9 154 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Vilka har tillträde till min tomt?
Har kommunen eller annan myndighet alltid rätt att gå in på min tomt utan att fått tillstånd. Kan de göra en inspektion utan att underrätta tomtägaren? Jag har nyligen köpt en bit mark på 2,5 hektar som vi skall bygga bostadshus på. Det ligger utanför detaljplanerat område.
Det borde framgå på kommunens hemsida vad de har rätt till. De har inte rätt att göra det "hur som helst", men rimligtvis har du sökt bygglov och i det står det säkert att de har rätt att inspektera. Skulle det komma en anmälan från någon stönig granne måste de ju också följa upp den anmälan med inspektion, huruvida en sådan får göras oanmält elelr inte borde också framgå på kommunens hemsida.
Normalt så brukar det ju anses att ens tomt är tillgänglig för besökare, t.ex. ungar som säljer jultidningar eller andra dörrförsäljare. Då måste ju också kommunens tjänstemän kunna få gå in på tomten och titta. Men de får kanske inte gå runt hur som helst och snoka, kika in genom fönster och så. Men om de misstänker regelbrott så får de antagligen kolla upp det.
Det du möjligen kan göra är att stängsla in tomten och skylta "Obehöriga äga ej tillträde". Men då måste du alltså ha porttelefon vid grinden för eventuella besökare. Och jag är inte säker på att man får avlysa sin tomt så utan särskild anledning.
Det du möjligen kan göra är att stängsla in tomten och skylta "Obehöriga äga ej tillträde". Men då måste du alltså ha porttelefon vid grinden för eventuella besökare. Och jag är inte säker på att man får avlysa sin tomt så utan särskild anledning.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Framförallt kan man inte hägna in 2.5 hektar och hävda tomtmark, det strider mot allemansrätten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Även om man skulle stängsla in marken med elstängsel och hävda att man ska ha ko/häst/får/struts där så hjälper det knappast om myndighetspersoner vill inspektera för bygglovets skull, de lär nog ta sig över/under/genom stängslet om de behöver. Dessutom kan det strula till det än mer eftersom vissa handläggare av någon märklig anledning inte tycker att folk ska bo nära djur, bygglov eller förhandsbesked kan bli villkorat av att inhägnaden flyttas.
För att besvara TS:s frågor: Vem som helst kan gå in på hela din mark, fram tills ni börjar bygga, eftersom det inte är en tomt än. Vet inte om myndighetspersoner har större möjligheter att göra det, eller om de kanske faktiskt har skyldighet att meddela fastighetsägaren, men jag har svårt att tro att de måste ha fastighetsägarens tillstånd om syftet är att inspektera i samband med ansökan om förhandsbesked eller bygglov.
Får man fråga av vilken anledning du undrar?
För att besvara TS:s frågor: Vem som helst kan gå in på hela din mark, fram tills ni börjar bygga, eftersom det inte är en tomt än. Vet inte om myndighetspersoner har större möjligheter att göra det, eller om de kanske faktiskt har skyldighet att meddela fastighetsägaren, men jag har svårt att tro att de måste ha fastighetsägarens tillstånd om syftet är att inspektera i samband med ansökan om förhandsbesked eller bygglov.
Får man fråga av vilken anledning du undrar?
En hög mur av höbalar kanske skyddar mot insyn tills preskriptionstiden har löpt ut? 
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/farmer-who-built-castle-hidden-6800171
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/farmer-who-built-castle-hidden-6800171
Klicka här för att svara
