tillfället.
Jag anser att du gör en tankevurpa om du tar köpesumman och lägger på kostnaden för framtida renoveringsbehov och jämför med marknadsvärdet. I så fall måste du ju jämföra med marknadsvärdet för ett renoverat hus och inte jämföra med ett hus som motsvarar "ditt" hus i dess nuvarande skick.
De framtida renoveringsbehoven finns ju där oavsett om det är du eller någon annan som köper huset och köpesumman/marknadsvärdet bör ju ligga därefter.
Pengarna du redan lagt på huset är ju redan "borta" iom att du lagt ner pengar på något du inte äger. Som jag ser det så bör dock inte det heller ekonomiskt påverka ditt beslut för pengarna är som sagt redan förbrukade.
Kalla detta hus för hus A och ett alternativt hus för hus B.

Köper du detta hus så har du dessa kostnader: Tidigare renoveringar på hus A+Inköp hus A+Framtida renoveringar på hus A.
Väljer du att inte köpa utan köper istället något annat så har du ändå dessa kostnader: Tidigare renoveringar på hus A+Inköp hus B+Framtida renoveringar på hus B.

De pengar du redan lagt ner kommer ju aldrig tillbaka oavsett hur du gör. Välj med hjärtat. Vill du bo kvar där i just det huset så löser du ut din bror. Tidigare renoveringar på hus A+Inköp hus A+Framtida renoveringar på hus A.Vill du ha ett annat/annorlunda hus så står du över

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Fast har man ett vettigt förhållande till sin bror, så bör man kunna komma överens om att en lämpligt stor del av de nedlagda renoveringskostnaderna skall anses vara värdehöjande och alltså komma TS till del, vid en försäljning eller utlösen.

Det här med att investera i att renovera en hyresrätt kan vara dubbelt riskabelt.

Om det handlar om ett vanligt hyresförhållande, och du ex. på egen bekostnad installerar en diskmaskin. Då har hyresvärden rätt att höja din hyra, eftersom lägenheten nu har ett högre bruksvärde. Vem som har betalat standardhöjningen hör inte hit.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Om vi tar ett annat scenario. Inte värst trovärdigt, men när man ändå pratar med kloka människor. Vad händer om min mamma bara skriver över huset på mig? Alltså jag förstår den moraliska aspekten mot min bror, men juridiskt. Vad kan banken, min bror kräva? Vad händer med skulden isf om hon går bort? Missförstå mig inte, det är inte så att jag förväntar mig att hon ska gå bort, men dagen kommer ju onekligen förr eller senare.

Janne79 skrev:
Om vi tar ett annat scenario. Inte värst trovärdigt, men när man ändå pratar med kloka människor. Vad händer om min mamma bara skriver över huset på mig? Alltså jag förstår den moraliska aspekten mot min bror, men juridiskt. Vad kan banken, min bror kräva? Vad händer med skulden isf om hon går bort? Missförstå mig inte, det är inte så att jag förväntar mig att hon ska gå bort, men dagen kommer ju onekligen förr eller senare.
För det första så måste ju skulden regleras när huset skrivs över till dig. Om din mor har en skuld hos banken som är kopplad till huset så kommer banken att kräva att denna regleras. Annars kan de stoppa alltsammans och du får inte ta över lagfart på huset. Detta kan lösas antingen genom att du betalar din mor så att hon får loss pengar att lösa lånet eller att ni gör en överenskommelse med banken där lånen förs över till dig.
Att din mor skulle gå bort och ha en skuld men inget hus känns alltså inte så troligt. Beroende på hennes ekonomiska situation och lån i övrigt såklart.
Sen har vi ju din bror som kan misstycka om du får huset av din mor eller får köpa det under marknadsvärdet. Detta kan anses som ett förskott på ditt arv och din bror ska då ges möjlighet att få ett lika stort arv.

Om huset skrivs över på dig kan detta räknas som förtida arv och det skall då, vid din mors frånfälle, justeras gentemot din bror. Finns inga övriga tillgångar i dödsboet måste huset ändå säljas såvida din bror inte går med på att avstå från sitt arv. Risken blir ändå att du måste överta banklånen samt att du får en skuld till din bror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.