3 135 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Klassa om bostad till fritidshus
Nu vill jag klassa min bostad som fritidshus och flytta till Spanien. Huset är byggt på område utan detaljplan. Finns en förslag till byggnadsplan från 60-talet där tomten ligger inom ett område som har beteckningen "fritidsbebyggelse, fristående hus". Finns inga lån På slutbeviset står "enbostadshus"
Skall du vara skriven i ex.vis Spanien får du inte vistas i annat land mer än 6 månader/år och och du får inte äga en permanentbostad i ex. vis Sverige, men ett fritidshus går bra.
Hur går man tillväga för att klassa om sin bostad till fritidshus?
Skall du vara skriven i ex.vis Spanien får du inte vistas i annat land mer än 6 månader/år och och du får inte äga en permanentbostad i ex. vis Sverige, men ett fritidshus går bra.
Hur går man tillväga för att klassa om sin bostad till fritidshus?
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
1. Läs igenom denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/detaljplan-aendra-del-av.307710/#post-2862699
2. Ring skatteverket och fråga.
3. Skänk huset till barn eller annan släkting.
4...
2. Ring skatteverket och fråga.
3. Skänk huset till barn eller annan släkting.
4...
Jag ringer skatteverket så får vi se.
VIva
VIva
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Feliz Navidad 
Här kommer den info du behöver:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2638.html
Om du bott i bostaden permanent innan flytten kommer du få väsentlig anknytning till Sverige, även om det råkar vara ett fritidshus. Så jag bedömer att din plan kommer att fallera.
Utdrag ur länken:
Åretruntbostad i Sverige
Innehavet av en bostad i Sverige har i praxis tillmätts storbetydelse vid bedömning av bosättningsfrågan. Om den skattskyldige har behållit en bostad i Sverige efter utflyttningen, medför denna omständighet normalt att han anses obegränsat skattskyldig här i landet. Att bostaden varit uthyrd saknar normalt betydelse även om bostaden varit uthyrd i avvaktan på försäljning (RÅ 1974 A 738 och RÅ 1974 A 1220). Andra hinder för faktisk användning, som t.ex. att bostaden genomgår reparation eller ombyggnad, torde sakna betydelse i sammanhanget. Så länge den skattskyldige har tillgång till en bostad i Sverige är själva innehavet avgörande.
Den väsentliga anknytningen vid försäljning av en permanentbostad kvarstår till dess köparen har tillträtt fastigheten (RÅ 2009 not. 83). Det spelar ingen roll om bostaden innehas med äganderätt, bostadsrätt eller hyresrätt eller om den disponeras på annan grund. Även bostadens storlek är av mindre betydelse.
Anknytningen blir naturligtvis särskilt stark om den skattskyldige före avresan använt bostaden som permanentbostad.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2638.html
Om du bott i bostaden permanent innan flytten kommer du få väsentlig anknytning till Sverige, även om det råkar vara ett fritidshus. Så jag bedömer att din plan kommer att fallera.
Utdrag ur länken:
Åretruntbostad i Sverige
Innehavet av en bostad i Sverige har i praxis tillmätts storbetydelse vid bedömning av bosättningsfrågan. Om den skattskyldige har behållit en bostad i Sverige efter utflyttningen, medför denna omständighet normalt att han anses obegränsat skattskyldig här i landet. Att bostaden varit uthyrd saknar normalt betydelse även om bostaden varit uthyrd i avvaktan på försäljning (RÅ 1974 A 738 och RÅ 1974 A 1220). Andra hinder för faktisk användning, som t.ex. att bostaden genomgår reparation eller ombyggnad, torde sakna betydelse i sammanhanget. Så länge den skattskyldige har tillgång till en bostad i Sverige är själva innehavet avgörande.
Den väsentliga anknytningen vid försäljning av en permanentbostad kvarstår till dess köparen har tillträtt fastigheten (RÅ 2009 not. 83). Det spelar ingen roll om bostaden innehas med äganderätt, bostadsrätt eller hyresrätt eller om den disponeras på annan grund. Även bostadens storlek är av mindre betydelse.
Anknytningen blir naturligtvis särskilt stark om den skattskyldige före avresan använt bostaden som permanentbostad.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det där berör ju huvudsakligen hur man behandlas av Sverige som skatteobjekt.R Riemann skrev:
Men det säger väl inget om hur Spanien bedömer en som fastighetsägare i det landet?
Skatteverket har ingen typkod för fritidshus längre. Oavsett om det är en permanentbostad eller inte så klassas det som småhus.
Vad kommunens plan säger har inte heller så mycket med befintliga enskilda fastigheter att göra, utan är mer hur man vill att ett visst område ska användas och utvecklas.
Så, tyvärr är det inte så enkelt att bara 'klassa om' huset.
Vad kommunens plan säger har inte heller så mycket med befintliga enskilda fastigheter att göra, utan är mer hur man vill att ett visst område ska användas och utvecklas.
Så, tyvärr är det inte så enkelt att bara 'klassa om' huset.
Visst är det så. Jag tolkade TS som att han av någon anledning inte ville betraktas som obegränsat skattskyldig i Sverige.KnockOnWood skrev:
Hej och tack. Jag har skrivit en fråga till skatteverket så får vi se vad dom svarar. Detta med att skatteverket inte har nån typkod för fritidshus var nytt för mig.
Det kan betyda att det går bra att söka bygglov för fritidshus, varvid en mängd BBR-krav inte behöver uppfyllas exempelvis kravet på tillgänglighet. Och när huset är klart skriva sig på adressen.
EU rätten ger mig rätt att bosätta mig i ett annat EU-land om jag kan visa att jag har en försörjning som gör att jag inte ligger det nya landet till last.
Det kan betyda att det går bra att söka bygglov för fritidshus, varvid en mängd BBR-krav inte behöver uppfyllas exempelvis kravet på tillgänglighet. Och när huset är klart skriva sig på adressen.
EU rätten ger mig rätt att bosätta mig i ett annat EU-land om jag kan visa att jag har en försörjning som gör att jag inte ligger det nya landet till last.
Liknande trådar
-
Ska bli enklare att bygga komplementbostad - anmälan slopas
Artikelkommentarer -
Stänga ventilation i tom bostad vintertid?
Ventilation -
Husvagn på tomt utan bostadshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Husdrömmar: Bygger om buss till husbil för att leva vanlife – att göra bostad av en buss
Artikelkommentarer -
Spekulant på bostad med pellets som värmekälla, hög förbrukning?
Ved, Pellets, Flis