Hej

Jag funderar på att stycka av en tomt från min fastighet. Troligen går det bara att stycka av en tomt men eventuellt skulle det gån att stycka av två. Kan jag chansa i ansökan och ange avstyckning av två tomter och sedan i befintlig anaökan justera så att ansökanavser en tomt om lantmäteriet bedömer att det ej går att stycka av två tomter?
 
P peter_sweden skrev:
Hej

Jag funderar på att stycka av en tomt från min fastighet. Troligen går det bara att stycka av en tomt men eventuellt skulle det gån att stycka av två. Kan jag chansa i ansökan och ange avstyckning av två tomter och sedan i befintlig anaökan justera så att ansökanavser en tomt om lantmäteriet bedömer att det ej går att stycka av två tomter?
Hej,

Ansök om två tomter, så diskuterar du saken med lantmätaren när du blir tilldelad en handläggare. Annars är det fullt möjligt att komma med förstahands- och andrahandsyrkande. Det ska inte vara några konstigheter!
 
O
Glöm för allt i världen inte att begära inteckningsfri avstycknin direkt. Gör du inte det kommer befintliga pantbrev att belasta samtliga fastigheter. Då går det inte att göra nya inteckningar och upprätta pantbrev för fastigheterna oberoende av varandra. Nya pantbrev måste då även de belasta samtliga fastigheter. Du kan ansöka om relaxering av inteckningarna i efterhand men det blir en massa extra byråkrati. Potentiellt kan den bank som sitter på de befintliga pantbreven ha invändningar om de anser att den kvarvarande stamfastigheten får ett reducerat värde vilket understiger pantbrevens storlek, men oftast är det inga som helst problem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.