23 674 läst ·
108 svar
24k läst
108 svar
Rörmokarens ansvar
Det liknar lite en dispyt jag hade med en lokal målerifirma som jag köpte färg från. Målade gjorde vi själva. Han hade, på fakturan, lagt till ca 50% högre pris än vad vi kommit överens om. Då jag vänligt påpekade detta svarade han att han skulle se över priserna på de olika färgerna och återkomma. Han använde sig av ett faktureringsföretag.L L.M.Olsson skrev:Min tanke är att räkna ut arbetskostnaden för korrekt antal timmar och överenskommet pris (X). Lägga till materialkostnaden (Y) (vilken jag inte bestrider). Räkna ut ROT för den korrekta arbetskostnaden (Z=X*0,3) och dra av ROT från totalsumman (X+Y-Z) och betala in det korrekt beloppet före nyår. Därefter så skickar jag ett mail till firman där jag specat upp vad jag betalt för och skriver att jag står fast vid att jag bestrider resterande belopp i enlighet med mitt föregående mail. Jag tänkte även skriva att jag kräver ROT för 2017 och att det är på deras ansvar att ROT-administrationen sker korrekt och att de står för risken om de inte utför ROT-administrationen korrekt.
Detsamma skickade en ny faktura som fortfarande var alldeles för hög, varpå jag skickade ett email till båda två, sägandes ungefär:
"Betalar härmed ostridig del - 8437 kr. Var god anvisa hur vi ska gå vidare."
Det var över 1,5 år sedan. Har inte hört något mer från dem. Så din väg att gå verkar helt rätt.
Lycka till om du driver det vidare,men räkna med Mycket jobb+pappersarbete,Drog en kund inför rätta(ren princip då jag inte ansåg att jag gjort något fel)summa 1000kr.Fick rätt på alla punkter i Tingsrätt,men oj vad tid jag fick lägga för en summa på 1000kr,Hantverkare
Det är isf rörfirman som får driva det vifate om de vill få in den tvistiga fodran, inte TSS stefan57 skrev:
det är den som vill ha betalt som får processa. Den som inte vill behöver inte göra något egentligen förrens det säljaren driver ärendet dit.
Vill man vara jäklig så borde det nästan användas för skjuta upp betalningen utan ränta. Eller ränta blir det väl sen.
För den som vill ha betalt blir en del jobb
Vill man vara jäklig så borde det nästan användas för skjuta upp betalningen utan ränta. Eller ränta blir det väl sen.
För den som vill ha betalt blir en del jobb
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden