Jag bor vid en återvändsgränd/vändplats. Entreprenören som röjer snö (NCC) i området har de senaste dagarna mulat upp uppskattningsvis 6-10kmb på min garageuppfart. Jag bor i slutet av en återvändsgränd och jag hajar att när det plogas så måste snön ta vägen någonstans, det blir lite plogvallar som man får skotta bort osv samt lite snöhögar här och där, men är det rimligt att dom använder min tomt (inget staket då det är en uppfart/parkeringsplats) att dumpa hela områdets snö på!?!

Grejen är den att med en mindre skidbacke på uppfarten så får jag a) knappt in bilen, samt b) extremt jobbigt att skotta undan snön på min uppfart (eftersom jag måste skotta upp snön högst upp på den av NCC dumpade jättehögen alternativt skyffla den till andra sidan vägen för att bli av med sikten och inte blockera min andra grannes utfart).

Det som gör det lite extra irriterande är at mina trevliga grannar betalar extra för att få sina skafttomters infarter röja och det är denna snö som nu hamnar på min tomt...

Jag har påtalat detta för NCC och responsen har varit en utstuderad gäspning från deras sida.

80% av högen ligger på min uppfart/tomtmark -vad har jag för rättigheter, och vad har NCC för skyldigheter?

Dom får inte lämna en snödepå på din tomt. Det enda dom får göra är att lämna en vanlig vall mot din uppfart.

Ta en bild och maila till kommunen.

Vore intressant med en bild på detta.
Sen skulle jag vända mig till beställaren i ditt fall, troligtvis kommunen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Enklast är ju att prata direkt med dom som röjer och förklara läget när dom är på plats.

Hemmakatten
Låter som om det är en kommunal väg. Ring i så fall till kommunens gatukontor och klaga. Entreprenören har ingen som helst rätt att dumpa snön på din tomt.

Om det är en samfällighetsförening så kontakta styrelsen/vägfogden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har vid några tillfällen kontaktat kommunen, visserligen gällde det inte just snö, men ex. brsitfälligt utmärkta gropar vid vägarebete (ett tiotal helt oskyddade 30cm djupa gropar i trottoaren, fiberinstallation). Det tog mindre än 1 timme innan entreprenören var här och gjorde en temporär fyllning av gropen.

Hemmakatten
Har samma erfarenhet som hempularen. Trots att det var en så stor kommun som Stockholm så var de snabba med att agera. I vårt fall var det precis som hos TS stora snölass på vår garageinfart.

Kan ju vara så pass enkelt att maskinföraren tror att det är kommunal mark.

Problemet är att vi ringt kommunen som hänvisar till entreprenören, och NCC spelar ut "Ojdå, det var ju tråkigt, det ska ju inte hända"- kortet och inget händer trots att dom lovat att bättra sig (ja, det som hände var att dom dubbade snöhögen igår natt...), så nu vill jag tvåla till någon ansvarig ekonomiskt. Vad är bästa sättet? Kommunen eller NCC?

Jag har samma problem. Hade denna "bad-boy" till snöhög på min uppfart i måndags... Kommunen skyller på entreprenören och trots påstötningar och svar i stil med ditt "oj, så ska det inte vara" så upprepas det gång på gång...

Tur att man har en snöslunga från tiden då sverige var ärans och hjältarnas land ;)

IMG_6317.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hevi
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Enklast är ju att prata direkt med dom som röjer och förklara läget när dom är på plats.
Nu verkar ju NCC att köra sina gubbar på strategiska tider -10 ggr av 10 så röjer dom vår gata antingen någon gång mellan 9-15 och då brukar jag inte vara hemma utan gneta ihop dagslönen..., alternativt så kommer dom tidig morgon runt 03:00 och då brukar jag behöva sova, så jag ska orka föra en hel arbetsdag mellan i alla fall 9 till 15...

Det enda jag begär är att dom ska visa en liten gnutta respekt, för fan! Säg att "ja, det har kommit en massa snö som vi inte viste vart vi skulle kunna göra av den, men vi kommer att forsla bort den från din uppfart då-och-då" hade varit OK, men så säger man inte, och agerar heller inte, och det gör mig förbannad!

Redigerat:
Hemmakatten
Kör en vända till med kommunen och var mer bestämd. Fråga om kommunen ställer sig bakom entreprenörens agerande, vilket kommunen rimligtvis inte gör. Och begär då återigen att de kontaktar Entreprenören.

yuki2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kanske är lite skadad, men om mina vänner när jag bodde i USA mäktade med att röja vägarna såhär pass bra utanför Seattle, så tycker jag inte att jag begär för mycket... ;)

Ring och begär snön flyttad av ncc eller att du gör det på deras bekostnad!

Så länge du bara ringer och gnäller lite så lär dom fortsätta skita i vad du tycker!

Slå den där knutna näven du har i fickan o dräm den i bordet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.