6 513 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Fel summa på offert
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om det är en uppenbar felskrivning så kommer du att förlora ifall företaget driver frågan vidare. Det blir då en tolkningsfråga om man kan förvänta sig att du borde ha upptäckt felet. Allt beror på hur offerten ser ut.
T.ex. om det finns två poster på offerten, arbete 10K och material 15K och slutsumman hamnar på 21K så gissar jag att du kommer att bli betalningsskyldig eftersom det är så uppenbart. Finns det 10-15 små utgiftsposter så kan det hända att man anser att du inte kan förväntas upptäcka felet.
T.ex. om det finns två poster på offerten, arbete 10K och material 15K och slutsumman hamnar på 21K så gissar jag att du kommer att bli betalningsskyldig eftersom det är så uppenbart. Finns det 10-15 små utgiftsposter så kan det hända att man anser att du inte kan förväntas upptäcka felet.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det framgår av första inlägget att felet är relativt litet i förhållande till summan, det är ojämna belopp. Om det är mer än 2 poster som summerats ihop, så tror jag att många skulle behövt kontrollräkna med kalkylator för att inse att summan är felaktig.
Men det innebär också att eftersom skillnaden inte är jättestor, så skulle jag troligen ha anlitat den här firman även om jag vetat om "rätt pris", därmed skulle jag också varit villig att betala det högre priset. Men fifflar en firma till sig uppdrag genom att manipulera offerter så blir det lite av en principsak att betala "marknadsföringspriset".
Sedan beror det ju på litet hur firman har skött sig i övrigt.
Men det innebär också att eftersom skillnaden inte är jättestor, så skulle jag troligen ha anlitat den här firman även om jag vetat om "rätt pris", därmed skulle jag också varit villig att betala det högre priset. Men fifflar en firma till sig uppdrag genom att manipulera offerter så blir det lite av en principsak att betala "marknadsföringspriset".
Sedan beror det ju på litet hur firman har skött sig i övrigt.
Hur många poster var det egentligen på offerten?
Det är en ganska "ojämn" slutsumma; det är inte allom förunnat att med ett ögonkast summera ihop femsiffriga tal.
Jag håller på att det är den angivna slutsumman som gäller. Det är alldeles för lätt att trixa med systemet annars.
När nån kund upplever sig lurad får han ofta rådet att se det som "lärpengar". Vi kan väl tycka att det är bra lärpengar för firman också. I fortsättningen kommer de att kontrollräkna sina offerter innan de lämnar ut dem.
Det är en ganska "ojämn" slutsumma; det är inte allom förunnat att med ett ögonkast summera ihop femsiffriga tal.
Jag håller på att det är den angivna slutsumman som gäller. Det är alldeles för lätt att trixa med systemet annars.
När nån kund upplever sig lurad får han ofta rådet att se det som "lärpengar". Vi kan väl tycka att det är bra lärpengar för firman också. I fortsättningen kommer de att kontrollräkna sina offerter innan de lämnar ut dem.
Det centrala är vad parterna kan anses ha kommit överens om. Om en konsument säger att "Det enda jag var intresserad av att få veta var vad totalkostnaden skulle bli och den var båda parter överens om" tror jag skulle räcka väldigt långt. Byggaren var ju uppenbarligen nöjd med priset i offerten så det är svårt att säga att konsumenten borde ha insett att det var ett misstag.
Jag håller också på den tolkningen. Står det "Totalt att betala" brukar det vara svårt för säljaren att ändra det priset om det är till köparens nackdel.
Och det kan ju lika gärna vara totalpriset 21 000 som är rätt, och posterna som är fel? Hur mycket ansvar har kunden för offerten?
Och det kan ju lika gärna vara totalpriset 21 000 som är rätt, och posterna som är fel? Hur mycket ansvar har kunden för offerten?
Konstig parallell.peternicklas skrev:
I detta fall är det mer som att.. Du köper svenska biff tomater för 31.90kr kilot, men kassörskan slår in holländska vanliga tomater för 26.90kr kilot.
Säger du till?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Ja faktiskt om jag ser felet när jag är vid kassan.Beltis skrev:
Men det är också en felaktig parallell. I TS fall så har han sett en slutsumma på offerten, och förutsatt att det är det pris han förväntas betala. Han har (eventuellt) valt att låta den här hantverkaren göra jobbet på grundval av den summa som står på offerten. Kunden har alltså inte haft en aning om att jobbet skulle kosta mer än vad som var offererat.
Jag tycker att det är firman som har klantat sig och som jag kan tolka det hela så är priset som TS fått inte alls orimligt så det fanns inga skäl för TS att misstänka att något var fel. Med tanke på att det inte rör sig om så mycket pengar så borde firman ta den smällen för att inte riskera en missnöjd kund (Och se till att räkna ihop sina offerter ordentligt i framtiden)
Fick påminnelse 1 i förra veckan! , på skillnaden mellan inbetalt belopp och fakturabeloppet. Dvs ca 8månader efter betalning. Det är första livstecknet sedan jag påtalade felet för dem och då jag gjorde betalningen. De har specat rot avdrag utifrån det högre beloppet. Så jag blir nog tvungen att betala det högre priset, trots att de har gjort fel. Men jag kommer ringa o skälla ut säljaren och kommer inte anlita dom igen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Nej, att de specat Rotavdraget på den högre summan är ett stort fel från firman. De får inte ange något annat pris till skatteverket, än det de fått betalt från dig. Den summa som skall anges till skatteverket är den summa de faktiskt fått betalt, inte vad de fakturerat.
Om du anmäler till skatteverket så kommer firman att få krav på återbetalning av skillnaden.
Om du anmäler till skatteverket så kommer firman att få krav på återbetalning av skillnaden.
Klicka här för att svara