Ska göra en tillbyggnad och fått in första offerten.
Tycker att 3 delbetalningar är skäliga men att behöva betala 1/3 från start känns konstigt då de inte verkar ha förtroende hos någon bygghandlare, eller tänker jag fel?
Skärmdump av offert med betalningsplan för byggprojekt, visar tre delbetalningar vid olika arbetsfaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller med om att det är lite dåligt att kräva förskott på arbetet. Att materialet betalas vid leverans och en delbetalning på vägen kan vara rimmligt. Men man vill ju bara betala för levererat material och utfört arbete.

Är byggaren orolig för din betalningsförmåga?

Hur avgörs vad som är arbetets mittpunkt?

Tycker de borde fakturera efter mätbara mål, t ex färdig grund, färdig yttervägg osv. Hellre många delbetalningar på mätbara leveranser än några få godtyckliga.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Du skall givetvis inte välja en firma som begär förskott. Inte ens om de sedan backar frånsett. Det är ett bevis på att de är antingen oseriösa eller oskickliga. Duktiga hantverkare har inga problem att få betalt, och har ingen anledning att begära förskott.

Duktiga hantverkare kan ha problem med att få betalt. Alla beställare är inte hederliga. Det är inte självklart att duktiga hantverkare vill låna ut hela entreprenadsumman till en för honom/henne okänd privatperson. Som vid alla affärer fungerar det bäst om förtroende och god vilja är ömsesidigt.

Enligt ABS09 gäller att hantverkaren vid varje givet tillfälle kan begära att få ut 90% av det han levererat. 10% år garantisumma.

En välvillig tolkning av den något yxiga betalningsplanen kan vara:

Arbetets start är inte ett förskott. Hantverkaren kan ha levererat material och etablerat sig på arbetsplatsen. Material kan mycket väl vara mer än 33%.

Arbetets mittpunkt är en skrivning som inte säger så mycket. Skrivningen i ABS är bättre. Därför dumt med hittepåparagraf. Enl ABS09 borde han ha skrivit istället.

Om jag jobbar åt nya kunder sätter jag en kreditgräns. Beroende på projektets art kan den ligga någonstans i 50-150 kkr trakten. Det innebär att om jag skall drälla runt ett halvår hos någon och renovera ett helt hus så behövs en faktura i månaden. Kan medge att det snarare är jag som slarvar och fakturerar för sällan när det är långa projekt. Om god vilja och förtroende är ömsesidigt så är det inte viktigt längre på det stadiet.

34% vid slutbesiktning är snarast generöst. Skrivningen är för luddig.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Hur mycket är material och hur mycket är arbete? Jag hoppas det finns definierat någon annanstans i offerten. Är material inräknat i kontraktssumman?
Och är det tydligt en fastprisoffert?

K kindvall skrev:
Hur mycket är material och hur mycket är arbete? Jag hoppas det finns definierat någon annanstans i offerten. Är material inräknat i kontraktssumman?
Och är det tydligt en fastprisoffert?
Jo ett tydligt kryss vid fast pris.

Här är prisfördelningen:
Prisfördelningstabell med två poster: Snickeri och Material/underleverantörer/frakter och respektive kostnader.

findus42 findus42 skrev:
Duktiga hantverkare kan ha problem med att få betalt. Alla beställare är inte hederliga. Det är inte självklart att duktiga hantverkare vill låna ut hela entreprenadsumman till en för honom/henne okänd privatperson. Som vid alla affärer fungerar det bäst om förtroende och god vilja är ömsesidigt.

Enligt ABS09 gäller att hantverkaren vid varje givet tillfälle kan begära att få ut 90% av det han levererat. 10% år garantisumma.

En välvillig tolkning av den något yxiga betalningsplanen kan vara:

Arbetets start är inte ett förskott. Hantverkaren kan ha levererat material och etablerat sig på arbetsplatsen. Material kan mycket väl vara mer än 33%.

Arbetets mittpunkt är en skrivning som inte säger så mycket. Skrivningen i ABS är bättre. Därför dumt med hittepåparagraf. Enl ABS09 borde han ha skrivit istället.

Om jag jobbar åt nya kunder sätter jag en kreditgräns. Beroende på projektets art kan den ligga någonstans i 50-150 kkr trakten. Det innebär att om jag skall drälla runt ett halvår hos någon och renovera ett helt hus så behövs en faktura i månaden. Kan medge att det snarare är jag som slarvar och fakturerar för sällan när det är långa projekt. Om god vilja och förtroende är ömsesidigt så är det inte viktigt längre på det stadiet.

34% vid slutbesiktning är snarast generöst. Skrivningen är för luddig.

Mvh Findus
Material betalas vid leverans. Arbetet betalas som sagt ovan i 3 delar.
Ska se om betalning kan ske efter färdigt utförda delar som @ghoti föreslog. Jobbigt om taket blir i en tredjedel och det blir en fnurra på tråden..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.