LSS eller inte spelar ingen roll, alla kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag (BAB) oavsett boendeform eller fastighetsägare. Men såklart måste fastighetsägaren godkänna att anpassningen utförs. Men tillgången till bostäder spelar roll hur handläggaren i kommunen beviljar bidrag. Till ansökan om bidrag måste sökande bifoga intyg (oftast skrivet av arbetsterapeut) om att det är nödvändigt med anpassning, sedan är det BAB-handläggaren på kommunen som bedömer om anpassningen är bidragsberättigad eller inte. Olika kommuner handlägger det lite olika beroende på tillgången på bostäder mm.

Undrar om saker blandas ihop i diskussionen nu.
Som Aning skriver är BAB för alla som behöver anpassning för att fungera i sin bostad (nuvarande eller en man ska flytta till)

LSS är ett antal noga uppräknade insatser för människor med vissa funktionshinder som är tydligt avgränsade och definierade i lagen.
En av insatserna (som jag gissar är den aktuella här?) är "särskilt anpassad bostad". Som innebär att man kan ha rätt att få möjligheten att hyra en lägenhet som är lämpad för sina behov.
Alltså en bostad som redan är anpassad när den erbjuds till personen.
Och då blir BAB rimligen inte aktuellt eftersom bostaden redan är lämplig, det är ju därför man får den.

Om det är ett sådant beslut det handlar om här så är det kommunens uppgift att verkställa. Och socialnämnden själv äger sällan hus, så vanligen avtalar de med hyresvärdar (kommunala bolag eller andra) om att erbjuda lägenheterna. Ifall det är en sådan fråga Nino berörs av, då är finansieringen nog snarast en fråga om vad som avtalas mellan honom och den som ber honom att tillhandahålla lägenheten. Vilket verkar som att de här anser att 100% ska tas ut på hyran. (Har själv ingen aning om vad som är vanligt)

Det ena systemet gör att boende själv får pengar att kunna finansiera en anpassning.
Det andra systemet är för att ge en för individen en redan funktionell lägenhet.
Logiskt sett borde de inte gå att kombinera.

Som bostadssökande hade jag föredragit att anpassa själv med bidraget, just pga hyresnivån. Om man bara hade möjligheten. Har trott att LSS användes mest om det behövdes så speciell eller omfattande anpassning att det var svårt att fixa i de flesta vanliga lägenheter. Men kan ha fel och det kanske beror mycket på orten, och hur bostadsmarknaden/hyresvärdarnas praxis fungerar lokalt

Mycket möjligt att jag blandar ihop saker å ting då jag inte alls har varit i kontakt med dom här sakerna förut.

Men det kan väl inte vara möjligt att en privat liten hyresvärd ska kosta på en omfattande ombyggnad för 200' och inte ha någon säkerhet överhuvudtaget?
Inte ens om någon står för kostnaden så känns det inte helt ok då jag måste riva rubbet och återställa till hur det ser ut idag. Återställningsbidrag var väldigt svårt att få då man inte får göra några försämringar, tex byta en 90 dörr mot en 80 dörr

Har varit i kontakt med en chef här på orten och h*n skulle ta ärendet högre upp så vi får se vad som händer... jag känner att jag ger kommunen en möjlighet att ordna ett boende, som dom är skyldiga enl lag att tillhandahålla, men att ta hela risken det vägrar jag

Känns som det skulle kunna utnyttjas ganska kraftigt om man skulle ge bidrag till privata hyresvärdar för renovering av badrum.

Polos skrev:
Känns som det skulle kunna utnyttjas ganska kraftigt om man skulle ge bidrag till privata hyresvärdar för renovering av badrum.
Jo det håller jag med om, men om du läst från början så finns det ett ganska nytt badrum som är hk anpassat men alldeles för lite, så ett helt nytt badrum måste byggas och bef görs om till personalwc och tvättstuga.
Så det är ingen renovering jag är ute efter

Observera att återställningsbidraget enbart är för saker som finansierats med BAB.

Det blir ju gissningar här eftersom vi inte vet riktigt vilken typ av åtgärd efter vilket regelverk och på vilka villkor du blivit tillfrågad om. Ytterst måste det vara den som frågat dig som svarar dig om de exakta detaljerna.

Kan du och den boende själva komma överens om en uthyrning där han finansierar anpassningen med BAB? Om det ger bättre villkor för er båda.
Ytterst äger du ditt hus och kan neka att tillåta ombyggnad. Men är ju synd om det ska sluta där...

LSS här till saken så till vida att den person som har fått en LSS-kategorisering har enklare lättare att få anpassning beviljad, utredningen om funktionshinder är ju redan gjord, så det blir lite mindre byråkrati.

Anna_H skrev:
LSS här till saken så till vida att den person som har fått en LSS-kategorisering har enklare lättare att få anpassning beviljad, utredningen om funktionshinder är ju redan gjord, så det blir lite mindre byråkrati.
Intygen för BAB ska vara så specifikt skrivna för varje detalj du vill ändra i bostaden så de måste du ändå skaffa speciellt för den ansökan.

Handläggaren skiljer garanterat inte på om du har en funktionsnedsättning som faller innanför LSS-reglerna eller inte när de beslutar. De tittar på hur de konkreta svårigheter du har ser ut.

Sen är det ju sekretess, så BAB-handläggaren vet i regel inte ens om ifall du har varit aktuell för LSS-utredning tidigare.

Väldigt många av de som får BAB är folk som tappar förmåga på olika sätt som är relaterat till åldrandet och alltså står utanför LSS.

Det som ev. kan underlätta är om du har etablerade kontakter med vården, så att de som skriver intyget känner dig väl.

Räknenisse skrev:
Intygen för BAB ska vara så specifikt skrivna för varje detalj du vill ändra i bostaden så de måste du ändå skaffa speciellt för den ansökan.

Handläggaren skiljer garanterat inte på om du har en funktionsnedsättning som faller innanför LSS-reglerna eller inte när de beslutar. De tittar på hur de konkreta svårigheter du har ser ut.

Sen är det ju sekretess, så BAB-handläggaren vet i regel inte ens om ifall du har varit aktuell för LSS-utredning tidigare.

Väldigt många av de som får BAB är folk som tappar förmåga på olika sätt som är relaterat till åldrandet och alltså står utanför LSS.

Det som ev. kan underlätta är om du har etablerade kontakter med vården, så att de som skriver intyget känner dig väl.
I små kommuner är det samma person...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.