Hej grannen såga ner 7 st träd på min tomt tall och Björk ca 30-50 cm i diameter vad kan vara en rimlig ersättning för detta
 
Mikael_L
Fick han ta veden och forslade bort riset räcker det nog att du betalar honom ca 1000-1500:- svart, eller det dubbla vitt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
V Variabel skrev:
Hej grannen såga ner 7 st träd på min tomt tall och Björk ca 30-50 cm i diameter vad kan vara en rimlig ersättning för detta
Det är nog alldeles för lite info för att någon ska kunna svara.
Var det på uppdrag av dig ? Då borde ni diskuterat kostnad innan.
Har han sågat av misstag med någon vettig förklaring ?
Sågade han ned dem för han störde sig på dem och du inte varit välvilligt inställd ?
Vem tog hand om virke/ved ?
Ville du ha kvar träden ?
 
V Variabel skrev:
Hej grannen såga ner 7 st träd på min tomt tall och Björk ca 30-50 cm i diameter vad kan vara en rimlig ersättning för detta
Du borde nog ha startat en egen tråd istället för att fråga i en avsomnad tråd med 24 sidor...
Om du ville ha kvar träden är rimlig ersättning att han sätter dit nya i samma storlek eller ger dig en summa som motsvarar vad det kostar att sätta dit nya i samma storlek.
 
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Om du ville ha kvar träden är rimlig ersättning att han sätter dit nya i samma storlek eller ger dig en summa som motsvarar vad det kostar att sätta dit nya i samma storlek.
Kan vara rimligt, men troligen inte.

Det där är max möjlig ersättning.

Har man 2 hektar skogsmark runt sitt hus och någon fällt några träd i utkanten utav fastigheten är rimlig ersättning ungefär virkesvärdet - normal avverkningskostnad, dvs någon m³ virke och någon m³ massaved, kanske en tusenlapp eller så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har man 2 hektar skogsmark runt sitt hus och någon fällt några träd i utkanten utav fastigheten är rimlig ersättning ungefär virkesvärdet - normal avverkningskostnad, dvs någon m³ virke och någon m³ massaved, kanske en tusenlapp eller så.
Jaaa, om man sågar ner andras träd så tycker jag man gott kan få bjuda på avverkningskostnaden... Det är lite magstarkt att kräva betalt för att oombedd såga ner andras träd... ;)

Så jag tycker gott att det kan vara virkesvärdet utan avdrag.
 
Mikael_L
Jag vill bara klargöra hela spannet.

Det är t.o.m möjligt att man inte får någon ersättning alls när rättvisans kvarnar malt färdigt.
Det beror på så mycket.

Hur det blev för trådskaparen vet vi inte, kanske inte får veta heller. Men det hade varit intressant att få veta.

Vad gäller trådlyftaren så vet vi inte ens vilken ersättning som avses, alltså åt vilket håll den tänktes gå.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Detta ovanför är utbrutet ur en gammal, lång tråd om nedsågad björk.

/moderator
 
Det vore intressant att få ett förtydligande av frågan:

1. Ville Variabel ha kvar träden, eller var det bra att de kom ner?
2. Om de skulle stå kvar, vill Variabel ha nya träd i samma storlek, eller ekonomisk ersättning?
3. Tog grannen även hand om virke och skräp, eller fick det ligga kvar?
4. Har Variabel någon användning för ved/virke?

Efter att ha fått svar på dessa frågor är det lättare att svara.
 
Träden vara inte tänkta att avverka de skulle stå kvar, har redan tagit bort de träd jag ville på den delen av tomten.
Träd i samma storlek är svåra att plantera ca 50cm i diameter
Grannen tog allt ved och ris.
Skulle säkert fått veden och riset om jag ville.
 
En bekant ”gallrade” lite på en samfälld mark för att få bättre sjöutsikt. Handlade om några stora träd han uppfattat det var ok för övriga delägare att ta ned. Kostade honom 25.000kr
 
Om övriga tyckte det var OK, hur kom det sig att han åkte på att betala då?
 
Han hade uppfattat det så, men när han fällt dom blev det ett jäkla liv. Antingen ett missförstånd.
 
V Variabel skrev:
Träden vara inte tänkta att avverka de skulle stå kvar, har redan tagit bort de träd jag ville på den delen av tomten.
Träd i samma storlek är svåra att plantera ca 50cm i diameter
Grannen tog allt ved och ris.
Skulle säkert fått veden och riset om jag ville.
Det kan handla om några tior till miljonbelopp, beror på omständigheter.

OM du kan påvisa att tomten sjunkit i värde pga. avverkningen så kan du ha rätt till skadestånd baserat på värdeförlusten, alternativt återplantering av träd. Återplanteringen behöver då inte nödvändigtvis vara helt likvärdiga, räcker att det återställer tomtvärdet.

I andra änden så har du rätt till virkesvärdet av träden, enl. samma principer som skogsmark värderas.

Den dyra metoden för värdering gäller ju främst om det är en tomt i dyrt läge, och om träden är en del av karaktären. Typ att du har en gammal allé till en herrgård, och någon kalhugger.

Gäller det träd i en avskild del av tomten och det finns gott om träd på tomten, så hamnar man mer på virkesvärdet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.