Fick fakturan för ett fönsterbyte med rotavdrag i veckan.

Summan på fakturan är på 25150kr men i vår offert är summan 21150kr.

När jag nu räknade ihop beloppen är det tydligt att dom skrivit summan fel i offerten.

Jag kommer nog betala fakturan men undrar rent juridiskt om det är mitt ansvar att kontrollera om offerten är rätt summerad?

Har ni avtalat om fast pris är det priset i offerten som gäller.
Har du gjort tilläggsbeställningar så tillkommer kostnader för dem.

Nu är det uppenbart att de räknat fel, men många tittar oftast enbart på totalsumman och tar beslut efter den. Inte för att jag tror det, men firman kanske har satt "felräkning" i system och får på detta sätt mer betalt?

Påtala offertbeloppet och se om de ger dig någon rabatt, eftersom de räknat ihop fel summa.

Till saken hör att vi(frugan) signade offerten ihop med säljaren så att det blev en beställning. Vi slarvade själva o tyckte att deras summa var ett bra pris.

Enligt förfarandet ovan har ni ju beställt jobbet till fast pris. Därmed är det också offertpriset som gäller, oavsett om de har räknat fel.

Rent formellt så har du ingen anledning att betala mer än vad det står i offerten.

OM det är tydligt att misstaget ligger i sammanräkningen av offerten. Så skulle jag kanske välja att betala "rätt pris" ändå. Men bara om jag är övertygad om att jag skulle ha anlitat den här firman även om priset i offerten var det högre priset. Men jag skulle definitivt ha påtalat det. Och kanske förväntat mig något i stil med att vi delar på felet.

Jag råkade ut för en liknande sak sist jag bytte bil, jag har bilen på min firma, och bytte till en princip likadan som föregående. Säljaren lade in sedvanliga rabatter. och fick fram en leasingkostnad som var uppseendeväckande låg, i förhållande till vad jag betalade för min förra bil. Jag insåg att något här är fel, men kunde inte sätta fingret på vad. När det var dags att slutföra affären så blev säljaren plötsligt blek, han hade räknat leasingkontraktet med i princip 0% ränta. Sedan jobbade han hårt med rabatter för att få till en summa månadskostnad som skulle "kompensera" för misstaget. Så det slutade med att jag fick ca 15% rabatt på bilen, och 25% rabatt på gängse leasingränta. Månadskostnaden blev ändå avsevärt högre än i offerten, men mycket lägre än på min förra bil.

Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall få behålla rabattnivån vid nästa byte...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hmm, fick ingen bra feedback från firman. Men betalar jag det lägre beloppet stämmer nog inte rot-avdraget längre då dom antagligen får sänka sin arbetskostnad. Fast å andra sidan är rot-avdraget mindre än skillnaden av beloppen.

Jag betalade det lägre beloppet precis. Får se hur utvecklar sig.

hempularen skrev:
Rent formellt så har du ingen anledning att betala mer än vad det står i offerten.

.
Det står ju två priser i offerten. Kan inte se att det är självklart att det lägre är det som gäller.

? Det står en summa "Du betalar totalt" samt beloppen på delposter i den offert/beställning vi har fått/skrivit på.

peternicklas
Är det ett uppenbart fel så "måste" man rätta till detta. D.v.s. du ska betala enligt fakturan.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag skulle fundera på vilket belopp firman kan tänkas ha krävt om summeringen av delbeloppen hamnat på en lägre nivå än totalsumman.
För mig spelar nöjdheten en stor roll i en sådan situation.

Redigerat:
C
Formellt sett finns det en paragraf i avtalslagen som reglerar denna typ av situation:

"32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget."​

Dvs. är det en felsummering och felet lätt framgår (vilket det ju tycks göra i detta fall) så är det inte självklart att anbudsgivaren måste stå för detta. Exakt hur noga kunden måste kontrollera anbudet för att han skall hitta sådana fel som han "bort inse" går naturligtvis inte att säga, men jag misstänker att när man som privatkund tar in en offert från en professionell part så måste felet vara ganska uppenbart. Så, tveksamt i detta fall.

Redigerat:
  • Gilla
carra och 2 till
  • Laddar…
Om man har summerat tre poster, t ex 10kr, 20 kr och 30 kr, och tydligt specificerat att det är dessa som utgör hela offerten, och sedan summerat det felaktigt så är man förstås inte bunden att betala den felaktiga högre summan. Isåfall måste den som offererat fel kunna visa på vad den övriga kostnaden isåfall skulle bestå av.

Om det hade varit en uppräkning av ingående delar/arbetsmoment osv. utan angivna kostnader för varje del, och sedan enbart en totalsumma så hade det varit en annan sak Om det som nu står delsummor för varje ingående post och sedan står summa: och fel hopräknat så är det uppenbart att det rätta beloppet är den rätta summan av de ingående beloppen.

....fast precis tvärtom mot var du säger, Martin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.