det strular lite ang installationen av fiber och dess kostnad i huset som vi sålde för 1.5år sen.

Bakgrunden är att vi under 2015 tecknade för installation av fiber. Därefter sålde vi huset 2016. Vid försäljningen hade installationen inte påbörjats varför detta skrevs in i kontraktet som en framtida kostnad för köparen.
Textavsnitt ur kontrakt om övergång av fiberinstallation som framtida kostnad för köparen av en fastighet.

Idag kom dock installationsräkning till mig. När jag pratar med telenor som ställt ut fakturan meddelar de att någon överlåtelse ej har inkommit och att köparen måste inkomna med en sådan, tills dess gäller denna faktura.

Köparen har vid tidigare tillfällen berättat att de visst har skickat in överlåtelseavtal och säger så sent som nu precis (idag) att de självklart tar kostnaden och att de imorgon direkt ska kontakta telenor för att få till stånd en överlåtelse.

Dvs någonstans funkar det inte..antingen hos telenor som inte registrerar överlåtelsen eller att köparna faktiskt inte har skickat in något. I slutändan är det vi som står med en faktura med ett förfallodatum... vi känner oss osäkra på hur vi ska agera.

Vänta och hoppas att köparna talar sanning och nu lyckas förmå telenor att överlåta installationen på dem?

Betala fakturan och sen på något vis driva kostnaden mot köparen, känns osäkert och lång process?

Vad är utsikterna för att få igen pengarna om vi betalar, fakturan har ganska kort förfallodatum och telenor lät inte sugna på att förlänga datumet. Vill ju inte att den går till inkasso
 
Redigerat:
Ge köparna fakturan och be dem betala? Säger de ja så är problemet löst.
 
Det finns väl inget att processa om när köparna är med på noterna. Är du rädd för pominnelseavgifter så betal den själv och be att få pengarna. Annars lämnar du bara över fakturan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns väl inget att processa om när köparna är med på noterna. Är du rädd för pominnelseavgifter så betal den själv och be att få pengarna. Annars lämnar du bara över fakturan.
Jag anade att köparna försöker slingra sig från detta, de sa att de skulle kontakta fiberbolaget men när jag idag själv kontakta bolaget så har de ingen överlåtelse inregistrerad.

Jag kontaktade köparen och berättade detta, då spelar han förvånad och skyller lite vagt på fiberbolaget och hänvisar till att det var hans sambo som hade kontakt. Jag föreslog att de kan ta fakturan och betala den men de ville han inte för han vill att fiberbolaget skickar en i hans namn. Och det kommer ju inte hända om de inte gör en överlåtelse. Dvs jag står kvar med fakturan på mig

Hur lyfter man något sånt här? Dvs ”processar” om det?
 
Förklara läget för Telenor och be dom vänligt att annullera hela beställningen.
 
O olofh skrev:
Jag anade att köparna försöker slingra sig från detta, de sa att de skulle kontakta fiberbolaget men när jag idag själv kontakta bolaget så har de ingen överlåtelse inregistrerad.

Jag kontaktade köparen och berättade detta, då spelar han förvånad och skyller lite vagt på fiberbolaget och hänvisar till att det var hans sambo som hade kontakt. Jag föreslog att de kan ta fakturan och betala den men de ville han inte för han vill att fiberbolaget skickar en i hans namn. Och det kommer ju inte hända om de inte gör en överlåtelse. Dvs jag står kvar med fakturan på mig

Hur lyfter man något sånt här? Dvs ”processar” om det?
Du skall inte betala fakturan, du skall inte lämna över den och hoppas att nya ägaren tar över den.

Men det viktiga, för dig, är att det är ditt namn som ingick avtalet, mao ditt ansvar, det är du som får reda ut "skiten" som andra är med och orsakar.

Du måste, om du vill slippa bekymmer, samordna så att nya ägarna blir fakturerade och samtidigt skall ni få bevis av installatören/fiberbolaget att eran faktura är makulerad.

Detta betyder att du måste aktivt lägga ner tid för att lösa detta.

Vad säger de villkor ni ingick vid avtalets skrivande om sådana här händelser?

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Du skall inte betala fakturan, du skall inte lämna över den och hoppas att nya ägaren tar över den.

Men det viktiga, för dig, är att det är ditt namn som ingick avtalet, mao ditt ansvar, det är du som får reda ut "skiten" som andra är med och orsakar.

Du måste, om du vill slippa bekymmer, samordna så att nya ägarna blir fakturerade och samtidigt skall ni få bevis av installatören/fiberbolaget att eran faktura är makulerad.

Detta betyder att du måste aktivt lägga ner tid för att lösa detta.

Vad säger de villkor ni ingick vid avtalets skrivande om sådana här händelser?

Mvh P-A
Tack, jo. Har förstått att det är jag som sitter med svartepetter. Var väl godtrogen när köparna sa att de tar över och tänkte att det är ju det normala samt kände mig trygg med mäklarens paragraf. Fiberinstallatören struntar i vilket, de menar att de har avtal med mig oavsett att jag inte bodde kvar där när fibern fakstiskt installerades. Och det är detta spår jag tror köparen nu försöker köra.
 
O olofh skrev:
Tack, jo. Har förstått att det är jag som sitter med svartepetter. Var väl godtrogen när köparna sa att de tar över och tänkte att det är ju det normala samt kände mig trygg med mäklarens paragraf. Fiberinstallatören struntar i vilket, de menar att de har avtal med mig oavsett att jag inte bodde kvar där när fibern fakstiskt installerades. Och det är detta spår jag tror köparen nu försöker köra.
Ja, eller så har de inte råd med fakturan och vill inte berätta det.
Det finns alltid olika scenarios, är det risk för en blåsning, betala fakturan och processa mot nya ägarna.

Har nya ägarna inte råd, betala om du har råd, prata med nya ägarna om betalningsplan....

Ta kontakt med mäklaren om vad som gäller, det är deras ansvar att ni skall slippa lösa sådana här saker, lite liksom det man skriver avtal för, och betalar för.

Mvh P-A
 
Det som står skrivet i avtalet hjälper knappast säljaren i det här läget. Man måste naturligtvis se till själv att alla ev avtal skrivs över eller dödas. Det gäller fiber likaväl som vvs, sopor och el.
Det enda som återstår är nog att betala och fullfölja minsta lilla i avtalet och sen om det nu är möjligt kräva köparen på detta privat.
 
Tycker det är märkligt att köparen skall skriva överlåtelseavtal, det gör väl säljaren och köparen tillsammans och därefter ombesörjer väl säljaren att handlingen skickas till Telenor. Bifoga gärna nån kopia på köpeavtalet med mäklarens tillägg.

Här må väl lite kritik riktas mot mäklaren som kanske borde ha säkrat upp motsvarande belopp från köparen tills anslutningen blivit klar ?
 
Den paragrafen är ju mer än lovligt vag och så gott som värdelös. "Uppmanat köparna" ? :surprised:

Men du kan i alla fall påpeka för köparna att om de inte löser detta så är det kontraktsbrott där du har rätt till skadestånd.

Att det sen troligen aldrig kommer hålla i vid en eventuell prövning behöver du ju inte berätta....
 
nikasp
Kan du inte låtsas som att du inte anar ugglor och trycka på hur viktigt det är att ni löser det genast. Be dem ringa direkt och återkoppla och säg att du sedan kontaktar bolaget direkt efter för att riva räkningen. Det låter som att de inte har råd med denna "oförutsedda" utgift såhär efter jul tycker jag.
 
Många bra svar, tackar. Kan sammansatta läget som det är nu...Det har löst sig.

Jo, det visade sig att de hade varit i kontakt med tjänsteleverantören som är en annan del av telenor än den del som installerar och då såklart inte fått till en överlåtelse. Dock var det dit de (felaktigt) blev kopplade av installationsgruppen så sammanfattningsvis har telenor en usel överblick mellan verksamhetsgrenarna. Telenors olika kundtjänst kan inte heller läsa i varandras ärendeloggar så varje gång man ringer blir det en ny runda.. sen verkar inte köparna riktigt förstå skillnaden mellan tjänst och installation och har alltså flera gånger hamnat fel.

Så jag hjälpte till lite på traven, ringde till installationssidan och sa att jag var köparen och ville ha fakturan ställd på mig (de har ju som sagt bedyrat att de ska betala). Fick först reda på att det inte är möjligt men efter lite tragglande skulle det lösa sig och någon i backoffice tog ärendet. Sen gick det snabbt. De ringde upp igen efter 1h, hade pratat med köparna och satt över fakturan på dom. Jag har också pratat med köparna som är nöjda med att det har löst sig och att fakturan nu ställa direkt till dem. så det är väl bara att krypa till korset och inse att köparna gjorde väl vad de kunde men kom inte ända fram.

Edit:hann faktiskt prata ett varv med mäklaren också som helt ställde sig på vår sida och sa att köparna gärna fick kontakta om de inte ”förstod” paragrafen.. men som sagt, tveksamt om den hade håller för en juridisk vända.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Många bra svar, tackar. Kan sammansatta läget som det är nu...Det har löst sig.

Jo, det visade sig att de hade varit i kontakt med tjänsteleverantören som är en annan del av telenor än den del som installerar och då såklart inte fått till en överlåtelse. Dock var det dit de (felaktigt) blev kopplade av installationsgruppen så sammanfattningsvis har telenor en usel överblick mellan verksamhetsgrenarna. Telenors olika kundtjänst kan inte heller läsa i varandras ärendeloggar så varje gång man ringer blir det en ny runda.. sen verkar inte köparna riktigt förstå skillnaden mellan tjänst och installation och har alltså flera gånger hamnat fel.

Så jag hjälpte till lite på traven, ringde till installationssidan och sa att jag var köparen och ville ha fakturan ställd på mig (de har ju som sagt bedyrat att de ska betala). Fick först reda på att det inte är möjligt men efter lite tragglande skulle det lösa sig och någon i backoffice tog ärendet. Sen gick det snabbt. De ringde upp igen efter 1h, hade pratat med köparna och satt över fakturan på dom. Jag har också pratat med köparna som är nöjda med att det har löst sig och att fakturan nu ställa direkt till dem. så det är väl bara att krypa till korset och inse att köparna gjorde väl vad de kunde men kom inte ända fram.

Edit:hann faktiskt prata ett varv med mäklaren också som helt ställde sig på vår sida och sa att köparna gärna fick kontakta om de inte ”förstod” paragrafen.. men som sagt, tveksamt om den hade håller för en juridisk vända.
Oavsett vem som varit delaktig i denna röra så är det skönt att höra att det gick att lösa på ett bra sätt.

God fortsättning!
 
Lite tråkigt att så många direkt tolkar det som att köparna försöker sig på en blåsning.

Det är många som inte klarar av att skilja på nät och tjänst. Samma sak med elnät och el marknaderna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.