1 293 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
officialservitut
Hej.
Vi har en tomt med nyttjanderätt enligt officialservitutet.(härskande)
Idag parkerar vi nedanför vår tomt på en gemensamhetsanläggning. Det är cirka 20 meter till vår tomtgräns, ett brant parti som är besvärlig att gå uppför. Nu ska vi bygga nytt hus, och kanske flytta dit på äldre dar. Servitutet är inritat på kartan och enligt skalan 4 meter bred. Text: Rätt att använda väg för utfart till samfällig väg. Servitutet är från 1963, och är idag inget mer än grannens gräsmatta. De vill inte vi börjar köra på deras tomt naturligtvis.Vi vill kunna nå vår tomt med bil. Vi har ännu ej bestämt oss, men, hur gör vi ? Talar om att vi börjar köra? Vi behöver också i så fall grusa upp den för vinterbruk. det finns ingen annan väg till vår tomt.
Tacksam för svar.
Vi har en tomt med nyttjanderätt enligt officialservitutet.(härskande)
Idag parkerar vi nedanför vår tomt på en gemensamhetsanläggning. Det är cirka 20 meter till vår tomtgräns, ett brant parti som är besvärlig att gå uppför. Nu ska vi bygga nytt hus, och kanske flytta dit på äldre dar. Servitutet är inritat på kartan och enligt skalan 4 meter bred. Text: Rätt att använda väg för utfart till samfällig väg. Servitutet är från 1963, och är idag inget mer än grannens gräsmatta. De vill inte vi börjar köra på deras tomt naturligtvis.Vi vill kunna nå vår tomt med bil. Vi har ännu ej bestämt oss, men, hur gör vi ? Talar om att vi börjar köra? Vi behöver också i så fall grusa upp den för vinterbruk. det finns ingen annan väg till vår tomt.
Tacksam för svar.
Ni har all rätt att bara börja använda servitutet och börja köra över gräsmattan, men det blir säkert svårt för grannen att acceptera att ni plötsligt börjar använda vägen.
Det blir kanske enklare om ni berättar att ni behöver vägen för byggtrafiken/hantverkare eller att ni vill vara där mer och att ni vill att ambulansen kan komma fram
Det blir kanske enklare om ni berättar att ni behöver vägen för byggtrafiken/hantverkare eller att ni vill vara där mer och att ni vill att ambulansen kan komma fram
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Som sagt, rätt har ni, men lika bra att prata med grannen tidigt. Troligen har ju grannen (eller denned föregångare) styckat av er tomt och då tillskapat servitutet, så att det förr eller senare också används borde inte vara någon överraskning.
Men trots era rättigheter, informera grannen om att ni avser att ta servitutsmarken i anspråk i samband med nybyggnad. De kanske kommer att klaga och rent av överklaga era byggplaner, men det kan lika gärna vara så att de bara använt vägmarken ”så länge”.
Men trots era rättigheter, informera grannen om att ni avser att ta servitutsmarken i anspråk i samband med nybyggnad. De kanske kommer att klaga och rent av överklaga era byggplaner, men det kan lika gärna vara så att de bara använt vägmarken ”så länge”.
Tack för era synpunkter.
Kan vi tex , informera att på måndag kommer en grävmaskin och börjar grusa upp vägen?
Vad kan de göra? Behöver vi gå till en jurist och diskutera detta?
Till saken hör att grannen gått med på byggnation innanför 4.5 meters gränsen.
De kommer då troligen dra tillbaka detta,och vi får flytta huset till rätt sida gränsen.
Vi har med skohorn tryckt in huset på tomten i detta förslaget. Grannsämjan kommer få sig en törn, men hur undvika detta?
Kan vi tex , informera att på måndag kommer en grävmaskin och börjar grusa upp vägen?
Vad kan de göra? Behöver vi gå till en jurist och diskutera detta?
Till saken hör att grannen gått med på byggnation innanför 4.5 meters gränsen.
De kommer då troligen dra tillbaka detta,och vi får flytta huset till rätt sida gränsen.
Vi har med skohorn tryckt in huset på tomten i detta förslaget. Grannsämjan kommer få sig en törn, men hur undvika detta?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Är det på det viset skulle jag nog låta bygglovet få laga kraft innan jag tar upp det här med vägen.
När det väl gjort det skulle jag ta upp vägfrågan och behandla den som en naturlig sak, typ: Nu när vi ska bygga kommer vi att börja använda vägservitutet vi har hos er. Vill ni vara med och ha åsikter om hur vägen byggs? Osv.
När det väl gjort det skulle jag ta upp vägfrågan och behandla den som en naturlig sak, typ: Nu när vi ska bygga kommer vi att börja använda vägservitutet vi har hos er. Vill ni vara med och ha åsikter om hur vägen byggs? Osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, när väl bygglovet vunnit laga kraft, så kan grannen inte överklaga. Om grannen känner sig överkörd om vägen, så är ju risken stor att bygglovet överklagas, och går grannen då hela vägen till högsta instans, så kan det ta 5 - 10 år att få igenom bygglovet. Det kan grannen göra även om ni lägger er på rätt sida 4,5 m gränsen, skillnaden är bara att risken för att ett överklagande skall få gehör är lite högre om du bygger närmare än 4,5m.
Klicka här för att svara
