E
Hej,

Jag har köpt en ny bostad och sålt min nuvarande och tyvärr har jag två veckors lucka utan någon av bostäderna. Jag har löst boendet men undrar hur jag ska folkbokföra mig respektive försäkra mig under tiden?

Jag överväger att skriva mig på bostaden jag köpt med säljarens godkännande.

Hur skulle ni göra?

Rätt tänkt ang att skriva in dig på blivande adressen om säljarna godkänner. Ha försäkring på gamla tom utflyttningsdagen och på nya from inflyttningsdagen (de dagar du överlåter gamla rent juridiskt samt tillträder den nya bostaden).

E
På det sättet saknar jag (jag är egentligen en liten familj med en tvååring) visst försäkringsskydd under ca 14 dagar. Det undviker jag gärna, men hur? Mitt försäkringsbolag vill teckna hemförsäkring hos mina vänner som låter oss vara inneboende...

E erimos skrev:
På det sättet saknar jag (jag är egentligen en liten familj med en tvååring) visst försäkringsskydd under ca 14 dagar. Det undviker jag gärna, men hur? Mitt försäkringsbolag vill teckna hemförsäkring hos mina vänner som låter oss vara inneboende...
Du tecknar en vanlig hemförsäkring hos ditt bolag som om du hade hyrt nånstans

Då har hyresvärden fastigheten försäkrad och du har skydd på lösöre drulle resa osv beroende på vilken klass på försäkring du väljer osv osv

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fast, då bör man kolla lite hur försäkringsbolaget ser på försäkringsadress relativt folkbokföringsadress. OM du är folkbokförd på nya huset, men bor hos vänner så är det inte självklart att en hemförsäkring gäller fullt ut på vännernas adress, det blir mer som reseförsäkringen i hemförsäkringen som kan bli aktuell.

Det är inte säkert att det är något problem i ett sådant här fall. Men normalt så gäller hemförsäkringen för skador som uppstår på din folkbokföringsadress. Sedan finns det moment i hemförsäkringen som täcker begränsade skador på saker som skadas när du befinner dig på resa eller andra platser.

E
I mitt fall är det skyddet för mitt magasinerade bohag som jag främst vill säkerställa.

Kan jag teckna min hemförsäkring för nya bostaden i förtid?

Jag skulle nog folkbokföra mig på den tillfälliga adressen. I och för sig så kan du snylta på din tillfälliga värds hemförsäkring, men rådgör med ditt försäkringsbolag.

Att adressändra behöver inte kosta något om man gör det själv på Skattemyndighetens hemsida.

Kolla noga upp hur/om din hemförsäkring täcker magasinerat bohag. När jag magasinerade täckte bara min försäkring hos if ett mkt litet belopp vill jag minnas. Man fick teckna tilläggsförsäkring för högre täckning. Slutade med att jag löste försäkring hos Shurgard.

Så här gjorde jag/vi, när vi sålde vårt förra hus i Gbg:
Flyttade 31/3, magasinerade möblerna hos en bonde med ledigt utrymme och flyttade till en sommarstuga.
Där vi naturligtvis mantalsskrev oss, ändrade telefon, bredband, försäkringar osv.
Så efter ett halvår (1/10) var vårt nya hus inflyttningsklart.
då gjorde vi en ny flyttanmälan till SKV, och flyttade telefon ADSL mm.

Inga som helst problem att få detta att funka. Gick hur smidigt som helst!

Bara vara öppen med situationen precis som den ser ut till försäkringsbolaget med adressera och boenden så ordnar dom så DI får heltäckande skydd och det är ju ingen längre tid så kostnaden drar ju inte iväg så långt

Jag tecknade tilläggsförsäkring på värde sv 600 000 för lösöre Ink verktyg hem elektronik båtmotor osv osv på annan adress då
Har för mig det vart 200kr mer i månaden men det var inte i riktigt magasin utan som kow i en tom lada

Enda kravet var låsklass 3 och larm
Kostade då 6000kr att ordna inga större pengar i sammanhanget

E
Tack för engagemanget.

Lösningen blev ett extra villkor i villaförsäkringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.