Juridik
charlotta-hopp: Stort TACK till alla er som har engagerat sig i vårt problem och kommit med kloka råd och hjälpsamma inlägg. Vi gör nog som flera av er skriver: testar att få ut kostnaden för felsökning från kommunen och om det inte funkar så lägger vi detta till handlingarna och går vidare. Säkerligen kommer huset ändå snart ge oss annat att tänka på!
atomlab: Precis. Och det är lite det vi vill få fram. De nya grannarna kanske har en förkärlek till trasiga SAAB 90 som han tycker passar bra att stå där. Då vill man ju inte ha sålt tomten till denne. Därför är en försäljning inte aktuell. Att ha ett avtal om nyttjande som löper på 1år är även bra då grannen tänker sig för. För att det skall vara intressant för oss så är inte
pojje: Bör stå i entreprenadsbeskrivningen. I många fall är det beställaren som står för byggströmmen. Vilket kan bli ganska många 1000 lappar / mån vintertid.
Robert63: Försäljningen av radhuset kan ju bli ett bra tillfälle att hjälpa bröderna. Broder 1 får en summa att hantera sin familjs ekonomi med, och broder 2 får en ekonomisk starthjälp till eget boende. Den stora risken jag som icke juridiskt kunnig ser, är ifall svärmor hamnar på annat boende. Vill minnas att ett hus ger en "förmögenhet" som påverkar kostnaden för det boendet. Ett inrökt
Odjuret: Den var nästan rolig.... Desperat kvinna. Inser att det inte fanns någon golvvärme i badrummet vilket hon missade när hon gjorde sin undersökningsplikt. Så desperat så hoppar hon på mäklaren. Troligtvis har hon först hoppat på säljaren.
b50gud: [citat] gjuta klack där rör kommer upp är inte godkänt längre.
Räknenisse: [citat] Kanske, under vissa förutsättningar, beroende på omständigheter. Tycker motiveringen låter konstig, men beror ju på vilken myndighet det är som använt den i vilket sammanhang, och om de skrivit något mer som förklarar bättre.
Alfredo: [citat] Om du med "i sin närhet" avser på din fastighet håller jag fullkomligt med. Om du även menar på grannarnas fastigheter håller jag alls inte med. ;)
LäsLus: Hejsan! Kolla över konsument tjänstelagen. Blanda inte ihop garanti tid med ansvarstid. En garanti är en utfästelse från ett företag som är frivillig men sedan finns det en laglig ansvarstid. 17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Unwal: [citat] Länsförsäkringar hänvisar till handelskammaren om man är oense om värdering. I villaförsäkringen är det E.1.4. Men när man vänder sig dit så har de inte den tjänsten. Här gällde det fastighet i Umeå. Det går inte heller att pröva värderingsfrågor hos deras klagomålsansvarige, för de tar ej ärenden när kunden och LF är oense om värdering.
hempularen: I princip så kan du som privatperson skriva en faktura. Det är inget problem. Men du kan inte sätta upp moms på fakturan. Dvs. företaget kan inte dra av ngn. moms om du fakturerar. Däremot borde det inte vara ngt problem för företaget att skriva en kreditfaktura, där även momsen specifieceras. De har ju fått in moms av dig, felaktigt. Och du vill givetvis ha tillbaka även den
Martin1981: [citat] Som det är nu så verkar inte ekonomin finnas för att kunna betala oss knappt så därför så är chansen inte så stor att få ersättning som täcker att annat företag återställer. Det hade dock varit det allra bästa för oss!
KnockOnWood: [citat] Så söta och snälla de ser ut :love: Och ja, där finns ju massor med annonser. Verkar vara rätt fertila djur :)
dd88: Vi sprängde för ett par veckor sen, så har lite faktiska bilder på hur det kan se ut. Vid smällen var jag bakom en grannes hus och som någon skrev tidigare så känner man mer vibrationer när en dumper full med sprängsten kör förbi (vilket i sig inte är en vetenskaplig jämförelse) Vi behövde bara två mätpunkter (utsatta av besiktningsfirman innan sprängning). Bilder och film
Lexington: Idag fick jag svar! "Verkar som om du fått en lampa för mycket, behåll du den" (y)
Liteavvarje: Alla hål för värmeuttag till VP ska anmälas hos kommunen , på en del platser går det inte att borra mer än 100 meter , saltvattenfickor kan finnas och då knäcks vattenbrunnar , sedan det med påskrift av granne är väl lite överkurs , det ska väl vara om han har borrhål , så dom inte går i varandra eller stjäl värme från hans hål. Ett 150 hål sticker rätt bra om dom gradar
Marilyn: Expert har redan konstaterat att fukt och mögelangrepp beror på att frånluftsfläkten varit ur funktion. Detta är vi eniga om. Däremot hävdar byggaren att det inte föreligger något fel på byggnaden eftersom ventialtionssystemet inte utgöra del av denna. Låter konstigt för mig som lekman?
Anonymiserad 22996: Nu vet jag inte hur det fungerar med Vattenfall och just eran hyresvärd, men normalt så säger en hyresvärd upp sitt elavtalet (om hyresvärden stått på avtalet) när en ny hyresgäst flyttar in. Det är sedan hyresgästen som är skyldig att teckna ett eget abonnemang för elen. Om ingen tecknar sig för ett nytt avtal kommer elen tillslut att brytas. (Precis som man ska komma ihåg att
Liteavvarje: [citat] Det var dit jag ville komma med mitt sista inlägg , sedan att det kan vara lite problematiskt med det andra som dryftas här är en annan sak , det är många vändor i rättigheter , en liten snårskog att kamma i
hempularen: Det är mer sannolikt att de pinnar ni ser är korrekta än att de digitala kartorna skulle stämma. Om pinnarna är originalpinnar utplacerade vid avstyckningen så gäller dem oavsett vad som står i kartor. Det enda fall där så inte är fallet är om man kan visa att de flyttats (olagligt med fängelsestraff i skalan).
BirgitS: [citat] Är det verkligen ett normalt mäklararvode i era trakter? Det låter högt.
LindaLina: Tack för svar! Men det handlar inte om ett arv och option på fastighet (förköpsrätt) är inte tillåtet i Sverige. Behöver diskutera om det är det i Finland. Plus några andra spörsmål jag redan dragit med svensk jurist. Det är ett väldigt knivigt ärende. Jag behöver veta vad som krävs för att det ska räcks som bevis i rätten där. Här vet jag att jag hade haft en chans att
olofh: Ja, 1kvm var det nog då. Sen är har spillepengen flyttat ut i norra hamnen nu. Rätt off men större ytor att komma åt med bil o släp än gamla spillepengen
DMOL: [citat] Gäller bara att de inte redigerar bort väsentligheter innan det lämnas ut. Är man smart jämför man med samtalslängden på fakturan, men å andra sidan kan de bara lägga in lite oavsiktlig pausmusik. Finns väl annars sådana här appar som automatiskt spelar in allt man själv ringer. Men kanske lite problematiskt ifall telefonen blir stulen.
dillen76: [citat] Ja jag trodde att det var den skivan men det var det ej utan en tjockare liknande den som hantverkaren satte i zon 1 dvs vid dusch. Ja man är lite kluven. Olika svar av oberoende byggare och besiktningsman. Fick ju rådet av BKR att lyfta en platta och då ser man om det lossnat Får se hur vi gör....
DMOL: [citat] VÄXJÖ TINGSRÄTT Mark- och miljödomstolen 2017-09-01 Mål nr M 5193-16 [citat] Lite av bakgrunden finns att läsa här. http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Avgöranden/Svea HR M 1966-16 Dom 2016-04-08.pdf https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/skane/informera-i-stallet-for-inspektera_638025.html
Anna_H: [citat] Om det är formulerat på det sätt som jag beskriver så har den som lagt in pengar i form av enskild egendom rätt att få ut de pengarna vid en boskillnad. Min farmors testamente skrev långt innan det fanns några partners, i huvudsyfte att minska arvsskatten, det där med enskild egendom kom på köpet så att säga.
camaro1969: läste igenom tråden igen... och det var många frågor om ersättningar för träd etc. och som jag misstänkte skulle säljaren inte ha nekat någonting.. för när man nu pratat med honom så har alla som vill gjort nånting fått gjort det. det fanns tex en väg han inte visste om, men efter ett tag kom han på att han nog lovat dom att bygga den över hans skifte. så min känsla för att
Fotografen: En golvbrunn från 1971 är förbrukad, ungefär som en mjölkliter 6 dagar efter att datumet gått ut. Är den användbar är det en bonus.