Min son har en strandtomt vid en fin insjö.
Där finns idag ett fritidshus av äldre mod.
Vad jag då undrar över är, om man kan belåna tomten, för att komma igång med markarbeten och så småningom uppföra ett nytt fritidshus.
Bygglov är beviljat, skall anslutas till kommunalt vatten o avlopp.

Det måste ju vara upp till banken, och beroende av låntagerens/tomtägarens ekonomi om lån beviljas.

Men har inte sonen så mycket sparat i madrassen att han kan starta lite markarbeten utan att gå till banken?
Han måste ju förr eller senare ändå bidra med en "kontantinsats" för att få låna till ett husbygge med nuvarande regler.

Jag föreslår att sonen pratar med banken!

Om tomten är lågt belånad eller obelånad kräver banken ingen insats. Se till att ha en förhandsvärdering av blivande hus klar innan ni pratar med banken.

Iom. att det finns ett hus på tomten idag, så måste det ju gå att belåna fastigheten, annars tror jag att banker kan strula med belåning av obebyggda tomter. Det normal är väl att man tar ett byggnadskreditiv för alla byggkostnader inkl. tomtköp.

Bör ju inte vara så svårt att få en värdering på fastigheten när det finns ett hus, och med en så lär det inte vara problem att låna så länge sonen har ordnad ekonomi i övrigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.