För drygt ett år sedan hjälpte vi en äldre man att sälja en fastighet. Han är änkling och klarar inte allt själv. Vi hjälpte honom även med deklaration och alla uppgifter kring försäljning där.

Nu sökte jag på hans uppgifter på sidor typ merinfo, och där står det att han äger en fastighet. Jag kollade även köparen som är skriven på huset som köptes, men det står att köparen inte äger någon fastighet. Det kan finnas olika förklaringar, kanske är det så att information på merinfo inte stämmer? Eller kan det vara så att köparen missat att söka lagfart? Jag läste snabbt, och tror inte att säljaren, den gamle mannen, löper någon risk om det är så. Vi har väl egentligen inte med saken att göra, men vill inte att han ska få problem. Men troligen är det väl köparen som snarare har problem om det blivit fel. Funderar på att kontakta Lantmäteriet, men det är förmodligen inte enkelt om det inte gäller egen fastighet. Någon som har råd om detta?

Man kan kontakta lantmäteriet (eller kommunen) och få reda på vem som äger en fastighet. Informationen på merinfo uppdateras kanske inte så ofta.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan kontakta lantmäteriet (eller kommunen) och få reda på vem som äger en fastighet. Informationen på merinfo uppdateras kanske inte så ofta.
Tack för svar förmodar att det är så, men köpet var ju för ett och ett halvt år sen.

harry73
Kontakta köparen och berätta att ni hjälper säljaren med det administrativa och att ni undrar om fastigheten fortfarande står på säljarens namn
Om det är så och de behöver hjälp att fixa det får de gärna kontakta er.

På detta viset slipper mannen stress om det och har ni lämnat ansvaret hos köparen där den ska ligga.

Ni kan även kolla på booli om den finns med som såld fastighet. Där ser ni även om infon baseras på lagfartsregistret.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för synpunkter jag fick här. Nu har jag ringt Lantmäteriet, och allt var som det skulle vara. Den nye ägaren sökte lagfart efter köpet. En slutsats är att man uppenbarligen inte kan lita på sidor av den typ som merinfo är, informationen stämmer inte!

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Dom köper säkert sin information en gång om året och prenumererar sen bara på vissa saker.

Jag har noterat liknande på t.ex. bilupplysningstjänster. En bil kan stå som avställd när den egentligen varit påställd i veckor efter att jag kollat hos Transportstyrelsen.
Alltid bra att ta andrahandsuppgifter med en nypa salt då många nog gör som useless skriver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.