Hej.
Vi har nyligen haft kontrollbesiktning på vårt hus, och upptäckte att toalettstolen stod för lång från väggen. Även hussäljaren har sagt att det är för långt från väggen för att vara inom tolerans.
På besiktningen blev det såklart en anmärkning men markerades med "avhjälps ej" eftersom eventuell åtgärd står inte i proportion till avvikelsen. De skulle behöva riva klinker och bila i plattan osv. Det är jag med på. Men vi ska ju såklart bli kompenserade. Frågan är: Vilken summa är rimlig att begära? Det är ju ändå någonting som kommer kunna störa så länge huset står. När man har betalat över 3 miljoner för ett hus så känns det som att kompensationen borde vara ganska stor. Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Med vänlig hälsning,
Kristoffer
 
Hur mycket för långt från väggen ? På vilket sätt är det en försämring eller värdeminskning ?
 
Husets totalsumma skulle jag säga är irrelevant, du blir inte störd av att holken sitter fel när du står i köket.

Felet är inte gigantiskt, om nu inte stolen står mitt på golvet. Så spontant skulle jag föreslaget nånstans 20-30% av kostnaden för att rätta till felet. Det är win-win för båda parter.
 
Hur mycket mindre skulle ni få för huset om ni säljer det pga att wc stolen står lite för långt från väggen???

Antagligen samma pris hur än stolen är placerad vilket innebär att ni inte har fått någon direkt värdeminskning på huset pga felet utan det är mest en sak ni småretar er på.
Det innebär också att ev kompensation blir väldigt liten, kanske ett par tusenlappar.
 
Erat hus erat "problem" eller är det inte erat än, så fall inte erat "problem" :)
Rejäl kompensering för vad?
 
Problemet är att toaletten står alldeles invid dörren, så den sticker ut lite väl mycket i "gången". Det skiljer 5,5cm jämfört med andra toaletten som ser OK ut.
 
Om ni har köpt redan så har ni iom köpet accepterat avikelsen och kan inte komma i efterhand och kräva nån sorts kompensation.
 
Det du möjligen kan kolla lite på för att få ett bättre förhandlingsläge är ju om dessa 5,5 cm gör att toaletten inte längre följer normerna för handikappanpassning vid nybygge. (Om detta är aktuellt för badrummet)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ok, men hur mycket för långt enligt bestämmelserna ? Bild ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det vet inte jag. Men både besiktningsmannen och hussäljaren (eksjöhus) tyckte att det stod för långt ut. Vi har inte fått slutfakturan än så det finns fortfarande tid att göra avdrag...
Nytt toalettstol i badrum med öppen avloppsrör sticker ut från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursäkta förstog inte att detta handlade om nybygg ☺😄
 
Som sagt är det ett handikappanpassat badrum så kan det ju göra att det inte längre går att komma in med en rullstol. Det borde ge en större kompensation.

Går det inte att hitta en mugg som har avloppet mer centralt monterat eller att sätta en excentrisk stos?

Det är ju i alla fall lätt att städa efteråt bakom!


Gjordes ingen besiktning av plattan innan man började bygga badrum?
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Det är inget från vår sida handikappsanpassat. Kanske möjligheterna att handikappsanpassa det påverkas av detta. Vi har inte sett kontrollplanerna för plattan. De ska ta med dessa på slutbesiktningen.
 
Vid alla nybyggen ska minst ett badrum i entréplan vara handikappanpassat (med det avses ungefär att en rullstolsburen ska kunna använda badrummet, tex att dörren är bred nog), så är detta enda toaletten på entréplan så ska den vara byggd så. Man får inte bygglov annars...

Detta är inte min femma, men om badrummet inte uppfyller kravet på handikappanpassning. Får man slutbeskedet då? OM så är fallet är det ju en helt annan diskussion, men det där borde både din KA och besiktningsmannen ha koll på.
 
Intressant. Har kontaktat besiktningsmannen. Ska bli intressant och se vad han tycker.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.