21 763 läst ·
66 svar
22k läst
66 svar
Huset felplacerat med 80cm av totalentrepenör, får ej bygglov
Sida 1 av 5
Hej,
Vi anlitade en av sveriges största firmor för totalentrepenad av en permanentbostad. Vid kontrollmätningen av huset stod det klart att de byggt huset nästan en meter närmare vår tomtgräns än vad vi kommit överens om. De hade lyckats lämna de gamla ritningarna till markentrepenören och inte de nya som vi tillsammans hade gått igenom och skickat in till kommunen.
Anledningen till att vi gjorde en ändring från den första ritningen var att vi:
*skulle få plats med ett dubbelgarage mellan tomtgräns och huskropp
*få maximerad sjöutsikt från vardagsrummet
*få en gång till huset från parkeringen som klarar handikappsanpassningen
Vi undrar om någon annan här har varit med om liknande fall, och hur dess utfall i form av ersättning från entrepenör har blivit. Vi skulle helst slippa dra detta till rätten, men det känns som att vi skulle ha stor chans att vinna denna tvist eller vad tror ni?
Vi har i dagsläget bestridit sista fakturan på 10% tills dess att detta är uträtt.
Vore tacksam för svar då vi ska ha möte med dem i veckan.
Mvh
Vi anlitade en av sveriges största firmor för totalentrepenad av en permanentbostad. Vid kontrollmätningen av huset stod det klart att de byggt huset nästan en meter närmare vår tomtgräns än vad vi kommit överens om. De hade lyckats lämna de gamla ritningarna till markentrepenören och inte de nya som vi tillsammans hade gått igenom och skickat in till kommunen.
Anledningen till att vi gjorde en ändring från den första ritningen var att vi:
*skulle få plats med ett dubbelgarage mellan tomtgräns och huskropp
*få maximerad sjöutsikt från vardagsrummet
*få en gång till huset från parkeringen som klarar handikappsanpassningen
Vi undrar om någon annan här har varit med om liknande fall, och hur dess utfall i form av ersättning från entrepenör har blivit. Vi skulle helst slippa dra detta till rätten, men det känns som att vi skulle ha stor chans att vinna denna tvist eller vad tror ni?
Vi har i dagsläget bestridit sista fakturan på 10% tills dess att detta är uträtt.
Vore tacksam för svar då vi ska ha möte med dem i veckan.
Mvh
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Skickades det inte in någon lägeskontroll innan man gjorde grunden?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Tycker jag känner igen frågan? Har det inte varit uppe tidigare?
Det är du som byggherre som ansvarar för att allt placerats enligt de handlingar som skickats in och att det stämmer.
Sedan kan du ha avtalat med en entreprenör att hantera det. Är ni inte överens om vad skadan är värd får du ta in ex en mäklare som avgör värdet av ett dubbelgarage och sedan dra bort produktionskostnaden.
Tror det är svårt att få ett exakt värde på dubbelgaraget.
Det är du som byggherre som ansvarar för att allt placerats enligt de handlingar som skickats in och att det stämmer.
Sedan kan du ha avtalat med en entreprenör att hantera det. Är ni inte överens om vad skadan är värd får du ta in ex en mäklare som avgör värdet av ett dubbelgarage och sedan dra bort produktionskostnaden.
Tjena robert. Inte från oss, jag blev medlem här idag. Om du kan hitta den andra tråden vore jag tacksam.R Robert-san01 skrev:Tycker jag känner igen frågan? Har det inte varit uppe tidigare?
När totalentrepenören anlitar tjänster utifrån är det dem som är byggherrar enligt juridisk lag vad jag har lyckats få fram.
fia_mstd skrev:
Att flytta huset är inte på tal, utan snarare en ekonomisk ersättning för att fastigheten är mindre värd utan möjligheten att bygga dubbelgarage som planerat.
Nej, även vid totalentreprenad är du Byggherre och har det fulla ansvaret för att alla tillstånd finns och regler följs. I ditt avtal avtalar du sedan hur din entreprenör ska uppfylla detta.O Offshore1 skrev:
Vad du har att jobba med är att se om du kan få detta till att din totalentreprenör inte följt ert kontrakt och att du därför har rätt till skadestånd.
Jag skulle verkligen inte springa till rätten med det där, för värdet av inte kunna bygga ett dubbelgarage får nog ses som relativt litet i förhållande till vad jurister kostar.
Jag förstår däremot att det är trist när något man ser fram emot går i kras, och jag tycker du kan vara ganska frän i dina anspråk mot entrepenören för att få dem att erbjuda en vettig ersättning. Men var lyhörd för vad de säger, jag är inte säker på att man i rätten skulle värdera detta till mer än kanske 25.000kr eller så.
Jag förstår däremot att det är trist när något man ser fram emot går i kras, och jag tycker du kan vara ganska frän i dina anspråk mot entrepenören för att få dem att erbjuda en vettig ersättning. Men var lyhörd för vad de säger, jag är inte säker på att man i rätten skulle värdera detta till mer än kanske 25.000kr eller så.
Totalentreprenören har ett projekterings- och funktionsansvar för den färdiga produkten. Så jag skulle säga att det är deras juridiska ansvar att säkerställa att de senaste ritningarna används och kontrollera utfört arbete och läge efter dessa. Ert ansvar sträcker sig till att säkerställa att de har de senaste överenskomna reviderade ritningarna.
Lättast här tror jag är att ni tillsammans med entreprenören bearbetar kommunen för att få till en lösning som ger er det ni vill ha. Entreprenören får säkerställa tidplanen och ta eventuella extrakostnader som kommer av detta. Skulle kommunen vägra ser jag det som ett gemensamt arbete för er och entreprenören att hitta en lösning.
Bestrid fakturan som ni gjort, men ha en tydlig lösningsorienterad dialog med entreprenören. Att hamna i tvist är det sämsta läget för er.
Lättast här tror jag är att ni tillsammans med entreprenören bearbetar kommunen för att få till en lösning som ger er det ni vill ha. Entreprenören får säkerställa tidplanen och ta eventuella extrakostnader som kommer av detta. Skulle kommunen vägra ser jag det som ett gemensamt arbete för er och entreprenören att hitta en lösning.
Bestrid fakturan som ni gjort, men ha en tydlig lösningsorienterad dialog med entreprenören. Att hamna i tvist är det sämsta läget för er.