Jag har haft en firma här som monterat taksteg och samtidigt passat på att ha sönder en tegeltakpanna. Kan jag kräva att de reparera taket efter sig.

De har haft sönder en panna och sedan lagt ihop bitarna så att man inte kan se att den är trasig om man inte klättrar upp. När jag påpekade felet för dem sa de att en panna hade gått sönder men att den redan var sprucken.

Innan installationen var företaget på plats för att se huset och lämna en offert på ett fast pris. När vi sedan diskutade offerten på telefon frågade jag om riskerna med att sätta dit en takstege. Jag var orolig att taket inte skulle klara det eftersom det är ca 50 år sedan det lades. Killen sa att han skulle fästa takstegen i läkten och inte kunde se om läkten var OK, annars skulle de inte vara några problem med mitt tak.

Pannan som är trasig var fastklämd under plåten runt skorstenen och jag förmodar att det är därför man brukat våld för att få lossa pannan bredvid som den täckte. Nu i efterhand kan jag inse att det kanske inte var så lätt att få loss takpannan, men det borde installatören ha insett i förhand när han var här och tittade på taket.

Har du extrapannor hemma? Byt den enskilda pannan själv på 10min så slipper du lägga mer tid på ärendet.

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Ja, självklart skall de laga sådant som de har haft sönder när de var där.

• Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Ja, självklart skall de laga sådant som de har haft sönder när de var där.
Absolut, men då det kommer ta mer tid att ens få dit dem än att göra det själv (om det nu bara rör sig om 1 panna) så hade jag gjort det själv.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Håller med, byt pannan själv om du har en över. Har du ingen men kan hitta en likadan för en billig peng så gör det och byt den. Kan du inte hitta en så be firman att hitta och leverera en och byt den själv. Går det inte att få tag på en likadan panna så finns det säkert något bra lim att få ihop den med.
Jag är iofs totalt för att pajar man något så ska man fixa det, men när det handlar om en panna för någon/några tior(?) så blir det ändå lite fånigt att bråka om det. Är du själv fysiskt oförmögen att klättra upp på taket så för all del, be firman om hjälp. Eller någon bekant eller granne...

sir_daniel sir_daniel skrev:
Absolut, men då det kommer ta mer tid att ens få dit dem än att göra det själv (om det nu bara rör sig om 1 panna) så hade jag gjort det själv.
Självklart skall en ha i åtanke om "striden" är värt pengarna.

En takpanna hade jag själv åtgärdat, men alla har kanske inte den möjligheten.

Tråden Ffyttad från "priser "
/moderator

Det är den översta pannan som är trasig och den är murad under nockpannorna så det är lite besvärligare än en vanlig på taket.
Jag har inga andra pannor, men kommer att byta den från nedersta delen av taket så blir risken mindre med vatten som sliter upp takpappen.
Det blir enklare att göra det själv, men företaget kommer att fortsätta förstöra för andra. Det skulle kännas otryggt att låta företaget laga taket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.