Tomture61
Om en privatperson köper saker på nätet och behöver ett kvitto på varan.
Tex om det är garanti på varan eller man vill spara kvitton om varan skall säljas , sälja hela huset eller kanske enbart varan.

Köpet består oftast av en verifiering av ordern + ev faktura från ngt kredit institut (fakturan)
eller ibland köp via ens plastkort.

Vad är ok kvitto enligt Skattemyndigheten (vid försäljning av en bostad)
Vid åberopande av garanti på en vara .
Skall det vara på papper eller vad ?
Vad är ett godkänt kvitto ? kan det bestå av flera bilagor/dokument ?
 
På fakturan framgår väl oftast vad som är köpt?
Ett kontoutdrag tillsammans med en orderbekräftelse ger ju också en tydlig transaktion.
Garanti är ju en utfästelse från säljaren och har egentligen inte så mycket med köpet att göra, mer än att kvittot ofta är bekräftelsen på själva köpet och utgör garantihandlingen. Men det kan ju också finnas flera andra garantihandlingar. Ibland (på t.ex. elverktyg) kan det ju t.o.m. finnas flera garantihandlingar. En från den svenska återförsäljaren med deras villkor, och så en från tillverkaren med kanske andra villkor.
Tänker du mer generellt kring frågan, eller något mer konkret specifikt?
 
en orderbekräftelse är numera en fullgod ersättning för en faktura OM alla uppgifterna finns med. Tyvärr har inte alla ehandlare fattat det än...........Hade väldeliga diskussioner med Skruvat (bildelar) i början för på deras papper stog det inte ens vem man köpte av och de hävdade bestämt att det kunde vara så. Tog ett tag innan det rättades till.............
 
Tomture61
GoForIt GoForIt skrev:
Tänker du mer generellt kring frågan, eller något mer konkret specifikt?
Har en LLVP som efter 3 år har börjat bråka , utedelen måste bytas.
Köpte den via nätet . Hos Ahlsell som är generalagent fyller man i en blankett elektroniskt , vart den är köpt ,att den är installerad korrekt mm , man får då 5 års garanti.
Var slarvig och sparade aldrig elektroniska kvitton.

Hur spar man elektroniska kvitton säkert förresten ?

Har även byggt/bygger ett garage (lösvirkesbygge) där jag best en del byggvaror via nätet.
Om huset tex ska säljas eller det brinner upp :( mm.
så måste jag spara alla kvitton för att bevisa vad det kostat.

När man handlar i mataffären så får man ju ett papperskvitto tex , men knepigare när det handlas på nätet.
 
Ladda upp kvittona till någon molntjänst (OneDrive/Google Drive).
Kvitton från mataffärer o.dyl tenderar att blekas och texten försvinner efter en tid.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ladda upp kvittona till någon molntjänst (OneDrive/Google Drive).
Det skulle jag aldrig lita på. Den dagen du behöver dom är tjänsten nedlagt eller ur funktion eller du har glömt lösenordet.
Jag har lärt mig att den gammaldags metoden med pärmar är faktiskt effektivast. Kassaremsor bleknar bort, helt rätt, så jag brukar ta en kopia.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det skulle jag aldrig lita på. Den dagen du behöver dom är tjänsten nedlagt eller ur funktion eller du har glömt lösenordet.
Jag har lärt mig att den gammaldags metoden med pärmar är faktiskt effektivast. Kassaremsor bleknar bort, helt rätt, så jag brukar ta en kopia.
Det är en intressant sak du tar upp - hur länge kan vi lita på och betro Google och Microsoft med våra dokument? Dock, jämfört med en egen NAS så gissar åtminstone jag på att dessa jättar har högre säkerhet mot fel/brand/inbrott etc än vad jag själv kan åstadkomma.

Lösenordsproblematiken finns så klart också som en faktor. Brukar roa mig med att läsa på Googles forum och det fullkomligt väller in inlägg från användare som har lyckats ställa till det med lösenordet och där då uppsatser, bilder, kontrakt whatever nu är oåtkomliga.
 
Tomture61
Men lokalen/huset där man förvarar papperskvitton kan ju brinna upp.
Spar man kvitton på en sticka eller HDD kanske det kan sparas i 10-15 år , typ !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en LLVP som efter 3 år har börjat bråka , utedelen måste bytas.
Köpte den via nätet . Hos Ahlsell som är generalagent fyller man i en blankett elektroniskt , vart den är köpt ,att den är installerad korrekt mm , man får då 5 års garanti.
Var slarvig och sparade aldrig elektroniska kvitton.

Hur spar man elektroniska kvitton säkert förresten ?

Har även byggt/bygger ett garage (lösvirkesbygge) där jag best en del byggvaror via nätet.
Om huset tex ska säljas eller det brinner upp :( mm.
så måste jag spara alla kvitton för att bevisa vad det kostat.

När man handlar i mataffären så får man ju ett papperskvitto tex , men knepigare när det handlas på nätet.
Minns du att du fyllde i uppgifterna hos Ahlsell för den förlängda garantin menar du? I så fall borde de kunna hjälpa dig med hänvisning till pumpens serienummer kanske..
När det gäller reklamationsrätten, så ändras ju bevisbördan på att felet var ursprungligt från säljaren till köparen efter 6 månader..

Gällande säkerhetskopiering så kör jag känsliga data såväl på en extern lokal disk liksom hos ett svenskt lagringsmoln (Storegate).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.