Tjena allihopa!

Vi tog in en firma i februari 2017 för att renovera vårt fuktskadade badrum, och det har bara blivit problem efter problem.

Det blev en långdragen process där tex löftet var att dom skulle komma i mitten av Mars och börja med rivningen, men kom först i mitten av Maj. När det väl hade torkat efter 4 veckor så kom dom inte förrän en månad efter och satte igång.

När mattan väl var på plats på väggen så drog dom vattenrör, inte alls som vi var överens om. Men det tog dom på sig efter sex veckors diskussioner om vems fel det var.

Då satte dom dit en ny matta och gjorde klart allt. Men nu två månader efter det så har mattan börjat bubbla sig på väggen och även släppt nertill på två av väggarna.

Så min fundering är finns det någon chans till att kunna få ersättning av dom? eller är det bara att bita i det sura äpplet och låta dom försöka återställa det så gott det går.

Egentligen har jag ingen lust att låta dom sätta sin fot i vårt hus igen, men det är jag medveten om att man förmodligen inte kan göra.

Tog dom åtta månader och återställa badrummet och nu lär det väl bli en vända till på något sätt.
Kan man vända sig till något ställe för att få hjälp med det här tex? Kanske kan vara ett fall för ARN att titta på.

Tack på förhand för alla tips jag kan få.
 
Firman har rätt att åtgärda fel. Men det måste ske inom rimlig tid. Här kan det vara bra med en besiktning, så du har svart på vitt att det är ett fel som måste åtgärdas
 
OM du hamnar i läget att en annan firma får åtgärda, så är det i praktiken nästan omöjligt att få ut ersättning från första firman. Räkna med ett till två år i domstol, och ofta väljer firman sedan konkurs för att slippa betala.
 
Redigerat:
Vad är det för sorts firma? Större företag med renommé och de behörigheter som krävs, eller en småskuttfirma?
 
K kindvall skrev:
Vad är det för sorts firma? Större företag med renommé och de behörigheter som krävs, eller en småskuttfirma?
Det är en firma som vi blev rekommenderade om av försäkringsbolaget, dom hade två olika firmor som dom samarbetade med tydligen. Så tyvärr gick man på deras goda ord om dom.
 
H hempularen skrev:
Firman har rätt att åtgärda fel. Men det måste ske inom rimlig tid. Här kan det vara bra med en besiktning, så du har svart på vitt att det är ett fel som måste åtgärdas
Tack så mycket för svaret.

Vem är det som utför en sådan besiktning isf?
Pratade med försäkringsbolaget och de tyckte att vi bara ska försöka lösa det med företaget som gjort jobbet. Jag ville att försäkringsbolaget skulle göra en notering på vår skadeanmälan, men dom gjorde inte sånt.
 
Om det är ni som är beställare har ju försäkringsbolaget inget att göra med saken. Blev det så att ni anmälde skada, men de lämnade ingen ersättning?
De som gör jobb åt försäkringsbolagen har oftast rätt fullt upp med det, så enstaka kunder kan ha svårt att hävda sig om det inte är ett väldigt lönsamt jobb. Har ni reklamerat skadan till firman, det är ju det första att göra?
 
O
K kindvall skrev:
Om det är ni som är beställare har ju försäkringsbolaget inget att göra med saken. Blev det så att ni anmälde skada, men de lämnade ingen ersättning?
De som gör jobb åt försäkringsbolagen har oftast rätt fullt upp med det, så enstaka kunder kan ha svårt att hävda sig om det inte är ett väldigt lönsamt jobb. Har ni reklamerat skadan till firman, det är ju det första att göra?
Men å andra sidan, om de slarvar ofta med jobben hos privatpersonerna så kanske FB tröttnar på att samarbeta med dessa?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.