Elinassar
Elinassar: [citat] Vi står för 20% resten täcker försäkringen. Men ska säga att vi stämt byggfirman på ca 1miljon.
22 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Nej, vid lagfartskapningar så återfår alltid den ursprunglige ägaren sin fastighet, Det kan givetvis bli bevisproblem. Men om kapningen konstateras så återgår lagfarten till den rättmätige ägaren, oavsett om fastigheten sedan bytt ägare ett antal ggr. De som senare köpt i god tro har rätt till skadestånd från staten, eftersom lagfarten de baserat sitt köp på var felaktig. Om den
92 svar · 18,9k läst
R
Räknenisse: Väldigt enkelt så blir du ägare av en (valfritt stor) del av bostaden om det skrivs avtal om köp (eller gåva) som uttryckligen överför äganderätt till dig och du söker medlemskap i föreningen på din andel. Sen kan man diskutera kring detaljer och svårtolkade situationer, men det är vad du ska ha som grundprincip om inte någon juridiskt kunnig gett andra råd om hur avtal kan
6 svar · 3,2k läst
K
kindvall: Det handlar ju om två aspekter här: - Fasaden ska fästas i föreningens fasad, vilket leder till att föreningen kan få ansvar för den om den lossnar och skadar någon/något. Dessutom kan ert utförande orsaka skador på fasaden och i förlängningen underliggande konstruktion. - Det verkar ju vara en tolkningsfråga om en markis är tillåten eller inte, och om det behövs något
7 svar · 2,1k läst
Anna_H
Anna_H: Instämmer i att det behövs lite mer fakta här. När köpte ni huset, innan eller efter det byggdes? Om ni köpte det innan det byggdes, var ni då inte på något sätt delaktiga i byggprocessen? Om ni köpte det efter det byggdes, fick ni då inte se några foton? Vad är det som inte stämmer med ritningen? Inredningen i tex kök och badrum görs ju upp i en dialog med köparen, om man är
5 svar · 1,6k läst
harry73
harry73: Det är sant, är det en stor vattenledning, är vattnet alltid i rörelse och kommer den inte att frysa. Är det en mindre vattenledning till några hushåll, då är det mycket möjligt att vattnet står stilla i ledningen på natten.
79 svar · 18,3k läst
·
V
Ville_Vessla: [citat] Vanligen servas väl båtmotorn på hösten ungefär när nya vinterdäck behövs men ifall det inte ska tas från buffertkontot så behövs ju ett större konto för förväntade utgifter så då blir det väl en definitionsfråga. Dock verkar du inte ha ägt hästar, det är dyrt oavsett försäkring som alltid har en del undantag. Själv kör jag med avsevärt över 100k på
38 svar · 7,1k läst
P
Anonymiserad 144342: Jag ser ofta att detta ämne dyker upp. Och att många saknar kunskap i ämnet. Så jag startar en tråd här. Om det nu inte är redan gjort? Jag är hantverkare. Och jag kan lika väl lurad som du som anlitar hantverkaren kan bli lurad. Först gäller det att ha allt skriftligt. För annars är det nästan omöjligt att reda ut vad som är bestämt. Om du som kund eller hantverkare har problem
0 svar · 2,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Ber om ursäkt @MissMuffet om du tog det personligt, uppmaningen var riktad mot alla som hävdat att det är rimligt att lägga allt ansvar på TS, jag tycker inte att någon av er haft bärande argument för detta. Det är för övrigt ingen som hävdat att föreningen ska acceptera att dess bärande konstruktioner skadas, men att ändra en bärande konstruktion är inte definitionsmässigt att
94 svar · 12,4k läst
O
Odjuret: [citat] Även om jag till en viss del håller med i ditt resonemang att man alltid har ett val, så håller jag inte med om att sälja huset. Det är inte så enkelt att få tag på en lgh. Däremot kan han sälja den fastighet han har som är obebyggd. Det är ett bra råd! Frågan är hur pass belånade fastigheterna är
32 svar · 6,2k läst
Utlandssvensk
Utlandssvensk: Är det någon som känner till prejudicerande domar och beslut från liknande fall? Har någon tips på jurister specialiserade på dylika frågor?
11 svar · 5,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Stall och garage för hästtransport och dragbil? Får du igenom hästverksamheten som jordbruk är nog garagedelen inget problem. Tyvärr har vad jag vet hästverksamhet nekats som sådan verksamhet som är jämförbar med jord- och skogsbruk i bygglovsundantaget. Det faller på hästarna alltså. Kanske går det om det är ardennerhästar och du plöjer med dem...
7 svar · 3,5k läst
R
Räknenisse: Det är synnerligen opraktiskt att äga ett hus där någon annan står registrerad som ägare i fastighetsregistret. Dels skyddas dina rättigheter dåligt, dels begränsas vad du kan göra med fastigheten. Finns liksom inga vinster att göra på att skippa lagfarten...
5 svar · 1,5k läst
A
AkutLumbago: Garage räknas som biyta, även om det nås innefrån. Finns det garageport, eller har säljaren gjort om garaget till boyta?
9 svar · 9,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är väl det vanliga att man delar upp affären i två delar. Först köper man tomten, privat eller av hustillverkaren. Och sedan själva husbygget. Just för att hålla ner lagfartsavgiften. Men de flesta av oss kommer väl inte undan med en tomtkostnad på 1 kr.
3 svar · 1,3k läst
T
Tjoa: Idag blev det klart. Finns inget att klaga på. Allt återställt enligt min beskrivning. Finns hopp för mänskligheten.
7 svar · 3,0k läst
Q
Qwerty952: [citat] Ingen fukt nu iallafall, har varit och känt på de. Är badrum under med så kanske är skarvarna som sugit åt sig fukt från ångorna från duschen. Det nedre badrummet är renoverat för 8 år sedan och taket är inte bytt så kan va väldigt gammalt.
14 svar · 1,9k läst
·
H
hempularen: Som sagt han kan mycket väl få bygglov med denna höjning inom ramen för vad detaljplanen säger, och då blir du inte tillfrågad. Men om höjningen kommer närmare din tomtgräns än 4,5m så gäller grannehörande precis som om han vill bygga ett hus så nära. Gränsen 4,5 m kan variera beroende på vad som står i detaljplanen. Detta att han vill bygga 3 hus på tomten, även det kan vara
10 svar · 16,2k läst
D
dextrocell: Det är jättesvårt att ge några exakta tips utan att veta hur avtalet är utformat. Det indirekt besittningsskyddet träder i kraft efter 9 månader. Över lag så kan man säga att dina fördelar ökar efter nio månader. Du som hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid enligt hyresavtalet medans ”hyresvärden” har 9 månader enligt hyreslagen (oberoende av hyresavtalet). Viktigt är att
7 svar · 2,3k läst
Biggie
Biggie: Ingen aning vad reglerna säger, men jag hade aldrig kunnat montera ner mitt system och ta med det vid ev flytt, tycker det ska ingå precis som spotlights osv. Det hade ju även blivit en hel del jobb om ny ägarna bestämmer sig för att inte slösa pengar på ett nytt system som funkar för installationen du har. Och massa jobb att återställa. Så åter igen, de skall ingå, har dock ingen
61 svar · 21,6k läst
·
S
Sir Duke: Jag skulle reklamera om det nya drivdonet också pajade. Oavsett garanti.
5 svar · 1,1k läst
D
DMOL: Fackmässighet är en objektiv bedömningsfråga och oftast utgår man ifrån anvisningar och beskrivningar i respektive bransch samt vad ni avtalat. Även om önskat resultat inte uppnåtts kan en tjänst bedömas vara fackmässig. Har du dock gett specifika anvisningar (avtalsfrihet) om hur arbetet ska utföras ska näringsidkaren ta hänsyn till detta. Man brukar säga att näringsidkaren har
8 svar · 2,2k läst
·
nikasp
nikasp: Svårt att säga utan bilder men behöver det bli så otroligt dyrt att göra om själv (om det inte är svindyrt exklusivt kakel). Riva ner, jämna till väggen, renoveringsgips och sen upp med kakel. Jag har kaklat tre kök och som amatör tar det lite tid men det blir bra om man inte stressar.
9 svar · 2,8k läst
K
Källargubben: Skall ta och läsa på lite finstilt, återkommer!
7 svar · 1,7k läst
Anna_H
Anna_H: Hittade bra info, ni har rätten på er sida efter vad jag kan se: https://www.alltomjuridik.se/12983-2/ Påminner rätt mycket om lägenheten de fixade på TV pga vattenläcka i en altan i lägenheten ovanför.
7 svar · 1,4k läst
B
Byggapa: [citat] Då tycker jag absolut att du skall fråga om det finns något mer du kan bistå med som kan underlätta för dem att ta ett beslut.
46 svar · 7,0k läst
A
Avle: Hempularen läs inlägg nr27
28 svar · 4,9k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Då ska det väl vara en kineshatt på röret
3 svar · 1,1k läst
B
billy_baver: [citat] Nej. Givetvis icke! Ombudet poängterar att brevet på inget sätt utgör någon som helst bindande utfästelse. Samtidigt har karl´n mage att pocka på svar inom fjorton dagar. Som om "något" annars skulle hända... Ett dylikt arrogant tonfall skall bemötas allenast med talande tystnad!
24 svar · 4,8k läst
·
E
elmont: Som sagt har inget annat avtalats så är det den tid som står på fakturan som gäller, och man ska betala den del som inte det råder någon stridighet om.
10 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.