Martin_B
Hektor66 skrev:
Hej ! Har ej varit i kontakt med Lantmäteriet utan skickade istället följande frågor till exploatören:

* Hur kommer det säg att mätfirman satte ut som de gjorde.
* Varför lämnades det in en felaktig lägeskontroll till kommunen med ett enkelgarage på?
* Varför flyttades även huset väsentligt in på tomten
* Varför blev min tomt 61kvm mindre och D4 större?
* Varför har gränsen mellan mig och D4 flyttas till min nackdel (om den inte hade flyttats hade det kanske räckt för parkering) ?

Och fick som svar:

Mätfirman satte ut huset som ursprunget dvs med enkelgarage, lägeskontrollen görs ”bara” på huset då garaget är vidbyggt och sedan har enkelgaraget adderats till grunden. Gränserna mot ------vägen var oklara, vägen är ursprungligen den gamla riksvägen från laga skifte 1832 med oklara gränser. Fastighetsbestämning blev klar i dec. 2016 med 4 markägare som äger marken (samfälld mark) och lantmätaren styckade därefter tomterna i enlighet med detaljplanen, min areal 700m2, en del tomter från ca arealen enligt köpekontraktet blev något mindre, en del något större. Kommunen behöll en del mark mot vägen för en kommande breddning.
Jadu, jag vet inte vad man kan dra för slutsats av detta egentligen. Men kanske bör du, om du inte nöjer dig med situationen som den är idag, kontakta någon som hanterar sådana här ärenden rent juridiskt, för rådgivning.
Du måste ha någon kunnig person som kan backa dig med korrekt fakta och råd.

Det låter ju som ett lugnt och sansat svar från exploatören som du skickade frågorna till, och kan därför låta "riktigt", därmed är det inte sagt att det faktiskt stämmer.
Många lugnar sig med ett till synes "professionellt" svar när de själva inte känner till regelverket, även fast svaret kanske är helt uppåt vägarna fel.

Finns säkert någon juridisk expert som snabbt kan öga igenom dina papper och svaret du fick.

Martin_B
Man svarar förresten inte på varför huset flyttades in väsentligt på tomten. Möjligen vill man undvika att svara på vissa frågor/på ett visst sätt, för man känner till att något är galet men vill inte uppmärksamma dig som köpare, då det är till deras nackdel.

Martin_B Martin_B skrev:
Man svarar förresten inte på varför huset flyttades in väsentligt på tomten
Men det måste ju TS vara medveten om!
Det är ju så uppenbart att huset inte är normalt placerat.
Det vanliga är väl en billängd från gatan, så det går att parkera utanför det överfulla garaget.

Dagens trådlyft... ;)
Men å andra sidan, hur gick det här? Blev det någon ersättning av något slag?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Case closed. Har skrivit under papper på att jag inte får yttra mig något mer om detta.

H Hektor66 skrev:
Case closed. Har skrivit under papper på att jag inte får yttra mig något mer om detta.
Yikes! Okej, bara att hoppas att du fick en rejäl ersättning som du är nöjd med då! (y)

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
O
H Hektor66 skrev:
Tack för att vi fick ett avslut på det hela!
Kan du svara på om du är nöjd med erbjudandet? Det borde kunna vara godkänt... För min tolkning är att det inte avslöjar några detaljer om erbjudandet. Jag är nyfiken!

Bästa svaret

harry73
Ts håller på och bygger nytt (eller så är huset kanske redan färdigt) Så jag mistänker att han kunde sälja tillbaka förra huset till entreprenören alt fick en ersättning och sålde huset.

Edit: huset ligger ute på hemnet

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O
harry73 harry73 skrev:
Ts håller på och bygger nytt (eller så är huset kanske redan färdigt) Så jag mistänker att han kunde sälja tillbaka förra huset till entreprenören alt fick en ersättning och sålde huset.

Edit: huset ligger ute på hemnet
Värst vilken koll du hade;)
Perfekt!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.