https://www.expressen.se/gt/jeanette-fange-i-sitt-hem--far-ingen-hjalp/

Det här är för mig så talande i frågan varför vi har byggregler som i många och mycket är väldigt krångliga.

Vi, alltså vi som i invånare i Sverige, är vana vid att "samhället" ska ordna allt åt oss.

Då vi skrattar åt bruksanvisningar som berättar att hårtorken inte får användas i duschen och tycker "amerikanarna" är galna som ska stämma varandra till höger och vänster. Kom då ihåg våra byggregler som kräver att vi bygger handikappanpassat från början, och det eftersom man aldrig vet vem som flyttar dit och kräver att "samhället" ska anpassa bostaden.

Symbol för tillgänglighet med en vit ikon av en person i rullstol på en olivgrön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I regel så är det inte för kommande ägare utanför dig som nuvarande ägare, skulle det hända något som medför ett funktionshinder så ska bostaden lätt kunna anpassas efter dina nya behov. Jag tycker att det finns en rimlighet i det.

Jag har inga som helst tankar på vad som är "rimligt". Jag konstatera bara att kulturen att stämma allt och alla lett till märkliga bruksanvisningar och kulturen att låta samhället lösa alla möjliga problem lett till krångliga byggregler.

Rätt eller fel? Tja, upp till var och en att tycka

fia_mstd fia_mstd skrev:
vi har byggregler som i många och mycket är väldigt krångliga
Tänk, jag tycker inte att byggreglerna är krångliga!

Har byggt hus nyligen (år 2010), och huset är byggt precis så som vi ville ha det,
utan att vi behövde snegla på några regler.
(Enda kravet från BN var låsbart medicinskåp och barnspärr på knivlådan. Men det bortsåg vi från. Medicinerna står högt i ett skåp, och knivarna sitter ändå på en magnetlist på väggen :) )

90 cm dörrar, inga trösklar, och hyfsad storlek på dusch/tvätt/toarum.
Inget krångel alls, och inga extra kostnader, som jag är medveten om.

Och det känns tryggt att veta att den dag då hustrun eller jag bryter ett ben, eller behöver rullator eller rullstol för att ta oss fram så kan vi lugnt bo kvar.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fast det här är väl exempel på motsatsen till regleringshysteri – att vi kräver ett egenansvar av envar.

Att lokalmedia sedan inte kan hålla sig borta från en bra snyfthistoria kan sen den som vill uppröras säga är ett tecken på medias förfall medan vi andra rycker på axlarna och säger att det är sen gammalt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
Det finns tyvärr alltid nån som hamnar i kläm när man skriver lagar och regler. Här har vi ett fall som lokal pressen hittat. Då måste det bli extra snyftigt. Som vanligt är jag övertygad om att de har "glömt" att nämna viss information till läsarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.